• LinaoMatilda

Spisskydd

Tycker spisskyddet är riktigt besvärligt, men såklart väldigt bra att ha. Har en 4½- åring och en snart 3-åring och för mig är det inte aktuellt att ta bort det än, på länge känns det som.

Vill nu veta när ni planerar ta bort ert skydd eller hur gammalt barnet varit när ni tagit bort det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spisskydd
  • AnneSophie

Vi har aldrig haft något.

« People will judge you on what you can build, not what you destroy. »
  • stresss

Jag har aldrig haft skydd för spisen, men använder oftast inte den 2 yttersta plattorna.

• SaraoAlbin

Kunde inte rösta. Vi tog bort det när vår son var 2.

• LinaoMatilda
    SaraoAlbin skrev 2009-01-23 19:15:22 följande:
    Kunde inte rösta. Vi tog bort det när vår son var 2.
    oj, ja jag som tyckte det var då det var som bäst
  • hewa

Vi har heller aldrig haft spisskydd. Vi har en inbyggnadshäll och hittade inget skydd som skulle ha gått att fästa med mindre än att vi fick göra åverkan på bänkskivan.

Inget av barnen har någonsin varit ens nära att peta upp några fingrar på spisen, ännu mindre ta tag i något som står där. Äldsta är snart 5½, yngsta 2½ år.

• SaraoAlbin

LinaoMatilda skrev 2009-01-23 19:20:32 följande:

oj, ja jag som tyckte det var då det var som bäst
    Vi hade på vår gamla spis men nu har vi flyttat och har häll. Hällen är på en köksö där sonen ofta sitter och han sitter och tittar där men rör inte kastrullerna
  • Studsbollen

Är så van att ha spisskyddet på så det kommer få hänga med ett bra tag till.

• LinaoMatilda
    Studsbollen skrev 2009-01-23 19:37:05 följande:
    Är så van att ha spisskyddet på så det kommer få hänga med ett bra tag till.
    Skönt att någon annan har ett iaf. Började undra om jag underskattar mina barns förmåga att vara försiktiga vid spisen Hur gamla barn har du?
  • Ananaspaj

Självklart har man spisskydd!!!!

Skulle aldrig förlåta mig själv om min dotter få något kokande, stekande över sig.
    Tro mig jag har sett hur det kan gå..en kollegas dotter som fick kokande vatten över sig och skållades!! (knappt ett år gammal och det var från en vattenkokare men kokande vatten är lika varmt var det än kommer ifrån!)

• Blå Flygare

Hade ett kort tag när hon var runt 1 år om jag minns rätt. Men det funkade dåligt, vaj ju tvungen att fälla ner det när man lagade mat (minns inte detaljerna om varför men gick inte att anv spisen annars) och om det inte är upp då så gör det ju ingen nytta! Och inget skydd för vreden annat än när man skulle använda spisen så det var grymt ivägen! Så när det lossnade efter ett par mån användning så slängde vi skiten.

Först nu vid 2½ når hon upp till plattorna, och nu vet hon att spisen blir varm och har bra respekt för det (efter att hon brännt sig lätt på spisen - inte plattan! - en eller två ggr när hon stått på stol vid spisen och tittat på).

Hade hon var längre så hon nått upp till plattorna tidigare hade vi väl fått skaffa ett nytt bätre skydd. Men hon är lite kort så vi slapp

Svar på tråden Spisskydd