• hemlis

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8

Hej!

Startar en ny tråd för oss med mycket extraslag på hjärtat

Jag startade tråden för ca 19 mån sedan, då hade jag precis fött mitt tredje barn och fick plötsligt hur mycket extraslag som helst på hjärtat.
    Jag åkte till akuten vettskrämd med mitt nyfödda barn, jag hade ca 20 extraslag per minut då och dom tog massor av prover.
    Jag har nu träffat fler hjärtspeciallister och fått göra mycket undersökningar, jag har ofarliga extraslag.
    Det har tagit lång tid för mig att må bättre psykiskt bra trots alla extraslag som jag fortfarande ofta har.

Jag märkte när jag startade den förra tråden att jag inte var ensam, det var så skönt.
    Nu hoppas jag att alla ni gamla hittar hit och även nya förstås

• Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8
  • snartvår

Hej på er alla!
    Har läst eran tråd länga av och till men har aldrig kommit till skott att göra något inlägg. Känns skönt att höra att det finns fler med samma besvär. Mina besvär kom som ett brev på posten i september jag blev inlsggd på hia pga att man oxså hittade ST sänkningar på ekgt som togs. oxså blivit insatt på seloken som er andra.Det visade sig sedan att det varit en hjärtmuskelinflammation då ekg efter några månader blev normalt igen men extraslagen kommer och går. De är bättre i bland men sedan kommer de lika snabbt tillbaka. Det är konstigt med dessa extraslag

• KattenFräsmorr
    snartvår - välkommen hit till alla skuttande hjärtan . Har en arbetskamrat som hade hjärtmuskelinflammation för ca fem år sedan. Hon klagar också över extraslag då och då, särskilt då hon är trött och stressad.

78Misan - är det så att man kan få extraslag av magkatarr/sura uppstötningar? Min dr frågade väldigt ingående om min magkatarr då jag sökte för extraslagen i höstas.

Tack för alla snälla kommentarer om min dotter! Den enda sviten hon fick var att hon blir lite ledsen i ögat då man pratar om doktorn och slangen i näsan. Men hon är ju så liten så jag hoppas hon glömmer snart. Extraslagen på mig är borta igen och det känns så skönt, var rädd att det skulle bli som i höstas igen.
  • 78Misan
    KattenFräsmorr skrev 2009-02-05 22:08:47 följande:
    snartvår - välkommen hit till alla skuttande hjärtan . Har en arbetskamrat som hade hjärtmuskelinflammation för ca fem år sedan. Hon klagar också över extraslag då och då, särskilt då hon är trött och stressad. 78Misan - är det så att man kan få extraslag av magkatarr/sura uppstötningar? Min dr frågade väldigt ingående om min magkatarr då jag sökte för extraslagen i höstas. Tack för alla snälla kommentarer om min dotter! Den enda sviten hon fick var att hon blir lite ledsen i ögat då man pratar om doktorn och slangen i näsan. Men hon är ju så liten så jag hoppas hon glömmer snart. Extraslagen på mig är borta igen och det känns så skönt, var rädd att det skulle bli som i höstas igen.
    Om det är just pga magkatarren enbart det vet jag inte men om man har haft ont väldigt länge så "vänjer" man ju sig men doktorn trodde att mina magsmärtor ofta utlöste det. Jag vet inte om det kan va undermedvetet ångestframkallande att ha så ont..... kanske.

Jag tycker ju annars att jag "mår bra" men om jag verkligen rannsakar mig själv så har jag faktiskt ont mer eller mindre dygnet runt. Detta började ju för ca 4½ år sedan.
    Har en skruv lös
  • blomsterflicka

Hej! Är ny här, har tvekat att skriva pg av att jag försöker tänka bort mina extraslag.

Har haft det så länge jag kan minnas, men det har blivit mycket värre senaste halvåret. Jag har tre barn och ett normalstressigt liv. Har problem som alla andra.

Mitt största problem med extraslagen är att de begränsar mig som bara den. Jag har slutat med kaffe, som jag älskar tex. Jag älskar träning, men eftersom extraslagen är så jobbiga vågar jag inte ta ut mig och maxa. Får extraslag då, samt även när jag tränar armarna- någon som känner igen detta? Kan ibland få flera i rad, känns som jag skall dö, får panik för att jag skall ligga där död och barnen springer omkring.

Är själv i sjukvårdsbranschen också..

Vaknade idag till en helt bedrövlig dag. Tunga extraslag. Hade tänkt att gå ut och njuta av naturen. Får panik och fler extraslag. Hade tänkt gå till gymmet ikväll, men det blir väl inget med det. Drack ca två glas vin igår, påverkar det er andra?

