• LinaoMatilda

Spisskydd

Tycker spisskyddet är riktigt besvärligt, men såklart väldigt bra att ha. Har en 4½- åring och en snart 3-åring och för mig är det inte aktuellt att ta bort det än, på länge känns det som.

Vill nu veta när ni planerar ta bort ert skydd eller hur gammalt barnet varit när ni tagit bort det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spisskydd
  • Tant Green

Vi har aldrig haft något. Men vanan att vända kastrullhandtagen inåt kommer säkert hänga kvar tills hon flyttat hemifrån

En gång har hon bränt sig, det var första gången vi poppade popcorn på spisen och hon blev så exhalterad när hon såg genom glaslocket på kastrullen hur det blev popcorn Då lade hon handen på kastrullen, men det har hon ju inte gjort om sedan dess...

• Cecese

Jag har 4 barn i åldrarna 10 år, 6 år, 2 år och 3 månader och jag har aldrig haft spisskydd. Det har inte heller hänt några olyckor.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Sencha

Jag minns inte när vi tog bort det. Men det är längesedan, så jag tror det var långt innan storebror blev tre, i alla fall.

Nu börjar det väl snart bli relevant igen.

Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Majsan70

Efter att min son bränt sig illa trots spisskydd så tog vi bort det o sen har vi aldrig haft det till de andra barnen. Känns som att det invaggar i falsk säkerhet.

• Mirva

Helt onödigt att ha spisskydd!!!

Då kan man ju lika gärna sätta på hjälm på barnet när det ska ut och gå, och inomhus också, saker kan ju ramla ner på huvudet.

Dessutom är det jobbigt att laga mat när spisskyddet är i vägen. En gång när jag flyttade in i en lägenhet fanns ett sådant fastmonterat, det togs bort ögonaböj.

Kastrull- och stekpannehandtag har jag alltid vänt inåt. Sedan får man lära barnet att vara försiktig. Det räcker!

• LinaoMatilda
    Mirva skrev 2009-01-25 18:15:29 följande:
    Helt onödigt att ha spisskydd!!! Då kan man ju lika gärna sätta på hjälm på barnet när det ska ut och gå, och inomhus också, saker kan ju ramla ner på huvudet. Dessutom är det jobbigt att laga mat när spisskyddet är i vägen. En gång när jag flyttade in i en lägenhet fanns ett sådant fastmonterat, det togs bort ögonaböj. Kastrull- och stekpannehandtag har jag alltid vänt inåt. Sedan får man lära barnet att vara försiktig. Det räcker!
    Tycker inte man kan jämföra att få en kastrull med kokande pasta t.ex. över sig eller att få en blomkruka t.ex. i huvudet. Brännskadorna skulle ju nästan i alla fall vara mycket värre. Och dessutom är ju inte ett spisskydd obekvämt för barnet, så som en hjälm skulle vara.

Har nu förstått att väldigt många inte har spisskydd. Intressant
  • Little Ms Chatterbox

Tog inte bort det mellan barnen, 4 år mellan 1:an och 2:an. Har ett sånt med galler som hänger ner framför verden, älskar det
    Ena tvillingen, som är kortast når upp till bänkskivan nu, snart 1½ år och ca 80 lång och är den mest klåfingrigaste av de alla.
    De kommer som små hermeliner allihopa när de hör att man är i köket, hade inte vågat ta bort skyddet än på länge. Kommer nog sitta kvar tills de yngsta är ca 5 år.
    Den tvillingen som är på allt har kommit på hur man öppnar ugnsluckan så jag har satt en stekpincett vid vredgallret och ett gummiband på pincetten så nu går det inte att öppna luckan om man inte vet hur man får bort gummibandet, och får upp pincetten.
    Tycker eventuellt omak med spisskydd och galler är värt det mot att ett barn skulle bränna sig.

Min kusin satt på bänkskivan vid spisen och titta när pappa stekte pannkakor till honom, när det var färdigt tänkte han krypa över för att få tag på de goda pannkakorna som hade ställts utom räckhåll, givetvis satte han hela handflatan på den varma plattan. Skinnet brände fast i plattan.
    Behöver inte vara varma grytor som kan skada barnet, även plattorna är varma länge efter de har användts. (om man inte har induktionshäll)

Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • ludenben

Jag tog bort när sonen var i treårsåldern... vi var tidiga med det för det behövdes inte längre då. Men nåt ska väl vi med få va tidiga med, enda grejen

BF 23/4- 09
  • Mirva

LinaoMatilda skrev 2009-01-25 18:19:52 följande:

Tycker inte man kan jämföra att få en kastrull med kokande pasta t.ex. över sig eller att få en blomkruka t.ex. i huvudet. Brännskadorna skulle ju nästan i alla fall vara mycket värre. Och dessutom är ju inte ett spisskydd obekvämt för barnet, så som en hjälm skulle vara.Har nu förstått att väldigt många inte har spisskydd. Intressant
    Ok, dålig jämförelse, men att madrassera in barnet då, det är bekvämt för barnet. Om en blomkruka faller ner från sex våningar på barnets huvud så är det säkerligen värre än en liten brännskada.
  • LinaoMatilda
    Mirva skrev 2009-01-25 19:39:32 följande:
    LinaoMatilda skrev 2009-01-25 18:19:52 följande: Ok, dålig jämförelse, men att madrassera in barnet då, det är bekvämt för barnet. Om en blomkruka faller ner från sex våningar på barnets huvud så är det säkerligen värre än en liten brännskada.
    Alla olyckor kan ju vara svåra eller lindriga så det vet man ju inte. Men jag förstår vad du menar
Svar på tråden Spisskydd