• LinaoMatilda

Spisskydd

Tycker spisskyddet är riktigt besvärligt, men såklart väldigt bra att ha. Har en 4½- åring och en snart 3-åring och för mig är det inte aktuellt att ta bort det än, på länge känns det som.

Vill nu veta när ni planerar ta bort ert skydd eller hur gammalt barnet varit när ni tagit bort det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spisskydd
  • Mirva

Ananaspaj skrev 2009-01-26 22:05:12 följande:

Tycker bara det är lite motsägelsefullt! Att den ena faran liksom är farligare än den andra...
    Men det är väl självklart att det är farligare att dö än att få en brännskada!
  • Ananaspaj

Mirva skrev 2009-01-27 12:17:15 följande:

Men det är väl självklart att det är farligare att dö än att få en brännskada!
    Smart som vanligt. Man kan dö av att bli brännskadad. Det är bara så fantstiskt underhållande att läsa vad du skriver. Jfr statistik ex med hur många barn som skadas i hemmet av brännskador pga slarv vid spisen eller rena olyckor kontra hur många som dör pga att de inta har larm!

"lära ett barn"...men olyckor kan man inte lära bort, ska du ha din unge i hälarna vad du än gör, eller ska ungen bli förföljd av dig för att du ska lära det att inte falla i trappor eller lära det att inte råka bränna sig??

Slipper dina barn att ha cykelhjälm med? Kanske de kan lära sig at inte ramla eller bli överkörda av en bil?

Förresten, har du jordfelsbrytare i ditt hus??
  • Mirva

Ananaspaj skrev 2009-01-27 21:48:02 följande:

Mirva skrev 2009-01-27 12:17:15 följande:
    Smart som vanligt. Man kan dö av att bli brännskadad. Det är bara så fantstiskt underhållande att läsa vad du skriver. Jfr statistik ex med hur många barn som skadas i hemmet av brännskador pga slarv vid spisen eller rena olyckor kontra hur många som dör pga att de inta har larm!"lära ett barn"...men olyckor kan man inte lära bort, ska du ha din unge i hälarna vad du än gör, eller ska ungen bli förföljd av dig för att du ska lära det att inte falla i trappor eller lära det att inte råka bränna sig??Slipper dina barn att ha cykelhjälm med? Kanske de kan lära sig at inte ramla eller bli överkörda av en bil?Förresten, har du jordfelsbrytare i ditt hus??
    Javisst kan man dö av att bli brännskadad, man kan dö av mycket. Men varför är det så störande att jag ratar spisskydd? Skulle vilja säga att det du skriver är motsägelsefullt, å ena sidan spisskydd för att brännskador är farligt men annat skydd som kan rädda livet, det går fetbort.
  • Mirva

Förresten Ananaspaj, jag kan fråga dig exakt samma saker: Slipper dina barn att ha cykelhjälm med? Kanske de kan lära sig at inte ramla eller bli överkörda av en bil? Förresten, har du jordfelsbrytare i ditt hus? Eftersom det är så viktigt med spisskydd men oviktigt med andra skydd.

• milimina
    Tycker bara det är lite motsägelsefullt! Att den ena faran liksom är farligare än den andra...
    det beror väl på vilket barn man har?

vi har aldrig haft spisskydd, det har inte behövts. inte pluggar i eluttagen heller (fast det har vi haft ändå). det vi behövt har varit låd- och skåpspärrar och staket/grind runt pelletskaminen. junior har varit helt ointresserad av spis och ugn (nu är han gärna med och rör i maten men är försiktig runt spisen), lika ointresserad av eluttag men vansinnigt intresserad av kaminen och då är ju den såklart farligare än eluttagen! eller hur?
    ♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
  • Mirva

milimina skrev 2009-01-28 08:27:21 följande:

det beror väl på vilket barn man har?vi har aldrig haft spisskydd, det har inte behövts. inte pluggar i eluttagen heller (fast det har vi haft ändå). det vi behövt har varit låd- och skåpspärrar och staket/grind runt pelletskaminen. junior har varit helt ointresserad av spis och ugn (nu är han gärna med och rör i maten men är försiktig runt spisen), lika ointresserad av eluttag men vansinnigt intresserad av kaminen och då är ju den såklart farligare än eluttagen! eller hur?
    Får jag fråga dig var ni har fått tag i staket/grind runt kaminen? Jag behöver snart något liknande till vedugnen.
  • milimina
    Mirva skrev 2009-01-28 10:08:10 följande:
    milimina skrev 2009-01-28 08:27:21 följande: Får jag fråga dig var ni har fått tag i staket/grind runt kaminen? Jag behöver snart något liknande till vedugnen.
    köpte på babyproffsen svindyrt!! kostade typ 1600 men det är en liten kostnad jämfört med hur illa man kan bränna sej på kaminen. märket heter babydan tror jag, vi har en flex 5 (5 sektioner, man kan bygga på fler).
    ♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
  • Mamma till Prins Bus

Har aldrig haft något spisskydd

• Trasig Udda Strumpa

varför fanns inte alternativet annat för det hade jag velat kryssa i

min son är snart 9 år men jag använder spisskydd fortfarande varför kan man undra jo för jag har ADHD med motorikstörningar
    jag välter väldigt lätt saker över mig och spisskyddet har räddat mig flera gånger ifrån att dra ner en kastrull eller stekpannan över mig

brännskador är inget kul det blir oerhört fula ärr av det så mitt råd är att tänka om angående spisskydd

hade ett kort förhållande med en kille för några år sedan som hade en brännskada på halsen och bröstet
    han hade vält en stekpanna över sig när han va liten
    mamman hade inte spisskydd
    inte så kul o leva med det fula ärret o veta att det är så lätt o förebygga det

• Lainan

milimina skrev 2009-01-28 10:19:18 följande:

köpte på babyproffsen svindyrt!! kostade typ 1600 men det är en liten kostnad jämfört med hur illa man kan bränna sej på kaminen. märket heter babydan tror jag, vi har en flex 5 (5 sektioner, man kan bygga på fler).
    Vi har samma grind och tycker att det var värt pengarna! Dottern vAR på kaminen hela tiden. Dock köpte vi vår när babyland hade rea och betalade 1000 kr.
Svar på tråden Spisskydd