Tycker inte jag mår så psykiskt dåligt, men extraslagen gör mig tokig- Hjälp!

• KattenFräsmorr
    blomsterflicka - välkommen hit! Har du sökt för dina extraslag? Jag kan nästa lova att det känns bättre om du får ta lite ekg och/eller andra prover. Oftast får man ett lugnande besked och det sänker stressnivån i kroppen och därmed påverkan på retledningssystemet i hjärtat. Du kanske även skulle må bra av att prova medicin om du har väldigt frekventa extraslag som hindrar dig i ditt liv? Det kan vara jobbigt att söka vård när man själv är branschen så att säga, men gör det redan i morgon!

Ang alkohol så har jag helt slutat dricka då det genast triggar igång massa extraslag som sitter i ett tag efteråt.
  • blomsterflicka

Ja, det kanske är en bra ide att sluta dricka helt även om jag redan är extremt måttfull.

Igår pallrade jag mig iväg till gymmet ändå, men fick i princip avbryta ett corepass pg av extraslag. Hur är det för er när ni tränar, har ni besvär då? Jag har besvär när jag maxar konditionsmässigt samt när jag styrketränar. De är inte mer frekventa, men obehagligare. Undrar om det finns ett litet fokus i hjärtat som retas då? Bättre när man tränar i grupp för då tänker man inte så mycket på det. Hur är det för er?

Jag har varit på vc, allt var normalt, men jag blev remitterad för ytterligare bedömning hos kardiolog samt 24-h mätning.

Vilka läkemedel fungerar för er andra? Är det någon som haft god effekt av SSRI? Är lite inne på det eftersom jag har sådan panik.

Tror ni att hormonella förändringar påverkar? Amning? PMS?

Idag började dagen riktigt uselt. Vaknade med extraslagen, gått dubbelvikt hela morgonen och fick ringa och säga att barnen kommer senare idag. De fick knappt frukost.

En annan sak som retar mig är att jag numera söker jobb efter extraslagen. Inte roligt att sitta med en patient när det kommer nämligen..Eller vara mitt i en teknisk precisionssituation.

Är det någon av er som vaknat på natten av det? Det har jag nämligen gjort. Jag kan också få flera extraslag i rad på ca 10-15 s.

• blomsterflicka

PS Läser det ni skrivit om magkatarr, jag har ju aldrig haft känningar av det, undrar om man kan få extraslag av det ändå fast man inte känner av magkatarren? Låter osannolikt eller vet någon om någon blivit bättre av tex Losec trots att man inte haft några smärtor (greppar varje halmstrå)

• caprinna

blomsterflicka jag känner igen allt du skriver om, har sammma symtom, jag äter metoprolol sandoz 25 mg på morgonen 25 mg på kvällen, det har gjort att extraslagen har blivit lindrigare för det lungnar ner hjärtat. Jag har också fått extrem ångest av detta, så jag ska nu prova att äta en ångest dämpande medicin under en månad för att se om det lungnar sig lite. Min läkare tyckte att jag skulle vänta med ssri tills det att jag provat ett annnat preparat kanske det ger sig lite då. (Hoppas) Jag kan inte heller träna, extraslagen triggas igång av att jag gör olika rörelser armarna värst, jag kan också vakna av att jag har flera extraslag på natten blir super rädd väcker min sambo för jag blir så rädd för att jag ska dö. Jag har en liten son på 1 år så man är ju extra nojjig.

• blomsterflicka

caprinna, har de utrett dig?
    Vad sa doktorerna mer?

Jag är så arg idag, arg för att det känns som att det förstör så mycket. Har tre barn, och extraslagen påverkar verkligen anknytningen.

Nu skall jag försöka med lite avslappning, har ännu inte kunnat lämna på dagis.

• LiBä007

Hej !

Oj va många vi börjar bli.... både på gott och ont..

Välkommna ni som är nya.

Blomsterflicka:
    Jag slutade också dricka kaffe under en längre period trots att jag älskade det, kom tillslut underfund med att det inte hjälpte extraslagen fanns där med eller utan kaffe.
    Nu dricker jag begränsat, max 2 koppar om dagen.

Jag har också extraslag vid motion, inte alltid men ibland.
    Nu är jag inne i en tung period, men vet också att jag är stressad över allt jag har att göra, barn, mycket jobb, vi renoverar huset o det blir aldrig klart, en sambo som reser hela veckorna mm mm.

Mitt bästa råd till dig är att få en ordentlig utredning, och när den är gjord och ok så börja jobba med dig själv...
    Avslappning, andningsövningar, gör roliga saker och låt inte extraslagen styra din vardag.

Nä nu måsta jag jobba vidare !!

Ha en fortsatt go dag.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 8