• LinaoMatilda

Spisskydd

Tycker spisskyddet är riktigt besvärligt, men såklart väldigt bra att ha. Har en 4½- åring och en snart 3-åring och för mig är det inte aktuellt att ta bort det än, på länge känns det som.

Vill nu veta när ni planerar ta bort ert skydd eller hur gammalt barnet varit när ni tagit bort det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spisskydd
  • Mirva

Ananaspaj:

Varför skulle jag vara arg? Varifrån har du fått det? Hur tolkar du in det?

Och jag frågar igen, varför är det så upprörande att just jag ratar spisskydd?

Som jag tidigare skrivit så skyddar jag mitt barn från brännskador genom att lära barnet att det är hett, att vända handtagen inåt, och dessutom att ställa vissa kastruller innerst. Hur menar du då att mitt barn skulle riskera att brännskadas? Ett spisskydd skulle tvärtom öka risken för brännskador, eftersom jag skulle kunna snubbla med kastrullen över spisskyddskanten när jag har bråttom och är ovan, och då kan olycka vara framme.

Alla barn som slutar att andas för gott möter exakt samma öde. Så vart vill du komma? Det viktiga är ATT man skyddar sitt barn från sådant som är farligt, sedan HUR man gör det är en annan sak. Jag använder användningslarm till min dotter, någon annan kanske kollar barnet var tredje minut och någon annan anställer någon som gör det, som sagt det viktiga är ATT man skyddar sitt barn.

"Var sa jag att jag inte har andra skydd??? Jag har självklart allt det där...."
    Ojdå, då har jag missat något, det var något nytt att du också har andningslarm.

Eftersom jag ratar spisskydd så undrade du om jag struntar i andra skydd, och i tron att du ratar andningslarm så undrade jag precis samma sak, förstås.

• Angel1978

hade spiskydd i början, men tog ganska kvivks bort det igen då det var totalt omöjligt att laga mat. varken wok-pannan eller stekpannan fick plats ordentligt.
    Dét enda som var bra med det skyddet vi hade ´var att man kunde fälla ner en 'lucka' så att man inte kommer åt knapparna, för de var vår son väldigt intresserad av i början..
    Nu är han 3 och bryr sig inte det minsta om vad som står på spisen..

• Ananaspaj

Misstänkte att du just skulle skriva så! Eftersom jag ser att du inte har läst vad jag skriver och dessutom hela tiden misstolkar vad jag menar.
    Jag sa och menar att alla riskerar att ramla, snubbla, bränna sig, bli överkörd, allt det där.. MEN jag tror inte att ALLA bäbisar riskerar att dö i psd! Det är det jag försöker få dig att fatta att JAG TROR!!! JAg tror att det finns en underliggande orsak till varför barn dör i psd men detn "orsaken" /felet finns inte hos alla barn! DÄRFÖR tror jag att om ett barn för i psd så hade det gjort det oavsett larm. Men som det ser ut idag så kan ingen läkare i världe säga att man räddat någon från psd för det VET inte!

Därför krasst ; ska ett barn dö i psd så dör det.

Men det betyder inte att alla som blir överkörda av en bil eller skållas av hett vatten har ett fel som gör att just de drabbas utan är olyckan framme så kan vem som helst drabbas.

Fattar du nu vad jag menar? Jag anser inte att larm är ett skydd. Det är en källa till nervositet och stress och jag är ytterst tveksam till att någon räddats till livet av ett sådant...eftersom INGEN VET. Men detta är vad jaag TROR!!

Trevlig helg!

Mirva skrev 2009-01-30 06:36:42 följande:
    Ananaspaj:Varför skulle jag vara arg? Varifrån har du fått det? Hur tolkar du in det?Och jag frågar igen, varför är det så upprörande att just jag ratar spisskydd?Som jag tidigare skrivit så skyddar jag mitt barn från brännskador genom att lära barnet att det är hett, att vända handtagen inåt, och dessutom att ställa vissa kastruller innerst. Hur menar du då att mitt barn skulle riskera att brännskadas? Ett spisskydd skulle tvärtom öka risken för brännskador, eftersom jag skulle kunna snubbla med kastrullen över spisskyddskanten när jag har bråttom och är ovan, och då kan olycka vara framme. Alla barn som slutar att andas för gott möter exakt samma öde. Så vart vill du komma? Det viktiga är ATT man skyddar sitt barn från sådant som är farligt, sedan HUR man gör det är en annan sak. Jag använder användningslarm till min dotter, någon annan kanske kollar barnet var tredje minut och någon annan anställer någon som gör det, som sagt det viktiga är ATT man skyddar sitt barn."Var sa jag att jag inte har andra skydd??? Jag har självklart allt det där...." Ojdå, då har jag missat något, det var något nytt att du också har andningslarm.Eftersom jag ratar spisskydd så undrade du om jag struntar i andra skydd, och i tron att du ratar andningslarm så undrade jag precis samma sak, förstås.
  • mia mamma

