• AEL

Aborter på flickfoster upprör

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=1445650&lid=puff_1445785&lpos=lasmer

När jag har skrivit i diskussionsforum här på familjeliv har jag blivit hånad när jag tagit upp det negativa med att det är så lätt att kolla vilket kön barnet har och att det finns många länder t ex Indien mfl där abort görs endast av orsaken att det är en flicka.
    Många vill låtsas som att de inte berör dem så länge det inte sker i den del av världen som man själv bor i. Men nu händer det alltså och har hänt även i Sverige. Vad var det jag sa..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-18 18:14
    Intressant inlägg som berör debatten
    newsmill.se/artikel/2009/02/16/den-schizofrena-abortkulturen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-26 13:51
    Jag vet att det här tråden börjar ha något år på nacken men ämnet är ju detsamma och det är intressant att se hur det hela utvecklar sig. Tyvärr verkar det inte gå åt det bättre hållet när vem som helst kan ta reda på barnets kön redan i vecka 7 :/
    svt.se/2.22620/1.2339871/konstest_via_postorder_vacker_kritik

• Svar på tråden Aborter på flickfoster upprör
  • nano

Där jag bor fick vi höra att de inte berättar kön på rutinul vid ca 18 bland annat pga risken för abort vid "fel" kön. Såjo, visst finns det.

• Ilonasmamma

klart det händer,

men man får göra abort till v18 utan att behöva ge anledning osv.

så länge vi har fri abort.

tycker istället att man inte borde berätta könet. Om det inte finns genetiska sjukdomar som grund för det, altlså om ena kön kan bära på den specifika sjukdomen.

finns ingen anledning att berätta könet...elelr så har man som regel att de inte berättar förns efter v18.

• AEL

Jag förstår om många vill veta vilket kön deras barn har och även om de flesta människor inte har några dolda agendor så finns det tyvärr alltid undantag. Jag tycker att den personal som inte berättar gör helt rätt men har ändå fått uppfattningen att det är vanligare att få veta än att inte få det med tanke på hur många som vet. Jag är gravid och människor frågar mig dagligen om jag vet vilket kön det ska bli/är. Förstår inte denna besatthet vid kön..

• ebba85

Om hon nu absolut inte vill ha en flicka så tycker jag att hon antingen kan skaffa p-piller så att hon inte behöver bekymra sig alls, eller också adoptera en pojke.

Detta känns fel för mig att läsa. Det finns så många underbara människor som har svårt att få barn eller inte alls kan få barn som skulle bli överlyckliga för en liten frisk flicka. Det är ju faktiskt ett litet liv som tas bort. Visst har denna kvinna rätt att besluta om hon vill göra abort, men något inom mig tycker att det känns fel.

• Alexandra E

Vill man ha barn eller vill man inte?
    Jag mena, det spelar väll inget större roll vilket kön det är för att bli lika älskad och önskvärd fast det kanske inte blev just det kön man velat lite mera. Men att sjunka så lågt att göra abort pågrund av det är fel. Eller är det jag som tänker fel?

• Charmeuse

Jag förstår inte heller hur man kan göra abort för att fostret har "fel" kön. Det har man väl ändå räknat med när man blev gravid att det kan bli vilket som. Jag väntar med spänning på förlossningen och få se om det blir pojke eller flicka. Liksom AEL fattar jag inte varför alla ska fråga vad det är för kön...

Jag kanske hoppas lite på pojke eftersom både jag och sambon har sammanlagt 5 syskonbarn som alla är flickor, men vilket det än blir är bebisen välkommen. Det viktigaste är att den är frisk

• Gravid 89

Konstigt att göra abort för att det är "fel" kön... hur fasen kan ett kön vara fel?

Svar på tråden Aborter på flickfoster upprör