• AEL

Aborter på flickfoster upprör

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=1445650&lid=puff_1445785&lpos=lasmer

När jag har skrivit i diskussionsforum här på familjeliv har jag blivit hånad när jag tagit upp det negativa med att det är så lätt att kolla vilket kön barnet har och att det finns många länder t ex Indien mfl där abort görs endast av orsaken att det är en flicka.
    Många vill låtsas som att de inte berör dem så länge det inte sker i den del av världen som man själv bor i. Men nu händer det alltså och har hänt även i Sverige. Vad var det jag sa..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-18 18:14
    Intressant inlägg som berör debatten
    newsmill.se/artikel/2009/02/16/den-schizofrena-abortkulturen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-26 13:51
    Jag vet att det här tråden börjar ha något år på nacken men ämnet är ju detsamma och det är intressant att se hur det hela utvecklar sig. Tyvärr verkar det inte gå åt det bättre hållet när vem som helst kan ta reda på barnets kön redan i vecka 7 :/
    svt.se/2.22620/1.2339871/konstest_via_postorder_vacker_kritik

• Svar på tråden Aborter på flickfoster upprör
  • Marias Mamma

jag tycker de ska sluta me fri abort i sverige utan övertygande anledning.som tex sjukdom missbildning eller våltäckt osv.Ingen orsak ska beviljas annars.Ett barn SKA bli älskad oavsett vilket kön det än har.Annars har man fått nog av tjejer kan man börja med prevebtivmedel o så inte skaffa fler barn.Finns adoption, adoptera en pojke.det är iaf säkert att det är en pojke.

• Miracle Cats

Det upprör mig också. Det känns så otacksamt. Och inte då bara för att vi fått vänta väl länge på ett barn öht.

Time spent with cats is never wasted
  • AEL

De flesta här verkar ändå hålla med om att det är fel att göra abort endast av orsaken att det är "fel kön". Jag undrar om det är någon som tycker att det är okej?

• Gravid 89

Jag vet varför man bl a gör abort på flickbarn i t ex Indien (i af när det gäller hinduer).

Det beror mestadels pg a att det kostar så oerhört mycket pengar när kvinnorna ska gifta sig. Mamman och pappan betalar en oerhört stor hemgift till den blivande mannen och hans familj, och det är så stora summor pengar att det handlar om flera årslöner!
    Tänk er att betala kanske 3, 4, 5 - eller fler - hela årslöner för att ens dotter ska gifta sig... det är visserligen INGEN ursäkt i sakfrågan, men det måste vara oerhört påfrestande. Särskilt när så många människor i Indien redan lever i fattigdom.

Men det är ju tur att det finns många hinduer som inte bryr sig det minsta om hemgifter el. liknande. Det står ju t om i hinduernas lära att varje liv är heligt - även livet i magen...

• Von Ellsen

Personligen ´tycker jag det är lika vidrigt att göra abort pga. missbildning, handikapp eller för att man blivit gravid vid "fel tidpunkt" som att göra abort pga.kön. amen det är en annan dissakution...

men visst håller jag med er, det är sjukt, och det blir bara värre.

• Cornellia

Abort som abort, för mig spelar det ingen roll vad orsaken är. Och jag hoppas verkligen folk väljer abort framför att föda ett oönskat barn.

• AEL

Cornellia skrev 2009-02-19 00:55:33 följande:

Abort som abort, för mig spelar det ingen roll vad orsaken är. Och jag hoppas verkligen folk väljer abort framför att föda ett oönskat barn.
    men i slutändan brukar ju inte barnen vara oönskade. När de väl har kommit så är det ju ingen som vill ta bort dom för allt i världen. Många tror kanske att de är oönskade men när de vant sig vid tanken så är barnet inte det. Så mycket i annat i samhället som trycker på och folk verkar ha en stor rädsla för att bli en dålig förälder. Jag har hört om många som ångrat en abort men aldrig om någon som ångrar att de har fått ett barn. Men det är mycket möjligt att det är något som man inte gärna talar om och att det är därför jag aldrig har hört något.
  • puss

man får göra abort av vilka skäl man vill, som tur är.

• Cornellia
    AEL skrev 2009-02-19 10:54:07 följande:
    Cornellia skrev 2009-02-19 00:55:33 följande: men i slutändan brukar ju inte barnen vara oönskade. När de väl har kommit så är det ju ingen som vill ta bort dom för allt i världen. Många tror kanske att de är oönskade men när de vant sig vid tanken så är barnet inte det. Så mycket i annat i samhället som trycker på och folk verkar ha en stor rädsla för att bli en dålig förälder. Jag har hört om många som ångrat en abort men aldrig om någon som ångrar att de har fått ett barn. Men det är mycket möjligt att det är något som man inte gärna talar om och att det är därför jag aldrig har hört något.
    Kanske, eller så kanske det beror på att vi har fri abort i sverige och dom som verkligen inte önskar sig ett barn, dom gör abort (= det föds inte oönskade barn).

Sen förstår jag inte hypen, varför skulle en abortering pga kön vara värre än att abortera pga att man inte har tid, eller bara inte är redo för barn?
  • puss

"Sen förstår jag inte hypen, varför skulle en abortering pga kön vara värre än att abortera pga att man inte har tid, eller bara inte är redo för barn?"

exakt.

Svar på tråden Aborter på flickfoster upprör