• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • romani beauty
    Svar på #450
    eeii..vad kenpiga!! De är kanske som du säger, att de inte mår bra riktigt. Sen så kan de göra mycke om de inte får va med o välja (bland vissa familjer)..att min pappa inte gillade min exman var inte bara för han inte va rom, utan också för att jag valde han själv mot allas vilja..o min nuvarande är visserligen rom, men eftersom jag kunde ha fått en romsk kille från en mycke bättre familj ifall jag inte gift mig o skaffat barn en gaje först, så är min pappa ändå missnöjd HAHAHA
  • polizoni

Tröttsamt haha man blir aldrig nöjd. Så fort man får lite vill man ha mer... Människans natur? Neej nu ska jag ut och provåka vår nya bil, får vila lite från datan, har suttit här hela dagen!!!

• romani beauty
    Svar på #452
    kul med ny bil! Själv ska jag åka hämta upp min man nu från hans praktik o sen blir de fest här..hans kusin fyller år idag o jag på måndag! har lagat massa mat!
  • Coccolina
    romani beauty skrev 2009-03-07 09:20:24 följande:
    men deras kvinnor passerar ogenerat framför männen utan att be dem vända sig borrt och jag tycker en sån sak är så dålig uppfostran.
    Hur menar du att man ber dem vända sig bort??
    Och vad betyder bori och gaje???
    Life's a bitch get used to it!!!
  • romani beauty

som romsk kvinna försöker jag undvika att gå framför en man, iaf de äldre männen. Om jag inte kan undvika det ber jag dem att de ska vända sig bort då jag passerar..det är en respektgrej.

Bori betyder svärdotter, gaje är icke-romer

• Coccolina

så du menar om de sitter några män på soffan och du måste gå igenom rummet framför dem så ber du dem vända sig bort?

• romani beauty
    Svar på #456
    ja, om jag sitter längst in i soffan t.ex o inte kan pasera på annat sätt. Fast oftast så reser de sig o låter mig passera. Det är inte "fint" om jag går förbi dem med min underlkropp i höjd med deras ansikten
  • Brio

Det känns som diskriminerande mot kvinnorna när det kommer till bland annat det att vända sig bort ;/

Även om det är så, känns det inte orättvist?

• Coccolina
    romani beauty skrev 2009-03-09 10:00:05 följande:
    ja, om jag sitter längst in i soffan t.ex o inte kan pasera på annat sätt. Fast oftast så reser de sig o låter mig passera. Det är inte "fint" om jag går förbi dem med min underlkropp i höjd med deras ansikten
    Gäller det även om en man går förbi en kvinna??
  • romani beauty
    Svar på #459
    nej. Män har inte mens och deras underkroppar är "renare" än en kvinnas.