Självklart har vi spisskydd. Kommer behålla det tills yngsta är ca 7 år skulle jag tro. Min son är nu 5 och är väldigt duktig vid spisen och vill gärna hjälpa till. D funkar skyddet också som en spärr för att inte kunna komma för nära.

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Baby Ru2

Jag har inte, har aldrig haft och kommer aldrig att ha NÅGOT annat skydd än trappgrind.

• LinaoMatilda

Alternativen är för när man tagit bort skyddet, jag tänkte inte att man tar bort det när man har en två-åring eftersom mina barn har varit väldigt aktiva men inte så "säkra" vid den åldern. Men jag har märkt att jag har fel angående mycket i denna frågan

Myster skrev 2009-01-29 23:35:06 följande:
    Det fanns inget alternativ för dem som har barn som är 2 år, men vi har i alla fall satt upp ett spisskydd nu sen sonen lyckades grabba tag i stekpannan härom veckan. Huga, vilken skräck! Det gick bra, men ett spisskydd åkte upp illa kvickt. 
  • Mirva

Ananaspaj skrev 2009-01-30 13:45:33 följande:

Misstänkte att du just skulle skriva så! Eftersom jag ser att du inte har läst vad jag skriver och dessutom hela tiden misstolkar vad jag menar. Jag sa och menar att alla riskerar att ramla, snubbla, bränna sig, bli överkörd, allt det där.. MEN jag tror inte att ALLA bäbisar riskerar att dö i psd! Det är det jag försöker få dig att fatta att JAG TROR!!! JAg tror att det finns en underliggande orsak till varför barn dör i psd men detn "orsaken" /felet finns inte hos alla barn! DÄRFÖR tror jag att om ett barn för i psd så hade det gjort det oavsett larm. Men som det ser ut idag så kan ingen läkare i världe säga att man räddat någon från psd för det VET inte! Därför krasst ; ska ett barn dö i psd så dör det. Men det betyder inte att alla som blir överkörda av en bil eller skållas av hett vatten har ett fel som gör att just de drabbas utan är olyckan framme så kan vem som helst drabbas. Fattar du nu vad jag menar? Jag anser inte att larm är ett skydd. Det är en källa till nervositet och stress och jag är ytterst tveksam till att någon räddats till livet av ett sådant...eftersom INGEN VET. Men detta är vad jaag TROR!! Trevlig helg!
    Och jag anser inte att spisskydd är ett skydd.

Jaha? Och det finns flera läkare som säger att de räddat barn från att dö i PSD, deras egna barn till och med. Och för din vetskap så dog det cirka 120 barn i PSD per år på 80-talet och cirka 30 barn nutid per år.

Nämendåså, du anser inte att ett andningslarm är ett skydd. Och hur förklarar du att barn hittats blåa och har slutat att andats och räddats till livet? Eller menar du att om man hittar sitt barn livlöst och utan att andas så ska man sitta och titta på för att gud har bestämt det? Konstigt resonemang.

Varför har man då övriga skydd, då kan man väl lika gärna låta ödet styra då också? Typ det måste vara något underliggande fel hos barn som skållas eller bränner sig för att de inte fattar att de ska hålla sig undan spisen.
  • Mirva

Ananaspaj skrev 2009-01-30 13:45:33 följande:

Jag anser inte att larm är ett skydd. Det är en källa till nervositet och stress och jag är ytterst tveksam till att någon räddats till livet av ett sådant...eftersom INGEN VET.
    Och ingen vet om ett spisskydd har räddat ett barn från att brännas. Spisskydd är en källa till nervositet och stress, och det tyckte jag även innan jag fick barn, de gånger jag har haft oturen att hamna vid en spis med spisskydd.

Men under dessa fyra år jag har kommit i kontakt med människor som har köpt andningslarm har INGEN sagt att de blivit nervösa eller sressade av andningslarm.
  • elvinaOstefan

vet inte vad jag ska rösta, har "barnlås" på spisen. Räknas det som spisskydd?

Devin, det finaste vi har ♥
  • Runguska

Vi har inget skydd för spisen förutom tippskydd.

Svar på tråden Spisskydd