• LinaoMatilda

Spisskydd

Tycker spisskyddet är riktigt besvärligt, men såklart väldigt bra att ha. Har en 4½- åring och en snart 3-åring och för mig är det inte aktuellt att ta bort det än, på länge känns det som.

Vill nu veta när ni planerar ta bort ert skydd eller hur gammalt barnet varit när ni tagit bort det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spisskydd
  • Zaria

Aldrig haft något.

men nu för ett par dagar sedan råkade kollegans ca 1 åring dra mner en kastrull kokande vatten över sig...så med nästa barn lär det bli spiskydd. Jag blev minst sagt avskräckt.

• Zaria
    Mirva skrev 2009-01-25 18:15:29 följande:
    Helt onödigt att ha spisskydd!!!Då kan man ju lika gärna sätta på hjälm på barnet när det ska ut och gå, och inomhus också, saker kan ju ramla ner på huvudet.Dessutom är det jobbigt att laga mat när spisskyddet är i vägen. En gång när jag flyttade in i en lägenhet fanns ett sådant fastmonterat, det togs bort ögonaböj.Kastrull- och stekpannehandtag har jag alltid vänt inåt. Sedan får man lära barnet att vara försiktig. Det räcker!
    Har aldrig hört talas om ett barn som fått ärr för livet och låååång sjukhusvistelse med stora plågor av att få en blomkruka i huvudet. Tycker det är STOR skillnad.
  • Mirva

Zaria skrev 2009-01-25 20:12:03 följande:

Har aldrig hört talas om ett barn som fått ärr för livet och låååång sjukhusvistelse med stora plågor av att få en blomkruka i huvudet. Tycker det är STOR skillnad.
    En blomkruka som faller ner från sjätte våningen som träffar barnets huvud ger definitivt stora plågor. Då är en brännskada en "piece of cake".
  • Balehead

Har aldrig haft något spisskydd. När barnen blivit krypstora har vi visat fysiskt hur farlig spisen är genom att berätta och hålla barnets hand en bit på spisplattan så att de känt hur varmt det är, och förstått med kroppen att spisen är farlig. Att vända kastrullhandtagen inåt lärde pappa mig när jag var liten, så det har jag alltid gjort. Det kan ju hända olyckor även om man är vuxen.

• miss nöjd

Nej. Jag använder mig inte av skydd för barnen hemma- inga lådskydd, kantskydd spisskydd. Jag/vi lär dem ist att leva med risken och hantera saker. Mina barn som nu är 4 år resp 3 år får stå och röra i stekpannan och kastrullerna när vi lagar mat.

• Ananaspaj

Helt onödigt att ha spisskydd!!!Då kan man ju lika gärna sätta på hjälm på barnet när det ska ut och gå, och inomhus också, saker kan ju ramla ner på huvudet.Dessutom är det jobbigt att laga mat när spisskyddet är i vägen. En gång när jag flyttade in i en lägenhet fanns ett sådant fastmonterat, det togs bort ögonaböj.Kastrull- och stekpannehandtag har jag alltid vänt inåt. Sedan får man lära barnet att vara försiktig. Det räcker!
    Konstigt att just du svarar så!!! Varför inte sitta vaken vid bäbisens säng varje gång den sover oxå!???

Om de överlever spädbarnsåren är de liksom inte värda att skydda mot allt farligt??

Ta inte detta som ett påhopp utan jag blev mer förvånad!
  • Mirva

Ananaspaj skrev 2009-01-26 15:56:34 följande:

Konstigt att just du svarar så!!! Varför inte sitta vaken vid bäbisens säng varje gång den sover oxå!???Om de överlever spädbarnsåren är de liksom inte värda att skydda mot allt farligt??Ta inte detta som ett påhopp utan jag blev mer förvånad!
    Men varför är det så konstigt? Varför skulle jag vara överdrivet försiktig med allt bara för att jag rekommenderar andningslarm?

Jag har förstås andningslarm, och det är en aning svårt att säga till barnet att det ska andas hela tiden. Sedan så är det förstås ryggläge som gäller och absolut ingen rökning.

Men självklart skyddar jag barnet från sådant som är farligt. Framförallt livsfarligt. Precis som Balehead här ovan har jag lärt mig att alltid vända handtaget inåt, olyckor kan hända oss vuxna också.

Dessutom är jag säker på att jag skulle klanta till det om jag nu skulle ha spisskydd eftersom jag är ovan. Det är ju lätt att snubbla med kastrullen över spisskyddskanten och vips så har du ett brännskadat barn!

Däremot kan den vedeldade spisen bli ett problem i framtiden. Än så länge funkar det eftersom luckan är svår att öppna. Men hon är väldigt nyfiken på vedspisen eftersom jag håller på med den så ofta nu när det är kallt i huset. Hon hjälper till att ge mig flis från flislådan så att jag kan starta elden, men hon får lära sig att hålla sig på behörigt avstånd. Men någon typ av grind får jag kanske ha runtom snart.

Har ingen trappgrind än så länge, men ser till att min dotter aldrig går i trappen själv. Men när hon vill får hon klättra upp och ner när jag är med, så att hon tränar sig, ifall hon någon gång hamnar själv i en trappa.
  • Ananaspaj

Tycker bara det är lite motsägelsefullt! Att den ena faran liksom är farligare än den andra...

Mirva skrev 2009-01-26 19:28:25 följande:
    Ananaspaj skrev 2009-01-26 15:56:34 följande:
    Men varför är det så konstigt? Varför skulle jag vara överdrivet försiktig med allt bara för att jag rekommenderar andningslarm?Jag har förstås andningslarm, och det är en aning svårt att säga till barnet att det ska andas hela tiden. Sedan så är det förstås ryggläge som gäller och absolut ingen rökning.Men självklart skyddar jag barnet från sådant som är farligt. Framförallt livsfarligt. Precis som Balehead här ovan har jag lärt mig att alltid vända handtaget inåt, olyckor kan hända oss vuxna också.Dessutom är jag säker på att jag skulle klanta till det om jag nu skulle ha spisskydd eftersom jag är ovan. Det är ju lätt att snubbla med kastrullen över spisskyddskanten och vips så har du ett brännskadat barn!Däremot kan den vedeldade spisen bli ett problem i framtiden. Än så länge funkar det eftersom luckan är svår att öppna. Men hon är väldigt nyfiken på vedspisen eftersom jag håller på med den så ofta nu när det är kallt i huset. Hon hjälper till att ge mig flis från flislådan så att jag kan starta elden, men hon får lära sig att hålla sig på behörigt avstånd. Men någon typ av grind får jag kanske ha runtom snart.Har ingen trappgrind än så länge, men ser till att min dotter aldrig går i trappen själv. Men när hon vill får hon klättra upp och ner när jag är med, så att hon tränar sig, ifall hon någon gång hamnar själv i en trappa.
  • Lainan

Har inget barn/spis men vill rösta ändå

Röstade jag på, fastän jag har både och
    Vi har induktionshäll.

Svar på tråden Spisskydd