TS: jag förstår ditt dilemma, har haft det liknande. Har inga råd kring vad ni ska göra med sovproblemet, men tänker att du fått många bra råd kring detta.
Jag har funderat mkt på varför det är/var så obekvämt med att bonusbarnen sov i vår säng och kommit fram till att det har med flera olika saker att göra, det ena är omgivningens förväntningar på mig som "bonus" - jag ska utplåna mig själv, gå omkring och be om ursäkt för att jag finns, varannan vecka följa någon annan människas (deras mor företrädesevis) regler och dessutom le medans jag gör det - samt dessutom inte ha någon plats i hemmet som är min - inte ens min egen säng!
Det andra var (för mig) så att exet, dvs barnens mor, styrde väldigt mycket av vår tillvaro (det gör hon fortfarande, men inte den här biten) och det var ofta hon som såg till att även kravet om sovandet ställdes på sin spets. När vår gemensamme son var nyfödd var det sommarlov, och då bestämde hon - exhäxan alltså - att barnen skulle få vara uppe hur sent de ville samt att de skulle få se de filmer de ville (de var då runt 10 år), detta resulterade i mörkrädda och uttröttade barn. Vi fick inte sätta något emot detta, då resultatet blev att barnen skulle flytta till henne på heltid. För att komma till rätta med mörkerädslan, som kom sig av att barnen var uppe till tre (jag skämtar inte) och såg skräckfilmer, så skulle barnens far antingen: ha dem i sängen efter detta, sitta uppe med dem tills de somnat eller sova i deras sängar (annars skulle de flytta till mamma - hennes initiativ). Jag som var nybliven mamma, helt slutkörd och mådde piss, skulle le och säga att jag älskar mina bonusar - låt dem gärna sova i vår säng oxå!
Kan säga att jag inte gör det längre. Sovrummet är vårt rum, där sover vi. När barnen eller sambon vill mysa med de större barnen så gör han det i deras rum.
Lång utvikning, men: det jag ville säga med detta är att: det kanske inte alltid handlar om ett "stackars utstött bonusbarn", eller en "elak styvmor", det är så extremt tröttsamt att hela tiden bli fördömd för att man är sk "bonusmamma" eller kanske bara för att man vill ha en egen zon någonstans. Barnet kanske inte heller mår bra av att få sitt krav tillgodosett, det kanske inte ens är BARNETS krav!
Ts OCH hennes sambo vill ha sängen för sig själva, vilket de måste kunna få tycka utan att någon fördömmer henne för det.
Och JA, vårt gemensamma barn sover ibland i vår säng - men han är en meter mindre än de andra och dessutom är han betydligt yngre. Han börjar dock bli bra dryg (pratar tyvär lika mkt i sömnen som vaken...)så vi har pratat om att börja bära tillbaka honom när han kommer.
Lycka till TS och ber om ursäkt för min utvikning som kanske var lite OT.