Lupiner skrev 2009-03-12 09:07:16 följande:
HejMåste fråga er rutinerade..... Är gravid i vecka 32 nu och jag tror jag har en hel del extra slag eller rättare sagt, hjärtat liksom stannar till för att sedan slå till extra hårt. Grejen är att jag inte känner av dett i bröstet utan i halsen. Jag har nu, iom graviditeten en rätt kass mage med både diarre, sura uppstötningar, rapningar och ibland halsbränna (som började iom järntabletter). Det som jag inte fattat är om det jag känner i halsen eg kommer från magen och inte hjärtat. Det känns liksom som jag får en rapning eller som en bubbla i halsen, svalget. Känner mig då pulsen på halsen och tycker att hjärta slår enormt oregelbundet. Lyssnar min man på hjärtat i samma veva genom att lägga örat mot min bröstkorg, säger han att det låter jämt och bra. Har ju blivit helt nojig nu och tror att hjärtat ska stanna och skulle helst vilja ta pulsen hela tiden.....Är rätt hypokondrisk och har väldigt lätt för att jaga upp mig just över kroppsliga symtom. Har varit väligt rädd för att ha fel på hjärtat flera gånger förr. Detta kommer troligen från en gång när jag var 12 år, fick uvi och läkaren då tyckte jag hade blåsljud på hjärtat. Resultaten blev en grunlig undersökning med röntgen, ul, ekg mm som var helt perfekt men tyvärr blev jag paniskt rädd för hjärtsjukdomar mm efter det. Har en gång för flera år sen gjort ett ekg som var bra, då hade jag ont i bröstet men det visade sig då vara inflammation i musklerna mellan revbenen.Ursäkta mitt långa inlägg men kanske någon av er kan lugna mig eller möjligen göra mig än mer orolig
Förstår din oro, man behöver inte vara hypokondriker för att få ångest när det handlar om ens pump

Pumpen är nödvändig för vår överlevnad ju och det är klart man blir rädd och orolig när den inte slår som den brukar/skall.
Jag hade som sagt jättemkt extraslag när jag var gravid men enligt alla undersökningar och läkarbesök så var det frekventa men ofarliga extraslag såkallade VES. Än idag kan jag bli orolig och tro att det är något allvarligt fel på mitt hjärta trots alla försök till övertygelser av olika läkare
När det kittlar till i halsen eller hoppar till i magen/halsen brukar det oftast röra sig om extraslag, och när man är gravid är ju detta fenomen ganska vanligt i mer eller mindre utsträckning. I mitt fall mer. Jag hade ungefär 8000 extraslag per dygn på mitt ekg-test....suck...det var inte kul och jag kände vart enda ett väldigt tydligt i både bröstkorgen/halsen/magen. Hade mkt sura uppstötningar/halsbränna vilket inte gjorde saken bättre, det retade ganska mkt och fler extraslag dök upp. Tror inte du behöver oroa dig men prata med en läkare och få gjort ett ekg-test 24-timmars-ekg om du är orolig. Bättre att kolla en gång för mkt än en gång för lite när det gäller pumpen*ler* kram.