• hemlis

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8

Hej!

Startar en ny tråd för oss med mycket extraslag på hjärtat

Jag startade tråden för ca 19 mån sedan, då hade jag precis fött mitt tredje barn och fick plötsligt hur mycket extraslag som helst på hjärtat.
    Jag åkte till akuten vettskrämd med mitt nyfödda barn, jag hade ca 20 extraslag per minut då och dom tog massor av prover.
    Jag har nu träffat fler hjärtspeciallister och fått göra mycket undersökningar, jag har ofarliga extraslag.
    Det har tagit lång tid för mig att må bättre psykiskt bra trots alla extraslag som jag fortfarande ofta har.

Jag märkte när jag startade den förra tråden att jag inte var ensam, det var så skönt.
    Nu hoppas jag att alla ni gamla hittar hit och även nya förstås

• Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8
  • Rigmor Mortis

Jag har haft mycket extraslag tidigare, i somras var jag till och med inne på jouren för EKG (som givetvis inte registrerade några extraslag). Nu har de kommit tillbaka i och med graviditeten, fler och mer regelbundna än någonsin - igår när jag var lite irriterad på maken var vart tredje slag ett extraslag, jag satt och kände på pulsen och bara förundrades. Ska ta upp det på nästa barnmorskebesök men anar redan svaret; "Det är heeeelt normalt med extraslag när du är gravid!" :-/ Det spelar ingen roll att det är normalt när det är så satans obehagligt!

• LillaPinglan

EKJ76: känner igen det där! Inte farligt men jävligt obehagligt! Har oxå ofta sådana frekventa extraslag, känns som en lång hjärtklappning ibland..blir så trött. VC, som jag var och träffade för ett par dagar sen på grund av min ångest, sa att jag ev kunde få en beta block tablett nu! Skulle bli skickad till en hjärtläkare, igen...Får se vad som händer, hoppas man slipper dessa extraslag snart för dom stör verkligen mitt liv!!

• snartvår

Hej på er alla!
    Har läst vad ni skrivit men haft data haveri. Blomsterflicka jag förstår pricis hur du känner´. Hoppas du mår bättre.Det är jobbigt att aldrig veta hur dagen blir. Börjar dagen med extraslag sitter dom oftast i hela dagen. svårt att få klarhet i vad de kommer av. Jag tycker dock att det blir sämre innan mens. Det är då det är som värst för mig.
    Hoppas ni alla får en bra helg

• LiBä007

God Kväll !!

Finns det någon av er som kan dricka alkohol ?
    Jag har aldrig förknippat mina extraslag med alkohol och det känns som om det inte hänger ihop med er andra.
    Jag blir sanarare lugn efter nått glas vin (kanske inte bra det heller)

Ni som också lider av extraslag, väntar ni på att de ska försvinna för alltid eller försöker ni lära er leva med dem ?
    Jag tänker på mina extraslag varje dag, även då jag klarar mig utan... vet att de kommer plåga mig till och från hela mitt liv.

Hur känner ni ?

• hemlis

Hej!

Jag har nog accepterat att jag har extraslagen, men tycker det är jobbigt, jag har haft väldigt mycket x-slag sista tiden och då är det vartannat slag.
    Jag känner det på en gång, blir lite andfådd och det känns som jag måste dra djupa andetag och när jag känner på pulsen så känns det som att den slåt jättelångsamt.
    Det är oftast då jag verkligen blir störd, men detta är nästan bara om jag sitter eller ligger still, så fort pulsen går upp lite blir det lite bättre.
    Känner oftast inte lika mycket när det bara slår vart tredje, femte, tjugonde, sjunde med x-slag.

Jag har så länge försökt hitta anledningar, få förklaringar, undvikit massa saker, men jag märker ingen störreskillnad, mer än att om jag håller igång och tränar så känns det bra, ända tills pulsen ska gå ner, då blir hjärtat heltokigt en stund för att sedan fortsätta att vara lite halvtokigt bara

Jag har verkligen massiva VES, som jag sällan är utan, för ett år sedan trodde jag aldrig att jag skulle stå ut och att acceptera dom var för mig helt otänkbart!!
    Men efter att ha träffat en himla bra hjärtläkare som lugnade mig jättemycket och dessutom sa att jag kommer få leva med det här mins flera år framöver, så har det blivit mycket bättre, inte x-slagen, men oron.

JAg tycker inte heller mina x-slag blir mycket värre av ett glas vin, ibland bättre kanske.
    Men läkaren sa att alkohol, kaffe, stark mat, stress och mycket annat kan påverka, hon sa att jag absolut inte skulle undvika det, bara att veta att det äs så och att det inte är farligt alls!

