• hemlis

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8

Hej!

Startar en ny tråd för oss med mycket extraslag på hjärtat

Jag startade tråden för ca 19 mån sedan, då hade jag precis fött mitt tredje barn och fick plötsligt hur mycket extraslag som helst på hjärtat.
    Jag åkte till akuten vettskrämd med mitt nyfödda barn, jag hade ca 20 extraslag per minut då och dom tog massor av prover.
    Jag har nu träffat fler hjärtspeciallister och fått göra mycket undersökningar, jag har ofarliga extraslag.
    Det har tagit lång tid för mig att må bättre psykiskt bra trots alla extraslag som jag fortfarande ofta har.

Jag märkte när jag startade den förra tråden att jag inte var ensam, det var så skönt.
    Nu hoppas jag att alla ni gamla hittar hit och även nya förstås

• Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8
  • KattenFräsmorr

blomsterflicka - mina extraslag blir värre under ansträngning och som du säger när man arbetar/anstränger armarna blir det värre. När mina extraslag var som värst vaknade jag ofta om nätterna av dem. Hade under en period extraslag (VES) i trigemeni, dvs VES var tredje slag. Det kändes dock som jag hela tiden hade extraslag, kände inte de normala slagen ens. Det var en riktigt tuff period och jag kan känna ångest bara jag tänker på hur jag mådde i höstas.

Vändningen för mig var när jag åkte in till AVC en söndagsnatt med världens panikångest det togs hjärtinfarktsprover, ekg, infektionsprover mm läkaren bytte mina Seloken Zoc till Metoprolol Ret samt höjde dosen rejält. Blev ordentligt lugnad av beskedet att det inte var något fel på mitt hjärta samt att den höjda dosen av betablock blev en vändpunkt. Kunde känna i kroppen hur stressnivåerna sjönk drastiskt. Efter det har jag gjort en massa åtgärder i mitt liv för att minska min stress, tycker att jag mår relativt bra idag. Har successivt kunnat trappa ned dosen av betablock.

Precis som LiBää007 skriver måste du få göra en ordentlig utredning, har du fått akutremiss eller får du vänta på utredning? Bryt ihop och sätt dig på vårdcentralen eller AVC och tala om exakt hur du känner dig. Bara för att det inte finns något fysiskt fel på hjärtat (för oftast är det ju så att extraslagen är helt ofarliga) betyder det inte att man ska behöva må som du gör.

• caprinna

Blomsterflicka Ja jag har gjort alla tester och dom kunde se att jag har massor med extraslag, inga farliga utan bara en massa obehagliga. Min läkare sa att jag får nog acceptera att jag har ett oroligt hjärta har nämligen alltid haft extraslag så länge jag kan minnas, men efter min graviditet ökade dom så pass att jag började begränsa mig mer, det finns dagar då jag inte ens vill gå utanför dörren, känner mig ledsen för att det är så här.
    Mina beror nog på ångest. Hoppas dina lungnar sig. Äter du medicin för dina extraslag?

• blomsterflicka

KattenFräsMorr och caprinna : Skönt att höra att ni oxå får extraslag vid träning. Men träning är ju så bra på andra sätt.
    Tror ni inte att man får slopa gymmet och hitta annan träningsform när man inte blir så fokuserad på sig själv- joggning, tennis, dans är nog mycket bättre än att styrketräna. För mig blir det ofta extraslag precis när det är som jobbigast då jag tränar armarna eller springer på löpband, men när jag tänker på det har jag inte haft så mycket besvär när jag sprungit tex vårruset.

LiBää007, och ni andra, jag har tid till sjukhuset 9 mars för utredning. Man hoppas det blir ett bra samtal.

Mina extraslag har blivit mycket sämre efter min sista grav (minsta nu 8 mån). Jag äter ingen medicin ännu, men tänker prova allt. Jag är helt handikappad av mina extraslag, och barnen blir rädda.jag är inne på ssri samt betablockad.

Varför, varför skall det vara så här? kan stress vara hela förklaringen? Tycker inte jag är så stressad ändå.

• caprinna

kattenfräsmor såg att du åt metoprolol Ret, jag äter ju metoprolol sandoz vet du vad det är för skillnad på dessa mediciner.

• norrlanningska

Hej hej!

Blomsterflicka - jag känner mig igen som du skrev. Jag har också problem med mina massiva extraslag som vill aldrig släppa taget om. Har haft det i 1,5 år nu och då menar jag att ha frekventa x-slag hela tiden. Innan brukade jag få bara då och då, inget att bry om. Har tagit 24 timmars ekg två gånger, den första visade nästan inget för då hade jag fåtal x-slag. Sen när det förvärrade sig så fick jag genomgå en ny 24 timmarsekg och där såg man att jag hade mycket VES men de tyckte att det behövdes inte ytterligare undersökningar.

