Ananaspaj skrev 2009-01-26 15:56:34 följande:
Mirva skrev 2009-01-25 18:15:29 följande:
Konstigt att just du svarar så!!! Varför inte sitta vaken vid bäbisens säng varje gång den sover oxå!???Om de överlever spädbarnsåren är de liksom inte värda att skydda mot allt farligt??Ta inte detta som ett påhopp utan jag blev mer förvånad!
Men varför är det så konstigt? Varför skulle jag vara överdrivet försiktig med allt bara för att jag rekommenderar andningslarm?
Jag har förstås andningslarm, och det är en aning svårt att säga till barnet att det ska andas hela tiden. Sedan så är det förstås ryggläge som gäller och absolut ingen rökning.
Men självklart skyddar jag barnet från sådant som är farligt. Framförallt livsfarligt. Precis som Balehead här ovan har jag lärt mig att alltid vända handtaget inåt, olyckor kan hända oss vuxna också.
Dessutom är jag säker på att jag skulle klanta till det om jag nu skulle ha spisskydd eftersom jag är ovan. Det är ju lätt att snubbla med kastrullen över spisskyddskanten och vips så har du ett brännskadat barn!
Däremot kan den vedeldade spisen bli ett problem i framtiden. Än så länge funkar det eftersom luckan är svår att öppna. Men hon är väldigt nyfiken på vedspisen eftersom jag håller på med den så ofta nu när det är kallt i huset. Hon hjälper till att ge mig flis från flislådan så att jag kan starta elden, men hon får lära sig att hålla sig på behörigt avstånd. Men någon typ av grind får jag kanske ha runtom snart.
Har ingen trappgrind än så länge, men ser till att min dotter aldrig går i trappen själv. Men när hon vill får hon klättra upp och ner när jag är med, så att hon tränar sig, ifall hon någon gång hamnar själv i en trappa.