• LinaoMatilda

Spisskydd

Tycker spisskyddet är riktigt besvärligt, men såklart väldigt bra att ha. Har en 4½- åring och en snart 3-åring och för mig är det inte aktuellt att ta bort det än, på länge känns det som.

Vill nu veta när ni planerar ta bort ert skydd eller hur gammalt barnet varit när ni tagit bort det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spisskydd
  • Mirva

elvinaOstefan skrev 2009-01-31 02:13:27 följande:

vet inte vad jag ska rösta, har "barnlås" på spisen. Räknas det som spisskydd?
    Är det ett lås enbart för värmereglagen? I så fall är det en bra grej, tycker jag.
  • elinville
    elvinaOstefan skrev 2009-01-31 02:13:27 följande:
    vet inte vad jag ska rösta, har "barnlås" på spisen. Räknas det som spisskydd?
    Det har vi också, men inte spisskydd... Jag vet itne hur ett sådant ser ut ritkigt men är det så man inte kommer åt grytor och pannor? Det förstår jag inet riktigt mening med för man står väl vid spisen när man lagar mat? Eller jag gör, ytterst sällan jag gör långkok Så inte aktuellt för min del
    Men reglage-lås och en ugnsdörr som inte blir varm har vi, men det ingick liksom i spisen.
    Maja 070703
  • Ananaspaj

Nu lägger jag ner diskussionen...det vi diskuterar nu är grymt OT.

Det måste väl ändå kännas skönt att vara just du...som alltid har svar på tal, alltid är motvalls ...

Mirva skrev 2009-01-31 02:01:45 följande:
    Ananaspaj skrev 2009-01-30 13:45:33 följande:
    Och jag anser inte att spisskydd är ett skydd.Jaha? Och det finns flera läkare som säger att de räddat barn från att dö i PSD, deras egna barn till och med. Och för din vetskap så dog det cirka 120 barn i PSD per år på 80-talet och cirka 30 barn nutid per år.Nämendåså, du anser inte att ett andningslarm är ett skydd. Och hur förklarar du att barn hittats blåa och har slutat att andats och räddats till livet? Eller menar du att om man hittar sitt barn livlöst och utan att andas så ska man sitta och titta på för att gud har bestämt det? Konstigt resonemang. Varför har man då övriga skydd, då kan man väl lika gärna låta ödet styra då också? Typ det måste vara något underliggande fel hos barn som skållas eller bränner sig för att de inte fattar att de ska hålla sig undan spisen.
  • LAV0LINA

Vårt barn har inte kommit ännu, ligger fortfarande på bakning, så jag röstade på det sista alternativet.
    Men när jag (och mina syskon) var barn hade mamma spisskydd.
    Kommer ihåg att vi alla var så van det och hon plockade inte bort det förräns min lillasyster (som är allra yngst av oss) var ca 5-6 år (jag var omkring 15 då).
    Vi alla var så väldigt vana vid detta spisskydd så vi tänkte aldrig på att det fanns där.
    Både jag och mamma tyckte spisen blev väldigt konstig till utseende och ännu mer konstig att använda utan spisskydd
    Kommer absolut skaffa spisskydd (längtar redan ) och det plockas väl bort såsmåningom, men när vet jag ej.

• Myster

Aah, nu såg jag att du hade skrivit det! Sorry, jag läste för slarvigt. 

LinaoMatilda skrev 2009-01-30 16:10:28 följande:
    Alternativen är för när man tagit bort skyddet, jag tänkte inte att man tar bort det när man har en två-åring eftersom mina barn har varit väldigt aktiva men inte så "säkra" vid den åldern. Men jag har märkt att jag har fel angående mycket i denna frågan
  • Balehead

mia mamma skrev 2009-01-30 13:49:04 följande:

Självklart har vi spisskydd. Kommer behålla det tills yngsta är ca 7 år skulle jag tro. Min son är nu 5 och är väldigt duktig vid spisen och vill gärna hjälpa till. D funkar skyddet också som en spärr för att inte kunna komma för nära.
    Men om du ska ha spisskydd tills den yngsta är 7 år - blir det inte väldigt vanskligt för de äldre barnen att använda spisen tills dess då? Om de ska handskas med kastruller med kokande vatten så är väl risken större att de "snubblar" över spisskyddet och råkar ut för en olycka, än att en sexåring skulle komma och lägga handen på en varm platta? Ärligt talat tycker jag att ett högt skydd för spisen skapar fler risksituationer än det förebygger...
  • Mirva

Ananaspaj skrev 2009-01-31 14:28:46 följande:

Nu lägger jag ner diskussionen...det vi diskuterar nu är grymt OT.Det måste väl ändå kännas skönt att vara just du...som alltid har svar på tal, alltid är motvalls ...
    Varför är det så viktigt att hacka, ena gången förstår jag inte och andra gången är jag motvalls. Är det inte viktigare att hålla sig till ämnet? Skydd för barnen? Det är väl snarare dina kommentarer som är motvalls? Att spisskydd är så viktigt och att andningslarm inte är ett skydd. Hur vore det att svara på mina frågor? Det var väl ändå du som började debatten om just spisskydd kontra andningslarm?