Men i december blev x-slagen konstiga, jag började få flera i rad, hårda slag, känns som att de "darrar" innan hjärtat slår normalt.. Blev verkligen rädd så vi for till akuten och typiskt att då hade jag inte såna x-slag utan mer vanliga x-slag. Fick i alla fall remiss till UL och har gjort UL för några veckor och då tyckte sjuksköterskan att det såg bra ut. Skulle få intyg på det, har inte fått något. Tydligen är mitt hjärta friskt men jag tycker inte det. Det är svårt att acceptera när hjärtat krånglar så och det stör verkligen mitt liv.

När det gäller träning, ja jag brukar få x-slag. Tränar främst styrketräning och oftast får jag fåtal x-slag. Tycker att det är okej att träna men om jag ska träna kondition som tex Crosstraning eller raskt promenad på löpbandet och när pulsen är högt då brukar jag få hårda x-slag att jag var tvungen att ta det lugnare. Är liksom rädd att anstränga mig till max när det gäller kondition. Vill ju jättegärna få bättre kondition :-/

Jag misstänker att det är stressen som gör så att jag får massiva x-slag och sen brukar det också handla om psykiskt, desto mer man tänker på det desto oftare får man x-slag. Det är jättesvårt att släppa tankarna.

• blomsterflicka

norrlanningska

Precis så är det när jag tränar. Som jag skrivit ovan så är jag remitterad för utredning men eftersom jag blivit mycket sämre så skall jag till vårdcentralen i eftermiddag. Jag MÅSTE bryta!

Jag är nästan till 100% övertygad om att det inte är farligt och jag har hört folk som haft detta att det går över med tiden. Det som är konstigt är att det är så ångestskapande trots att man vet att det är ofarligt.

Idrott har varit en av ljuspunkterna i mitt liv och jag vill fortsätta med det!!!

Troe du inte att det är bättre med idrott typ friskis där man koncentrerar sig på musik och tränaren i stället för tex crosstraining (får jättemycket problem av den- sedan tror jag också att det blir en ond cirkel eftersom man förväntar sig få extraslag så for man ställer sig på den).

Alkohol skall jag helt skippa- det får det vara värt. Kanske kommer det en tid när man kan ta sig ett glas vin igen.

Idag fick jag fö mens efter tre dagar med ett helvete- kan det ha samband m PMS tror ni?

Hoppas det går bra på vc. Jag vet dock redan att EKG inte kommer visa något....

• caprinna

Blomsterflicka

Jag får det också extra tufft innan mens, jag pratade med läkaren om det, och han sa att det har ett samband.

• KattenFräsmorr
    caprinna skrev 2009-02-09 20:06:54 följande:
    kattenfräsmor såg att du åt metoprolol Ret, jag äter ju metoprolol sandoz vet du vad det är för skillnad på dessa mediciner.
    Jag tar mig friheten att kopiera från Fass :

Retard, Depot eller Prolongatum i ett läkemedelsnamn betyder att beredningen har en fördröjd frisättning av den aktiva substansen. Denna depåeffekt gör att läkemedlet tas upp lite i taget under en längre tid än normalt och att man därmed inte behöver ta läkemedlet lika ofta.  

Blomsterflicka: Vad bra att du sökte redan idag, du ska inte gå omkring och må så här! Vet dock vad du menar med att EKG inte kommer visa något. Inte en enda gång fick vårdcentralen med ett enda extraslag på alla de EKG de tog på mig. Jag hade dock sån tur att jag har en bekant på hjärtintensiven och jag fick åka in till henne och bli telemetriövervakad några timmar. För vad sjutton ser de på ett 10sek EKG på vårdcentralen?

• blomsterflicka

Hej alla!

Var på vc igår, och diskuterade kring olika möjligheter. Jag bestämde mig för att prova ssri i låg dos först, för att bryta paniken och den onda cirkeln. Idag känns det mycket, mycket bättre! Jag vet ju att medicinen inte kan ha haft effekt ännu, men det känns så.

Sedan får vi se vad hjärtläkarna säger ang annan medicin. Var i valet och kvalet om huruvida jag skulle påbörja ssri innan utredningen är gjord (tänker att det kanske inte kommer synas extraslag då) men efter den här helgen kände jag att jag inte hade något val.

Nu kommer jag försöka fokusera på annat ett tag! Jag är så tacksam för alla tips och inlägg som fått mig att förstå att jag är långt ifrån ensam. Återkommer när allt känns mer stabilt!!!

• blomsterflicka

KattenFräsmorr

Vi tog inte ens EKG på VC igår....

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8