• AEL

Aborter på flickfoster upprör

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=1445650&lid=puff_1445785&lpos=lasmer

När jag har skrivit i diskussionsforum här på familjeliv har jag blivit hånad när jag tagit upp det negativa med att det är så lätt att kolla vilket kön barnet har och att det finns många länder t ex Indien mfl där abort görs endast av orsaken att det är en flicka.
    Många vill låtsas som att de inte berör dem så länge det inte sker i den del av världen som man själv bor i. Men nu händer det alltså och har hänt även i Sverige. Vad var det jag sa..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-18 18:14
    Intressant inlägg som berör debatten
    newsmill.se/artikel/2009/02/16/den-schizofrena-abortkulturen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-26 13:51
    Jag vet att det här tråden börjar ha något år på nacken men ämnet är ju detsamma och det är intressant att se hur det hela utvecklar sig. Tyvärr verkar det inte gå åt det bättre hållet när vem som helst kan ta reda på barnets kön redan i vecka 7 :/
    svt.se/2.22620/1.2339871/konstest_via_postorder_vacker_kritik

• Svar på tråden Aborter på flickfoster upprör
  • Smultronblomma

Jag tycker att det är bättre att de får abortera flickfostren än att de får födas och känna sig oönskade jämfört med sina ev. kommande bröder.

Tänk de flesta skulle göra så i te.x. Indien. Då skulle det tills slut kanske finnas en flicka på 50 pojkar. Då skulle alla sedan stå där med sina söner men ingen att gifta bort dem med.

• Viewsonic

PixieApa skrev 2009-02-20 16:24:21 följande:

Viewsonic skrev 2009-02-20 16:23:04 följande:
    Men vad är problemet med att göra abort om det är "fel" kön?
    Snedvridet antal av olika kön är ett stort problem i ex.vis Kina.
  • Pappa G

Jag tycker det är förkastligt, bör tvärförbjudas och göras straffbart. Förbjud könsbestämningen helt enkelt!

• Petra med små

Finns inga försvar för en sån handling!

Borde inte bara vara straffbart, en sån människa borde inte få skaffa barn. Måste ha något kromosomfel, livsfarligt om en sån människa får ta ansvar och forma en liten oskyldig bebis!

Ja, jag menar det. I vanliga fall har jag aldrig någon direkt åsikt men här, går inte att rubba.

Men ha en trevlig helg

• Petra med små

Barnet BLIR önskat, om mamman är normal.

Klart man kan vara besviken och ledsen för att man hoppats så mycket MEN man accepterar situationen med tiden. Och sen när barnet är ett faktum (kanske tom fött) så kommer man älska det minst lika mycket som om det vore det könet man ville ha från början. Om man är normal dvs

PixieApa skrev 2009-02-20 16:22:33 följande:
    Tycker ni kanske att det är bättre att barnet kommer oönskat till världen?
  • Åsa

Viewsonic: "fel tillfälle?"
    fel tillfälle= vid fel ålder, i fel förhållande, inget förhållande, fel fas i relationen, med fel partner, för nära tidigare barn, för långt efter tidigare barn, fel nummer i barnaskaran, fel ekonomi, inte under studier, inte inför långresan, inte som nyanställd, inte som arbetslös etc etc Eller, för den delen, när barnet inte är som man tänkt sig hälsomässigt.

_Varför_ tycker du det är fel att välja bort barnet just när, och bara när, det är könet som är "fel"?

• Viewsonic

Åsa skrev 2009-02-20 18:29:39 följande:

_Varför_ tycker du det är fel att välja bort barnet just när, och bara när, det är könet som är "fel"?
    Se ovan. Har redan svarat på det.
  • Viewsonic

Vill man göra abort pga kön är man dum i huvudet. Min åsikt och säkerligen 99% av alla andras också.

• Viewsonic

Snälla någon plusmedlem: gör en omröstning så vi får se hur många som tycker det är ok att göra abort för att det är "fel" kön!

MYCKET intressant att se hur många det är som tycker det är ok!

• Åsa

Viewsonic: Kan du säga var du svarat för jag hittar det inte.

"Vill man göra abort pga kön är man dum i huvudet."

Det kan jag iofs instämma i. Men hur skulle ett förbud motiveras. Med sjukvårdsekonomiska skäl? (varför särskilja just de fallen?) Befolkningsmässiga? (Förmodligen skulle det bli könsbalans ändå då folk i västvärlden skulle föredra olika kön. Och i de länder där kvinnobristen blir ofantlig är överbefolkning ett ännu större problem, därav att myndigheterna inte är intresserade av förbud...) Det mänskliga livets okränkbara värde? Vår lagstiftning säger ju klart att embryot/fostret inte är ett liv, det är ju därför aborter är tillåtna.

Svar på tråden Aborter på flickfoster upprör