• blåhimmel

bonusbarn i vår säng?

har en snart 8 årig bonusdotter som bor hos oss varannan vecka. vi har inga problem med varandra, vi kommer bra överens men när det gäller läggdags kommer det. Hon börjar gråta och skrika om hon inte får sova i vår säng. MIn sambo försöker förklara för henne att hon är stor flicka nu och att det är dags för henne att sova i sin egen säng. men det tycks inte hjälpa. när hon börjar gråta är det som att min sambo ger med sig. hon somnar i vår säng sen får han bära över henne i sin säng för ja har sagt att ja inte vill ha barn i sängen. det tycker ja är jätte bra men ja skulle vilja att hon även somnar i sin egen säng. sen mitt i natten kommer hon in till oss igen.Jag gillar inte detta. Vad ska vi göra för att få henne att sova i sin egen säng o även stanna kvar där hela natten. hon säger att hon är rädd. hon vill inte va ensam. vad ska man säga o göra? för egentligen vill ingen av oss att hon ska va i vårt sovrum vid läggdags.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-24 12:25
    tycker endel inlägg inte har något sammanhang med mitt problem......men ja tror vi kommer lösa problemet nu genom tips från er. tack!

• Svar på tråden bonusbarn i vår säng?
  • mia mamma

Det är mycket snack om bioföräldra som valt hit och dit och bonusföräldrar som gör ditt och datt.
    Detta handlar inte om föräldrarna utan om BARNET.
    Har man satt ett barn till världen är det ens skyldighet att sätta det barnet på plats nummer ETT, alltid.

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • J3O

Jag vet att det är barn vi pratar om men det är ju oxå människor.
    Så som vi vuxna oxå är.

Om vi vill ha vår säng ifred så får ju pappan respektera det.
    Pappan får gärna gå in och lägga sig i barnets säng.

Är det inte den bästa lösningen på problemet för alla parter?
    Kan ingen svara på det?
    Speciellt ni som tycker att vi bonusmammor antingen får "gilla läget" eller gå och lägga oss i badkaret?!

Varför kan vi inte få lov att ha en privat säng?

• mandis

J30 : jag har inte problem med att förbjuda barn från föräldrarnas säng. Mitt problem är när man skiljer mellan barnen. Gremlin 666 säger ju att det är ok för deras gemensamma barn men inte för sambons barn. Det är det resonemanget som stör mig.

• mia mamma
    J3O skrev 2009-02-20 10:59:13 följande:
    Jag vet att det är barn vi pratar om men det är ju oxå människor.Så som vi vuxna oxå är.Om vi vill ha vår säng ifred så får ju pappan respektera det. Pappan får gärna gå in och lägga sig i barnets säng.Är det inte den bästa lösningen på problemet för alla parter?Kan ingen svara på det? Speciellt ni som tycker att vi bonusmammor antingen får "gilla läget" eller gå och lägga oss i badkaret?!Varför kan vi inte få lov att ha en privat säng?
    En privat säng önskar sig väl de flesta men man måste nog ändå förstå att ibland vill barn ligga hos sina föräldrar och i deras säng det är liksom grejen att vara i deras säng som är viktig.
    Jag tror att om man låter det vara så ett tag så kommer barnet själv att återgå till sin egna säng. Det handlar liksom om att skapa trygghet och att på detta sett tala om för barnet att det är ok.
  • LindaSundberg

Usch för vissa här inne. Det är när jag läser sådant som jag hoppas att jag och sambon aldrig går isär och lillen får en bonusmamma eller man ska kalla det :S
    USCH!

• mia mamma
    LindaSundberg skrev 2009-02-20 11:06:49 följande:
    Usch för vissa här inne. Det är när jag läser sådant som jag hoppas att jag och sambon aldrig går isär och lillen får en bonusmamma eller man ska kalla det :SUSCH!
    Håller helt med dig. Hoppas innerligt att mina barn aldrig skall ens komma i närheten av det!
  • Sponkilonk

Ohh. JAg får rysningar bara jag tänker på det. Tänker på när jag var 8-9 år och drömde mardrömmar och sökte tröst hos min mamma.
    Hon röt bara till mig att det bara är drömmar och att jag skulle gå och lägga mig igen.
    Jag minns att jag låg i sängen och grät tyst för mig själv och skakade ibland av rädsla.
    Man kan ha ganska livlig fantasi i den åldern, och det är inte alltid lätt att skilja på verklighet och dröm när man precis vaknar upp.
    Jag säger som många redan gjort. Om du absolut inte vill ha henne i sängen så kan väl pappan ligga i hennes säng till hon somnat.