Och när blev det motvalls att tycka att rökning under graviditet är fel? Men visst, jag är motvalls när det gäller en stor del av den svenska barnläkarkåren som ratar andningslarm och samsovning. Tänk vilken dålig mamma jag är som både struntar i spisskydd och riskerar att mitt barn ska dö genom att samsova.

Och varför väljer man att vilja vara ovetande om ens barn har slutat andats? Det är för mig obegripligt. Då leker man ju verkligen med livet. Och även om barnet dör om man försöker rädda barnet så har man åtminstone stått vid sitt barns sida när barnet håller på att dö. För mig är det obegripligt att man väljer att låta barnet dö helt ensamt. Och att inte vilja försöka rädda barnet om det har slutat att andats.

Om mitt barn bränner sig då vill jag veta det och gör allt för att lindra smärtan och brännskadan, samma sak vad det än gäller.

Om huset börjar brinna för att en stekpanna med olja börjat ta eld på grund av att mitt barn satt på plattan, då vill jag förstås veta det, och får veta om det när brandlarmet tjuter.

Så för mig är ditt resonemang obegripligt.
  • mia mamma
    Balehead skrev 2009-01-31 17:53:00 följande:
    mia mamma skrev 2009-01-30 13:49:04 följande: Men om du ska ha spisskydd tills den yngsta är 7 år - blir det inte väldigt vanskligt för de äldre barnen att använda spisen tills dess då? Om de ska handskas med kastruller med kokande vatten så är väl risken större att de "snubblar" över spisskyddet och råkar ut för en olycka, än att en sexåring skulle komma och lägga handen på en varm platta? Ärligt talat tycker jag att ett högt skydd för spisen skapar fler risksituationer än det förebygger...
    Tror jag inte! Vårt spisskydd går inte runt om hela spisen utan det är öppet på sidorna en bit in. Är heller inte så himla högt som du verkar tro. Spilla vatten kan man ju alltid göra men det är nog mer planeringen på hela köket som jag då tycker spelar in och inte spisskyddet. Dvs. långt till diskho osv.
    Redan idag hjälper sonen till utan problem och han är van att vi har skyddet så jag ser inga bekymmer med det längre fram heller.
    Vi har en infälld spishäll med touch-knappar för att sätta av och på. Därför väldigt skönt att ha skyddet så att någon inte råkar få på spisen av misstag även om den stängs av av sig själv när ingen kastrull sätts på plattan.
    Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Mirva

milimina skrev 2009-01-28 19:28:59 följande:

såhär ser vår ut: www.babyland.se/grind-flex-5-koksgra_x_BD5616...ser att babyland har schysst kampanjpris på den!!
    Jag får nog fixa någon lösning till vedugnen på egen hand. Den är 50 cm bred och står kant i kant med den vanliga spisen, så det går inte att fästa den. Har ringt Babyland men
  • Mirva

milimina skrev 2009-01-28 19:28:59 följande:

såhär ser vår ut: www.babyland.se/grind-flex-5-koksgra_x_BD5616...ser att babyland har schysst kampanjpris på den!!
    Jag får nog fixa någon lösning till vedugnen på egen hand. Den är 50 cm bred och står kant i kant med den vanliga spisen, så det går inte att fästa den. Har ringt Babyland men
  • Mirva

Har ringt Babyland men deras övriga grindar funkar också dåligt med vår vedugn.

• Balehead

mia mamma skrev 2009-02-03 10:54:55 följande:

Tror jag inte! Vårt spisskydd går inte runt om hela spisen utan det är öppet på sidorna en bit in. Är heller inte så himla högt som du verkar tro. Spilla vatten kan man ju alltid göra men det är nog mer planeringen på hela köket som jag då tycker spelar in och inte spisskyddet. Dvs. långt till diskho osv.Redan idag hjälper sonen till utan problem och han är van att vi har skyddet så jag ser inga bekymmer med det längre fram heller. Vi har en infälld spishäll med touch-knappar för att sätta av och på. Därför väldigt skönt att ha skyddet så att någon inte råkar få på spisen av misstag även om den stängs av av sig själv när ingen kastrull sätts på plattan.
    OK. Jag har bara sett varianten som är ca 12 cm hög och som går runt 3 sidor av spisen. Men jag känner ju inte så många som har spisskydd heller...
  • milimina
    Mirva skrev 2009-02-03 15:11:59 följande:
    milimina skrev 2009-01-28 19:28:59 följande: Jag får nog fixa någon lösning till vedugnen på egen hand. Den är 50 cm bred och står kant i kant med den vanliga spisen, så det går inte att fästa den. Har ringt Babyland men
    Mirva skrev 2009-02-03 15:13:13 följande:
    Har ringt Babyland men deras övriga grindar funkar också dåligt med vår vedugn.
    attans då... det finns ju kompostgaller man kan testa, men det är väl samma där, problemet blir väl hur man ska fästa det. det får ju inte bli för invecklat att komma åt och elda heller.

hoppas du hittar nån lösning!
    ♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
  • Mirva

milimina skrev 2009-02-03 19:08:37 följande:

attans då... det finns ju kompostgaller man kan testa, men det är väl samma där, problemet blir väl hur man ska fästa det. det får ju inte bli för invecklat att komma åt och elda heller. hoppas du hittar nån lösning!
    Det blir ingen grind framför vedugnen eftersom ingen passar, däremot ska jag sätta en spärr för luckvredet till vedugnsluckan.
Svar på tråden Spisskydd