• AEL

Aborter på flickfoster upprör

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=1445650&lid=puff_1445785&lpos=lasmer

När jag har skrivit i diskussionsforum här på familjeliv har jag blivit hånad när jag tagit upp det negativa med att det är så lätt att kolla vilket kön barnet har och att det finns många länder t ex Indien mfl där abort görs endast av orsaken att det är en flicka.
    Många vill låtsas som att de inte berör dem så länge det inte sker i den del av världen som man själv bor i. Men nu händer det alltså och har hänt även i Sverige. Vad var det jag sa..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-18 18:14
    Intressant inlägg som berör debatten
    newsmill.se/artikel/2009/02/16/den-schizofrena-abortkulturen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-26 13:51
    Jag vet att det här tråden börjar ha något år på nacken men ämnet är ju detsamma och det är intressant att se hur det hela utvecklar sig. Tyvärr verkar det inte gå åt det bättre hållet när vem som helst kan ta reda på barnets kön redan i vecka 7 :/
    svt.se/2.22620/1.2339871/konstest_via_postorder_vacker_kritik

• Svar på tråden Aborter på flickfoster upprör
  • AEL

Viewsonic skrev 2009-02-20 10:05:07 följande:

Abort ska fortfarande vara fri. Men abort p.g.a. kön ska stoppas. (Min åsikt).
    Frågan är ju hur man ska stoppa det då.. Nu när det är så lätt att få veta vilket kön det är redan tidigt. Även om kvinnan anger en annan orsak så vet man ju inte om det är därför eller inte.
  • Viewsonic

AEL skrev 2009-02-20 10:10:58 följande:

Frågan är ju hur man ska stoppa det då.. Nu när det är så lätt att få veta vilket kön det är redan tidigt. Även om kvinnan anger en annan orsak så vet man ju inte om det är därför eller inte.
    Det är ett dilemma.
  • Rosenöga

Åsa skrev 2009-02-20 01:26:00 följande:

Spontant känns det olustigt. Men i logikens namn, antingen anser man att embryot/fostret inte är en människa och då kan det inte spela någon roll om aborten utförs för att det är fel tidpunkt, könet är fel eller något annat. Anser man att det handlar om ett människoliv med dito rättigheter kan man på motsvarande sätt inte godkänna abort av livsdugligt embryo/foster oavsett orsak, våldtäkt inte undantagen.
    Det är svårt, för även om det inte är en färdig människa är det ju början till en.

Finns så många aspekter. Om någon säger att de tänker göra abort pga DS så reagerar många och tycker det är fel. Men fostervattenprov syftar till att man ska kunna göra abort av den anledningen. Sedan kan man då jämföra med att de allra flesta gör abort på helt friska embryon/foster.

Det är jättesvårt tycker jag. För visst måste möjligheten till abort finnas. Samtidigt tvingas många kvinnor göra abort för att den blivande fadern inte vill vara med om att skaffa barn. Då blir aborten nästan en skyldighet i stället för en rättighet.
  • Rosenöga

Abort ska fortfarande vara fri.Men abort p.g.a. kön ska stoppas.(Min åsikt).
    Hur tänker du dig det då? Att man inte ska ha rätt att få veta könet...eller?
  • Viewsonic
    Rosenöga skrev 2009-02-20 13:30:11 följande:
    Hur tänker du dig det då? Att man inte ska ha rätt att få veta könet...eller?Nej, tycker att köns-ul ska finnas. Men att aborter p.g.a. "fel" kön inte ska vara tillåtet. Problemet är att det inte går att genomföra, eftersom det då bara är att ljuga. Men en lösning kan vara att inte berätta vid ett UL vad det är för kön, förrän det är försent för en abort vid 21:a veckan eller vad det är.
  • Rosenöga

Viewsonic skrev 2009-02-20 13:47:20 följande:

Nej, tycker att köns-ul ska finnas. Men att aborter p.g.a. "fel" kön inte ska vara tillåtet. Problemet är att det inte går att genomföra, eftersom det då bara är att ljuga. Men en lösning kan vara att inte berätta vid ett UL vad det är för kön, förrän det är försent för en abort vid 21:a veckan eller vad det är.
    Jaa, men vad tycker du om abort därför att det inte är rätt tillfälle? Säg t.ex att det skulle passa bättre om ett år. Är inte det egentligen lika illa som att välja kön genom abort.

Sedan kostar det pengar för samhället också med många aborter. Det talas om att det behövs mer penagar till vården och man måste prioritera bort vissa behandlingar. Då är det ju viktigt att man inte börjar göra abort för att välja kön.

Undrar om det skulle bli tillåtet att göra IVF eller annan metod för att man önskar sig ett visst kön. Men det skulle bli ännu mycket dyrare för samhället. Om möjligheten fanns att välja kön men man måste betala ur egen kassa kanske?
  • Viewsonic
    Rosenöga skrev 2009-02-20 14:03:13 följande:
    Jaa, men vad tycker du om abort därför att det inte är rätt tillfälle? Säg t.ex att det skulle passa bättre om ett år. Är inte det egentligen lika illa som att välja kön genom abort. Sedan kostar det pengar för samhället också med många aborter. Det talas om att det behövs mer penagar till vården och man måste prioritera bort vissa behandlingar. Då är det ju viktigt att man inte börjar göra abort för att välja kön. Undrar om det skulle bli tillåtet att göra IVF eller annan metod för att man önskar sig ett visst kön. Men det skulle bli ännu mycket dyrare för samhället. Om möjligheten fanns att välja kön men man måste betala ur egen kassa kanske?Jag tycker att den enda ändringen de ska göra är att stoppa könsbestämning av foster under den tid det är tillåtet att göra abort.

Om hur aborter ser ut idag har jag ingen åsikt. Fri abort ska finnas kvar.
  • UllaBella

Jättesvår fråga. Men frågan är vilket liv den oönskade flickan får då om de som är beredda att göra en abort pga "fel" kön.

Ja, jag vet faktiskt inte riktigt vart jag står i abortfrågan överhuvudtaget, då det är något jättesvårt och tack och lov har jag inte själv behövt ställas inför situationen. Men man måste nog se från fall till fall innan man kan döma någon oavsett vad det gäller. Jag vet t.ex om ett par föräldrar som bestämde sig för att adoptera bort sitt för tidigt födda barn och folk blev jätteupprörda över det, så om vi säger att alla som inte vill ha ett speciellt kön skulle bli nekade abort och sen adoptera bort det, då är inte det heller bra....

• Ablan
    Svar på #31
    Är det inte bara att låta bli att berätta vilket kön det blir försen i vecka 18-20?
    AEL skrev 2009-02-20 10:10:58 följande:
    Viewsonic skrev 2009-02-20 10:05:07 följande: Frågan är ju hur man ska stoppa det då.. Nu när det är så lätt att få veta vilket kön det är redan tidigt. Även om kvinnan anger en annan orsak så vet man ju inte om det är därför eller inte.
  • Viewsonic

Ablan skrev 2009-02-20 14:14:29 följande:

Svar på #31Är det inte bara att låta bli att berätta vilket kön det blir försen i vecka 18-20?
    Det var det jag skrev flera ggr att man inte ska få könsbestämma under den tid man kan få göra abort.
Svar på tråden Aborter på flickfoster upprör