• blåhimmel

bonusbarn i vår säng?

har en snart 8 årig bonusdotter som bor hos oss varannan vecka. vi har inga problem med varandra, vi kommer bra överens men när det gäller läggdags kommer det. Hon börjar gråta och skrika om hon inte får sova i vår säng. MIn sambo försöker förklara för henne att hon är stor flicka nu och att det är dags för henne att sova i sin egen säng. men det tycks inte hjälpa. när hon börjar gråta är det som att min sambo ger med sig. hon somnar i vår säng sen får han bära över henne i sin säng för ja har sagt att ja inte vill ha barn i sängen. det tycker ja är jätte bra men ja skulle vilja att hon även somnar i sin egen säng. sen mitt i natten kommer hon in till oss igen.Jag gillar inte detta. Vad ska vi göra för att få henne att sova i sin egen säng o även stanna kvar där hela natten. hon säger att hon är rädd. hon vill inte va ensam. vad ska man säga o göra? för egentligen vill ingen av oss att hon ska va i vårt sovrum vid läggdags.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-24 12:25
    tycker endel inlägg inte har något sammanhang med mitt problem......men ja tror vi kommer lösa problemet nu genom tips från er. tack!

• Svar på tråden bonusbarn i vår säng?
  • linhen

Gremlin666 skrev 2009-02-22 16:46:47 följande:

linhen skrev 2009-02-22 13:07:56 följande:
    Nämen... Det hade jag ingen TANKE på när jag själv valde mitt nick. Jag blundar inte inför "barn" Däremot finns det ETT barn som jag tagit känslomässigt avstånd till och det är himmelriket för mig, han har krupit mig innanför skinnet för sista gången Fast det där med att blunda var ett svar på en som gjorde en trollspekulation på mig.
    Det med glad smiley känns så konstigt för mig. Som att det vore okej det du gör. Vad säger din man om det hela? Vet han hur du känner inför hans barn? Tycker han att situationen är okej?
  • KPS

Jag anser att när man väljer att dela sitt liv med någon som redan har barn, så väljer man även att dela sitt liv med barnen.

• linhen

Gremlin666 skrev 2009-02-22 16:46:47 följande:

linhen skrev 2009-02-22 13:07:56 följande:
    Nämen... Det hade jag ingen TANKE på när jag själv valde mitt nick. Jag blundar inte inför "barn" Däremot finns det ETT barn som jag tagit känslomässigt avstånd till och det är himmelriket för mig, han har krupit mig innanför skinnet för sista gången Fast det där med att blunda var ett svar på en som gjorde en trollspekulation på mig.
    Nämen, jag tog faktiskt för givet att du gjorde ett medvetet nickval. Det känns ju bara tragiskt om man känner så om sig själv.
  • Jävelunge

Åh, herregud...jag har inte läst hela tråden men TS gör mig mörkrädd!

En åttaåring är inte särskilt stor. Hon har varit med om att föräldrarna separerat och att det kommit in en ny vuxen i pappans liv som tar plats och skall vara med och bestämma. SJÄLVKLART känner sig din bonusdotter rätt liten och osäker ibland TS! Att få somna/sova hos sina föräldrar är något av det tryggaste och mest lugnande ett barn kan göra. Att förvägra bonusdottern det är så grymt att det skär i hjärtat på mig.

Om du tycker att de tär så jobbigt att hon sover hos sin pappa tycker jag att du skall ta din kudde och gå och lägga dig någonannans TS. Du kan ju sova ensam om du tycker att det är så himla trevligt.

Jag och mina barns far är separerade och vi har pratat om det här och är båda överens om att om någon av oss träffar en ny får han/hon acceptera att barnens trygghet och behov går först. Och vill de sova i stora sängen så får de det. (Barnen är i dag 1 och 4 år)

• milla89

det är väl bara att låta dottern sova bredvid pappan? hon behöver ju inte ligga mellan er. vaknar hon på nätterna och kommer in hos er så känner hon sig alltså mycket tryggare bredvid pappa. det är inte dig hon vill vara med det är pappa. så länge hon ligger på hans sida stör hon väl inte dig? du har ju ändå valt en kar som har barn. självklart ska barnet få komma in hos pappa och sova för att det ska kännas bra. i annat fall han väl du och pappan sova i olika rum så barnet kan vara med pappan?

• LovelyMeLovelyYou

Jag har bara läst sista sidan på tråden, men kan redan nu svarar att nej, jag vill inte ha några barn i sängen! Och visst kanske det finns fördelar med samsovning, den diskussionen tänker jag inte ens ge mig in på.

Styvsonen har väl haft det hos oss ungefär som VINTERVIRRIG skrev.

• pyretochbönan0809

OT
    Problemet för min del när det gäller min bonus (som jag älskar f.ö men INTE på samma sätt som min egen tjej) är att jag känner att han har fått grundläggande värderingar och ett sätt som inte hade vart ok för mig från början.
    Vi har inte samma regler hemma som han har hos sin mamma för att hans föräldrar inte kommer överens och han anpassar sig bra tycker jag i det stora hela! Vissa saker kan irritera mig enormt mycket när han kommer till oss men det brukar för det mesta ge med sig över helgen(byter på fredagar).

Om vår flicka blir lika vild i sängen som bonusen är så kommer vi bära henne tillbaka till sin säng också.

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 26/8-09
  • LovelyMeLovelyYou

little squirrel skrev 2009-02-22 20:22:04 följande:

OTProblemet för min del när det gäller min bonus (som jag älskar f.ö men INTE på samma sätt som min egen tjej) är att jag känner att han har fått grundläggande värderingar och ett sätt som inte hade vart ok för mig från början. Vi har inte samma regler hemma som han har hos sin mamma för att hans föräldrar inte kommer överens och han anpassar sig bra tycker jag i det stora hela! Vissa saker kan irritera mig enormt mycket när han kommer till oss men det brukar för det mesta ge med sig över helgen(byter på fredagar).Om vår flicka blir lika vild i sängen som bonusen är så kommer vi bära henne tillbaka till sin säng också.
    Jag håller med, men min dotter som bara är knappt ett år får inte heller sova i vår säng, vaknar hon går vi till henne.
  • LovelyMeLovelyYou

Måste bara säga en sak om det här med trygghet och samsovning:
    Handlar inte detta om vad man lär sina barn? Min dotter är inte mindre trygg för att jag går in och tröstar henne när hon vaknar än vad hon vore om jag tog över henne till vår säng de nätter hon vaknar.
    Om man lär sitt barn att somna i sin säng, att tryggheten faktiskt finns där så lär sig ju barnet detta och tar knappast skada av det.

• pyretochbönan0809
    LovelyMeLovelyYou skrev 2009-02-22 20:56:50 följande:
    Måste bara säga en sak om det här med trygghet och samsovning:Handlar inte detta om vad man lär sina barn? Min dotter är inte mindre trygg för att jag går in och tröstar henne när hon vaknar än vad hon vore om jag tog över henne till vår säng de nätter hon vaknar.Om man lär sitt barn att somna i sin säng, att tryggheten faktiskt finns där så lär sig ju barnet detta och tar knappast skada av det.
    nej absolut inte!
    Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 26/8-09
Svar på tråden bonusbarn i vår säng?