Nu ska jag gå och sova, natti natti alla hjärtevänner

• snartvår

God morgon på er!
    Jag känner inte av extraslagen mer när jag dricker alkohol men däremot får jag hjärtklappning efter. Jag försöker oxå leta samband med vad som utlöser alla extraslag men har ännu inte hittat några. Vissa dar kan jag bara ha enstaka extraslag medan andra dag är helt omöjliga utan någon som helst skillnad på vad jag har gjort. jag känner nästan aldrig av mina i vila men däremot när jag har varit ute och gått ex men jag känner även av dessa när jag motionerar. Även när jag gör vissa armrörelser. Det är trist med dessa eländiga hjärtan. Det verkar son det är mycket vårdfolk på tråden. Jag jobbar ochså inom vården. hursomhelst tror jag att stress och motion påverkar så jag försöker att motionera regelbundet vilket jag tidigare inte gjort samt dra ner på tempot fast jag inte tycker att jag stressar. Jag besveras av sves vad har ni andra? har ni andra haft besvär länge eller kom det bara en dag som för mig?
    trevlig helg på er!!!!

• numnum

Åh, jag trodde jag var praktiskt taget ensam. . . Har haft extraslag och blandade småhopp i över tio år, (är 33 nu), när de började komma så försökte jag ignorera dem, men en kväll när jag böjde mig framåt (läste att flera av er har så), så slog hjärtat ett extraslag och sedan hakade det liksom upp sig och tickade fort och ganska lätta slag, jag fick totalpanik, detta gick över efter någon minut men, efter detta kom en ett o halvtårig period med total dödsångest och jag vågade inte gå utanför dörren eller något.
    Jag slutade dricka sprit, åt bara vissa grejer. .fick världens nojjor. Gjorde ekg, arbets-ekg och träffade hjärtläkare, han verkade inte oroad utan tyckte jag skulle motionera och leva som vanligt. Men ångesten kvarstog. Jag tog betablockerare en tid men tyckte det var obehagligt eftersom man då inte känner hjärtat alls. . och det triggade min ångest, galet va?

Nåväl, jag har mer eller mindre lärt mig leva med slagen, men jag blir fortf. rädd ibland. Sökte därför läkare igen nu i januari och har gjort 24h-ekg, dom såg extraslag och någon form av belastning på vilo-ekg, vilket ledde till remiss för UL på hjärtat. Gjorde detta i förra veckan, var livrädd att det skulle va ngt fel på hjärtat och hade en puls på 120 under hela undersökningen. Läkaren tittade och sa "Men detta ser ju jättebra ut!", Med andra ord tyckte även han att det var ofarliga extraslag och att jag skulle sluta oroa mig. "Om du har besvär av dom, kan man göra mer utredning" sa han. Jag blev paff och gick hem.

Har fortfarande undringar över detta, varför började, är de verkligen ofarliga osv. . ibland tycker jag det hoppar och fladdrar konstigt. .

Vi vill bli gravida nu oxå, blev det värre för er då? Jag är rädd för det och för en förlossning. . att det ska rusa helt vilt och så. . någon som har erfarenhet?

Detta blev långt men. .

tjing så länge

• Rigmor Mortis
    Svar på #37
    Jag har mina mest i vila, under förlossningen med dottern märkte jag inte av något alls. De kanske iofs finns där även när jag anstränger mig fast jag då är för distraherad för att märka dem....
  • LiBä007

numnum:
    Jag var också skitskraj inför min förlossning, försökte få beviljat ett snitt pga min rädsla men det funkar inte så här.
    Hur som hellst, när förlossningen väl drog igång fanns bara fokus på den o jag kännde inga extraslag på hela tiden. (dock kom de ju tillbaks efteråt)

Hade en pissig Lördag fylld med ångest och extraslag, nu mycket bättre...
    Känner mig slutkörd och stressad så jag antar att det beror på det, har 2 hårda veckor till sedan ska jag faktisk unna mig lite semester..

Ha en goo vecka !!

• numnum

Okej, tack för svar. . Jag antar att kroppen är upptagen med annat under sådana situationer. . tex hade jag ju en puls på 120 när jag gjorde hjärt-ul och inte ett enda xtraslag uppenbarade sig. . märkligt.
    Jag blir direkt"sämre" av alkohol och stress. Konstigt bara att kroppen en dag får för sig att börja slå xtraslag. . komplicerad mekanism vi bor i

ha d gött så länge!!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8