• J3O

mandis skrev 2009-02-20 11:00:39 följande:

J30 : jag har inte problem med att förbjuda barn från föräldrarnas säng. Mitt problem är när man skiljer mellan barnen. Gremlin 666 säger ju att det är ok för deras gemensamma barn men inte för sambons barn. Det är det resonemanget som stör mig.
    Mitt barn som är 8 månader är ibland i min säng men dock sover han i sin egen.
    Mitt bonusbarn som är 8 år sover i sin egen säng. Jag hade inte accepterat att han sov i våran säng.

Det är bl a en ålders fråga och sedan en plats fråga och även en (för mig som har lindrig bacillskräck) hygienfråga.
    Jag skulle inte kunna gå fram och torka av saliv från min bonus haka med min egen hand som jag dock skulle kunna göra med min egen son.
    Därför vill jag inte heller att han dreglar i min säng eller ligger och svettas i min säng där jag själv ska ligga naken och sova.
    Det handlar inte om att jag inte tycker om honom för det gör jag och jag vet att han tycker om mig.

Jag vill ha min säng ifred och det är inte mitt ansvar eller förpliktelse att överlämna allt som jag har bara för att jag är en bonusmamma.. Det finns andra lösningar.
  • mia mamma
    J3O skrev 2009-02-20 11:14:22 följande:
    mandis skrev 2009-02-20 11:00:39 följande: Mitt barn som är 8 månader är ibland i min säng men dock sover han i sin egen. Mitt bonusbarn som är 8 år sover i sin egen säng. Jag hade inte accepterat att han sov i våran säng.Det är bl a en ålders fråga och sedan en plats fråga och även en (för mig som har lindrig bacillskräck) hygienfråga. Jag skulle inte kunna gå fram och torka av saliv från min bonus haka med min egen hand som jag dock skulle kunna göra med min egen son. Därför vill jag inte heller att han dreglar i min säng eller ligger och svettas i min säng där jag själv ska ligga naken och sova.Det handlar inte om att jag inte tycker om honom för det gör jag och jag vet att han tycker om mig.Jag vill ha min säng ifred och det är inte mitt ansvar eller förpliktelse att överlämna allt som jag har bara för att jag är en bonusmamma.. Det finns andra lösningar.
    Oj, vad olika funtade vi är. Jag kan nog ha vems barn som helst sovande och dreglande i min säng. Har förvisso inga bonusbarn men har tidigare i livet jobbat som barnflicka i USA och då kom de grabbarna ofta in till mig och ville sov, Helt ok! Har vid flera tillfällen också haft kompisars barn i olika åldra sovande i våran säng och sedan när de skall hem så är det säkert lite saliv, svett ja vet inte allt i vår säng men "so what"
  • J3O

mia mamma skrev 2009-02-20 11:23:04 följande:

Oj, vad olika funtade vi är. Jag kan nog ha vems barn som helst sovande och dreglande i min säng. Har förvisso inga bonusbarn men har tidigare i livet jobbat som barnflicka i USA och då kom de grabbarna ofta in till mig och ville sov, Helt ok! Har vid flera tillfällen också haft kompisars barn i olika åldra sovande i våran säng och sedan när de skall hem så är det säkert lite saliv, svett ja vet inte allt i vår säng men "so what"
    Jätte skönt att kunna känna så men som sagt vi är ju alla olika.
    Jag hade nog gärna velat känna som du gör men nu gör jag inte det.

Det bästa för dom flesta bonusfamiljer är väl att känna så men om nu inte bonusmamma känner så så måste det ju respekteras.
    Och hon ska ju inte bli bortshasad från sin egen säng pga det eller få påhopp utan då får man hitta en annan lösning som fungerar för hela familjen.
    Barnen ska komma först men bara för det ska ju inte bonusmamman behöva må dåligt och känna sig utanför och bortglömd.
    En extra säng bervid pappans sida av sängen eller ligga inne hos barnet är några exempel.
    Bonusmamman får ligga i sin säng, pappan får ta sin roll som pappa och barnet slipper ligga ensam och får uppmärksamheten/tryggheten barnet behöver.
Svar på tråden bonusbarn i vår säng?