• AEL

Aborter på flickfoster upprör

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=1445650&lid=puff_1445785&lpos=lasmer

När jag har skrivit i diskussionsforum här på familjeliv har jag blivit hånad när jag tagit upp det negativa med att det är så lätt att kolla vilket kön barnet har och att det finns många länder t ex Indien mfl där abort görs endast av orsaken att det är en flicka.
    Många vill låtsas som att de inte berör dem så länge det inte sker i den del av världen som man själv bor i. Men nu händer det alltså och har hänt även i Sverige. Vad var det jag sa..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-18 18:14
    Intressant inlägg som berör debatten
    newsmill.se/artikel/2009/02/16/den-schizofrena-abortkulturen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-26 13:51
    Jag vet att det här tråden börjar ha något år på nacken men ämnet är ju detsamma och det är intressant att se hur det hela utvecklar sig. Tyvärr verkar det inte gå åt det bättre hållet när vem som helst kan ta reda på barnets kön redan i vecka 7 :/
    svt.se/2.22620/1.2339871/konstest_via_postorder_vacker_kritik

• Svar på tråden Aborter på flickfoster upprör
  • stjärnströssel
    puss skrev 2009-02-19 12:49:52 följande:
    "Sen förstår jag inte hypen, varför skulle en abortering pga kön vara värre än att abortera pga att man inte har tid, eller bara inte är redo för barn?" exakt.
    jag ser en stor skillnad där,man inser att man inte kan bli en bra föräldre el ge barnet en bra framtid..
    men med att enbart ta bort barnet pga av kön...då är man ju sjuk i huvudet

tycker man ska bli mycket hårdare med inte berätta könet.
  • Miracle Cats

En del vill inte ha barn öht och är inte intresserade av att ändra sig heller. Selekterande känns mer fel än att "bara" göra abort. Då finns ju viljan att bli förälder.

Time spent with cats is never wasted
  • nano

Skillnaden på att göra abort pga fel kön är att då vill man bli gravid så fort man kan igen för att göra abort ännu en gång om det blir "fel" igen...

Vid ett oönskat barn handlar det om så mycket annat, ett barn som föds av föfäldrar som inte redo, inte är i psykiskt "skick" att ta hand om ett barn har i mina ögon mycket större rätt till abort än det förra..

• Rosenöga

Cornellia skrev 2009-02-19 12:46:54 följande:

Sen förstår jag inte hypen, varför skulle en abortering pga kön vara värre än att abortera pga att man inte har tid, eller bara inte är redo för barn?
    Just det har jag tänkt också.

Min första tanke var att det är sjukt att abortera pga kön. I detta fall var det flickembryon/flickfoster men det kunde lika gärna varit killar. Ifall ett par har många killar och absolut vill ha en tjej. Många tycker det är viktigt att ha barn av båda könen.

Men när man tänker på alla trådar om abort där det är fel tillfälle att få barn och aborten sker av den anledningen, är inte det lika illa? Många anser, särskilt blivande pappor tycks det, att det är för tidigt med barn just nu och kräver att deras kvinna ska göra abort. De vill vänta ett år, ska flytta först, bygga hus, jobba osv. Eller att det är för tidigt med syskon, passar bättre om ett halvår, så att det äldre barnet hinner bli lite äldre. Att välja abort av de anledningarna är precis lika upprörande men fri abort tillåt det. Alltså fri abort måste i så fall också tillåta att de blivande föräldrarna avslutar graviditeten pga fel kön om de så vill.

Jag personligen tycker allt detta som jag nämnt är dåliga skäl till att avbryta en garviditet.
  • Zaria
    Gravid 89 skrev 2009-02-18 18:28:20 följande:
    Jag vet varför man bl a gör abort på flickbarn i t ex Indien (i af när det gäller hinduer).Det beror mestadels pg a att det kostar så oerhört mycket pengar när kvinnorna ska gifta sig. Mamman och pappan betalar en oerhört stor hemgift till den blivande mannen och hans familj, och det är så stora summor pengar att det handlar om flera årslöner! Tänk er att betala kanske 3, 4, 5 - eller fler - hela årslöner för att ens dotter ska gifta sig... det är visserligen INGEN ursäkt i sakfrågan, men det måste vara oerhört påfrestande. Särskilt när så många människor i Indien redan lever i fattigdom.Men det är ju tur att det finns många hinduer som inte bryr sig det minsta om hemgifter el. liknande. Det står ju t om i hinduernas lära att varje liv är heligt - även livet i magen...
    fast där är ju inte frågan om att inte "vilja ha" utan vad man kan ha, jag menar har man redan några barn funkar det ju kanske inte rent ekonomiskt att skaffa en flicka oavsett om man vill ha barnet eller inte.

Att göra abort för att man skall ha råd att hålla resten av familjen vid liv är väl en väldigt bra aneldning att göra abort? Eller?
  • Åsa

Spontant känns det olustigt. Men i logikens namn, antingen anser man att embryot/fostret inte är en människa och då kan det inte spela någon roll om aborten utförs för att det är fel tidpunkt, könet är fel eller något annat.
    Anser man att det handlar om ett människoliv med dito rättigheter kan man på motsvarande sätt inte godkänna abort av livsdugligt embryo/foster oavsett orsak, våldtäkt inte undantagen.

• Ablan

Jag kommer faktiskt ihåg att det togs upp för några månader sedan på fl av någon att det fanns de som aborterade foster pga kön och den personen blev nästan hånad och dumförklarad, det kanske var du ts?

• AEL

Ablan skrev 2009-02-20 01:28:46 följande:

Jag kommer faktiskt ihåg att det togs upp för några månader sedan på fl av någon att det fanns de som aborterade foster pga kön och den personen blev nästan hånad och dumförklarad, det kanske var du ts?
    Jo det var i en tråd som handlade om man skulle kolla upp vilket kön det var eller inte. Tror att det var i en omröstningstråd. Men det kanske har hänt fler gånger.
  • AEL

Idag har det kommit fler "nyheter" angående detta:

2009-02-20 09:31

Norska tidningen VG har avslöjat att den svenska abortlagstiftningen, med fri abort till graviditetsvecka 18 som enda land i Europa, utnyttjas så att också norska ofödda flickor aborteras i Sverige, bara för att de är flickor. De flesta tar avstånd från dessa "Jenteaborter".Sissel Rogne, direktör för den norska bioteknologinämnden, säger till VG att hon känner till flera fall där flickor aborterats på grund av sitt kön.

VG-artikeln: "Får vite kjønnet på ultralyd i Norge - TAR JENTEABORT i Sverige" www.vg.no
    Fler länkar:
    www.vl.no/samfunn/article4137383.ece
    www.side2.no/helse/article2547257.ece

Också tidningen Dagen lyfter fram fakta om könsaborterna idag:

"Barnmorskan Sara Kahsay, som ursprungligen kommer från Eritrea, säger till Vårt Land att hon inte är överraskad. Hon säger också att det i de flesta fall som hon känner till har varit familjer med pakistanskt ursprung som bett att få könsbestämma fostret."
    www.dagen.se/dagen/Article.aspx

• Viewsonic

Abort ska fortfarande vara fri.

Men abort p.g.a. kön ska stoppas.

(Min åsikt).

Svar på tråden Aborter på flickfoster upprör