• AEL

Aborter på flickfoster upprör

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=1445650&lid=puff_1445785&lpos=lasmer

När jag har skrivit i diskussionsforum här på familjeliv har jag blivit hånad när jag tagit upp det negativa med att det är så lätt att kolla vilket kön barnet har och att det finns många länder t ex Indien mfl där abort görs endast av orsaken att det är en flicka.
    Många vill låtsas som att de inte berör dem så länge det inte sker i den del av världen som man själv bor i. Men nu händer det alltså och har hänt även i Sverige. Vad var det jag sa..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-18 18:14
    Intressant inlägg som berör debatten
    newsmill.se/artikel/2009/02/16/den-schizofrena-abortkulturen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-26 13:51
    Jag vet att det här tråden börjar ha något år på nacken men ämnet är ju detsamma och det är intressant att se hur det hela utvecklar sig. Tyvärr verkar det inte gå åt det bättre hållet när vem som helst kan ta reda på barnets kön redan i vecka 7 :/
    svt.se/2.22620/1.2339871/konstest_via_postorder_vacker_kritik

• Svar på tråden Aborter på flickfoster upprör
  • Viewsonic

Åsa skrev 2009-02-20 18:36:25 följande:

Viewsonic: Kan du säga var du svarat för jag hittar det inte. "
    Inlägg 52 högre upp på denna sida.
  • Åsa

Viewsonic: Aha. Men snedfördelning mellan könen skulle det inte bli i Sverige eftersom det inte finns någon allmän förkärlek för ett visst kön här; somliga skulle välja bort en pojke, andra en flicka. Och i exemplet Kina kan det rentav vara en kalkylerad risk från myndigheternas sida för att få ner födelsetalen, då det är blivande mödrar som väljs bort där. Kanske låter de sig rentav inspireras av vissa tibetanska områdens sedvänja (just i syfte att begärnsa födelsetalen) att flera män är gifta med samma kvinna...

• Viewsonic

Åsa skrev 2009-02-20 18:43:22 följande:

Viewsonic: Aha. Men snedfördelning mellan könen skulle det inte bli i Sverige eftersom det inte finns någon allmän förkärlek för ett visst kön här; somliga skulle välja bort en pojke, andra en flicka. Och i exemplet Kina kan det rentav vara en kalkylerad risk från myndigheternas sida för att få ner födelsetalen, då det är blivande mödrar som väljs bort där. Kanske låter de sig rentav inspireras av vissa tibetanska områdens sedvänja (just i syfte att begärnsa födelsetalen) att flera män är gifta med samma kvinna...
    Hur vet du det?

Hur som helst är detta ett nytt problem som majoriteten inte tycker är ok. Eftersom vi lever i en demokrati följer man majoriteten. Ex.vis genom att lagstifta om att man inte får könsbestämma foster inom den tiden då abort är möjlig. Ganska enkelt?
  • Viewsonic

Endast 10% hittills (4 personer) tycker det är ok att göra abort om det är "fel" kön.

Säger en hel del.

Majoritet som sagt.

• Åsa

Viewsonic: "Eftersom vi lever i en demokrati följer man majoriteten. Ex.vis genom att lagstifta om att man inte får könsbestämma foster inom den tiden då abort är möjlig. Ganska enkelt?"

De flesta tycker att det är förkastligt med upprepade aborter. Det är inte förbjudet för det. Det går inte att motivera ett förbud på etisk grund då embryot/fostret i lagens mening är en köttslamsa för modern att bestämma över. För ett undantag i aborträtten krävs skäl som håller, etiskt, medicinskt, samhällsnyttigt, inte bara en allmän känsla av att det är fel. Hittils har jag inte sett något sådant.

• Viewsonic

Åsa skrev 2009-02-20 19:02:24 följande:

Viewsonic: "Eftersom vi lever i en demokrati följer man majoriteten. Ex.vis genom att lagstifta om att man inte får könsbestämma foster inom den tiden då abort är möjlig. Ganska enkelt?" De flesta tycker att det är förkastligt med upprepade aborter. Det är inte förbjudet för det. Det går inte att motivera ett förbud på etisk grund då embryot/fostret i lagens mening är en köttslamsa för modern att bestämma över. För ett undantag i aborträtten krävs skäl som håller, etiskt, medicinskt, samhällsnyttigt, inte bara en allmän känsla av att det är fel. Hittils har jag inte sett något sådant.
    Jag har aldrig sagt/skrivit att man ska lagstifta om aborter. Abortlagstiftningen i sin helhet bör bestå.

Det jag anser att man kan lagstifta om är att - LÄS NOGA IGEN - förbjuda könsbestämning vid UL inom tiden då abort är tillåtet.

Har alltså *inget* med aborten i sig att göra. Eller som du säger. Köttslamsan.
  • Åsa

Viewsonic: Intressant. Man ska alltså inte förbjuda aborter pga kön för aborträtten är en helig ko. Men man ska hindra könsbestämmande undersökningar upp till v 22 för att hindra selektiva aborter. Rakryggat...

• Viewsonic

Åsa skrev 2009-02-20 19:08:28 följande:

Viewsonic: Intressant. Man ska alltså inte förbjuda aborter pga kön för aborträtten är en helig ko. Men man ska hindra könsbestämmande undersökningar upp till v 22 för att hindra selektiva aborter. Rakryggat...
    Ja. Exakt.

Vad är det som inte är rakryggat? Att stå upp för rätten till fri abort?

Du har en underlig syn på vad som är rakryggat?

Att stå för sina åsikter är rakryggat. Det gör jag.
  • Åsa

Hur löser man förresten dem som väljer bort visst kön pga kända allvarliga ärftliga sjukdomar som följer kön? Ska de få undantag?

Svar på tråden Aborter på flickfoster upprör