Gremlin666 skrev 2009-02-20 10:54:26 följande:
mandis skrev 2009-02-20 10:46:08 följande:
Egoistiska?Inte värre än bioföräldrarna, det är egoistiskt att skapa ett liv och sedan kasta det fram och tillbaka.DET är egoistiskt utan dess like, men vi har inte samma behov att döma er då vi alla bara är människor och alla kan begå misstag.Men kastas det sten i glashus så är det klart att vi reagerar.Bioföräldrar kan inte sätta ett krav på andra som de inte själva klarade av, så enkelt är det.Familjen splittrade de själva och får själva kämpa för att få det att fungera trots deras val.Väljer de senare att skaffa nya familjer har de valt att det första barnet per automatik ska få mindre tid och uppmärksamhet, så hade det varit ifall de hade skaffat riktiga syskon till sitt barn också.Men det är en annan diskussion.TS, du har ingen skyldighet att ah din sambos barn i din säng.Vill de dela säng får pappan knata iväg till sitt barns säng och lägga sig där.Du är inte det minsta egoistisk
Det är inte ofta jag håller med gremlin, men här gör jag faktiskt det. Som bonusförälder har man inte varit med och bestämt att barnet ska bli till, och kan inte på något sätt ha större ansvar över dess väl och ve än vad föräldrarna har. Vill man som förälder att barnet ska leva med två vuxna som älskar det över allt annat, så då får man väl ta och se till att förhållandet håller. Inte separera och sen förvänta sig att nån annan ska älska barnet som man gör själv. Men då man läser här på fl verkar det som att bonusmammorna har det största ansvaret över barnets välmående.
Till ts, jag har full förståelse över att du inte vill ha ett så stort barn i sängen. Du har ju fått några bra råd redan, nattlampa, pappan följer med barnet tillbaka osv. Och så kan ni ju ha nåt slags belöningssystem. Så gör min syster just nu då deras 5-åring har börjat komma in till dom. Efter 10 nätter i sträck i sin egen säng så ska hon få en sak. Så ta med flickan till leksaksaffären och låt henne välja en sak, och köp saken sen när hon klarat av det. Oberoende av vad andra säger så ska en 8-åring klara av att sova i sin egen säng hela natten.
By the way så har jag heller aldrig velat makens son i vår säng, men har sluppit enkelt undan på det sättet att han aldrig velat sova hos oss heller. Gemensamma dottern har dock sovit hos oss någon gång ibland, men jag satte stopp för det också då jag sover uruselt med henne i sängen.