• LinaoMatilda

Spisskydd

Tycker spisskyddet är riktigt besvärligt, men såklart väldigt bra att ha. Har en 4½- åring och en snart 3-åring och för mig är det inte aktuellt att ta bort det än, på länge känns det som.

Vill nu veta när ni planerar ta bort ert skydd eller hur gammalt barnet varit när ni tagit bort det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spisskydd
  • milimina
    Lainan skrev 2009-01-28 13:16:18 följande:
    milimina skrev 2009-01-28 10:19:18 följande: Vi har samma grind och tycker att det var värt pengarna! Dottern vAR på kaminen hela tiden. Dock köpte vi vår när babyland hade rea och betalade 1000 kr.
    ja klart det är värt pengarna junior var på vår hela tiden också och där pratar vi inte bara brännskada utan mer förlorade lemmar om man lägger handen på glaset, så det var inget snack om att inte köpa men jag tyckte ändå det var dyrt (vi kunde ju inte vänta på en ev rea Räcka ut tungan). tyvärr måste vi ha en som går hela vägen runt eftersom kaminen är fristående och ju fler delar man har i den desto dyrare blir det ju.
    ♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
  • YokohamaNr2

Vi har inte något, men sonen har varit totalt ointresserad av spisen faktiskt och har lärt sig att vissa saker är 'hot' hot hot så det har inte känts nödvändigt, däremot hade vi andningslarm och har fortfarande trappgrind. Som sagt beror ju på hur köket/spisen ser ut samt hurdant pillrigt/klättrigt/klåfingrigt barnet är

• Balehead

Ananaspaj skrev 2009-01-27 21:48:02 följande:

lära ett barn"...men olyckor kan man inte lära bort, ska du ha din unge i hälarna vad du än gör, eller ska ungen bli förföljd av dig för att du ska lära det att inte falla i trappor eller lära det att inte råka bränna sig??Slipper dina barn att ha cykelhjälm med? Kanske de kan lära sig at inte ramla eller bli överkörda av en bil?Förresten, har du jordfelsbrytare i ditt hus??
    Klart att man kan lära bort många olyckor. Lär man barnen tidigt att krypa/gå i trappor och på stegar så vet man att amn kan känna sig trygg den dagen man t.ex. måste övernatta i en gäststuga med stege upp till sovloftet.

Vi kör med Ronja Rövardotter-principen. Man kan inte akta sig för att trilla i Helvetesgapet när man är ute i skogen - det måste man göra vid Helvetesgapet.
  • Mirva

Milimina och Lainan:
    Tack för tipset! Jag ska kolla på babyproffesn hur det ser ut, om det passar framför vår vedugn. Det får kosta vad det kostar. Än så länge kan hon inte öppna luckan, men hon har försökt flera gånger.

Yokohama: När min dotter börjar att gå så blir det nog en trappgrind, men än så länge går det bra utan, nu får hon klättra upp och ner när jag är med henne.

• milimina
    Mirva skrev 2009-01-28 18:35:54 följande:
    Milimina och Lainan: Tack för tipset! Jag ska kolla på babyproffesn hur det ser ut, om det passar framför vår vedugn. Det får kosta vad det kostar. Än så länge kan hon inte öppna luckan, men hon har försökt flera gånger. Yokohama: När min dotter börjar att gå så blir det nog en trappgrind, men än så länge går det bra utan, nu får hon klättra upp och ner när jag är med henne.
    såhär ser vår ut: www.babyland.se/grind-flex-5-koksgra_x_BD56161060002.aspx

ser att babyland har schysst kampanjpris på den!!
    ♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
  • Mirva

milimina skrev 2009-01-28 19:28:59 följande:

såhär ser vår ut: www.babyland.se/grind-flex-5-koksgra_x_BD5616...ser att babyland har schysst kampanjpris på den!!
    Aha, tack! Då måste jag nog hitta någon annan lösning, tyvärr. Min vedugn är kant i kant med en vanlig spis och en tegelmur. Det går alltså bara att fästa grinden på ena sidan, på tegelmuren. Nu måste jag fundera.
  • Ananaspaj

Mirva skrev 2009-01-28 06:27:00 följande:

Förresten Ananaspaj, jag kan fråga dig exakt samma saker: Slipper dina barn att ha cykelhjälm med? Kanske de kan lära sig at inte ramla eller bli överkörda av en bil? Förresten, har du jordfelsbrytare i ditt hus? Eftersom det är så viktigt med spisskydd men oviktigt med andra skydd.
    Det är inte nyttigt att vara så arg som du alltid är, tänk på lilla hjärtat!

Jag tror att i vissa fall kanske man inte kan vara nog försiktig, men jag tännker krasst att ska mitt barn dö i psd så gör det det av en orsak, det är något som är fel, kanske man kan rädda det med ett larm kanske inte. Men vad jag vet är att om man ramlar och slår huvudet i asfalten så finns en risk att huvudet spricker...det är samma för alla, den risken vill jag inte ta. Eller med spisskydd, men kan dö av brännskador med, och snyggt blir det inte heller..men får lida för det hela livet...kanske bli rörelsehindrad pga av att skinnet blir stelt och stramt...men har man en bra försäkring så kan man leva ett drägligt liv ändå kanske.....
    Petar men i ett eluttag så kan det oxå gå illa, det är oxå samma för alla. Men säg att ett barn har ett hjärtfel som aldrig upptäckts, petar i uttaget, får en stöt...bye bye!

Trappor är livsfarliga, javisst kan man lära ett barn att gå i trappor, man ska lära ett barn att gå i trappor, men är olyckan framm, jag har tittat bort i tre sekunder, vips är hon på väg upp och faller...nacken..knak.. även det är samma för all. Grind ja det kan vara bra tycker jag..

Du har säker några bra motargument mot dett oxå, ska bli spännande att läsa vad du tänker nu..:)
  • Ananaspaj

Mirva skrev 2009-01-28 06:27:00 följande:

Förresten Ananaspaj, jag kan fråga dig exakt samma saker: Slipper dina barn att ha cykelhjälm med? Kanske de kan lära sig at inte ramla eller bli överkörda av en bil? Förresten, har du jordfelsbrytare i ditt hus? Eftersom det är så viktigt med spisskydd men oviktigt med andra skydd.
    Var sa jag att jag inte har andra skydd??? Jag har självklart allt det där....
  • Auris

Självklart har vi spisskydd. Jag är förvånad över att så många är utan. Våra stora tjejer är 3 och 5 år och minstingen 3 månader. Spisskyddet kommer nog att sitta kvar tills lillan är i 3-4års åldern. Det går säkert bra utan spisskydd också för de flesta men det är en billig och enkel åtgärd för att minska risken för olyckor. För mig känns det ungefär lika självklart som att skruva fast bokhyllor, ha petskydd i eluttagen och använda cykelhjälm.

• Myster

Det fanns inget alternativ för dem som har barn som är 2 år, men vi har i alla fall satt upp ett spisskydd nu sen sonen lyckades grabba tag i stekpannan härom veckan. Huga, vilken skräck! Det gick bra, men ett spisskydd åkte upp illa kvickt. 

Svar på tråden Spisskydd