• blåhimmel

bonusbarn i vår säng?

har en snart 8 årig bonusdotter som bor hos oss varannan vecka. vi har inga problem med varandra, vi kommer bra överens men när det gäller läggdags kommer det. Hon börjar gråta och skrika om hon inte får sova i vår säng. MIn sambo försöker förklara för henne att hon är stor flicka nu och att det är dags för henne att sova i sin egen säng. men det tycks inte hjälpa. när hon börjar gråta är det som att min sambo ger med sig. hon somnar i vår säng sen får han bära över henne i sin säng för ja har sagt att ja inte vill ha barn i sängen. det tycker ja är jätte bra men ja skulle vilja att hon även somnar i sin egen säng. sen mitt i natten kommer hon in till oss igen.Jag gillar inte detta. Vad ska vi göra för att få henne att sova i sin egen säng o även stanna kvar där hela natten. hon säger att hon är rädd. hon vill inte va ensam. vad ska man säga o göra? för egentligen vill ingen av oss att hon ska va i vårt sovrum vid läggdags.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-24 12:25
    tycker endel inlägg inte har något sammanhang med mitt problem......men ja tror vi kommer lösa problemet nu genom tips från er. tack!

• Svar på tråden bonusbarn i vår säng?
  • mia mamma
    J3O skrev 2009-02-20 11:41:51 följande:
    mia mamma skrev 2009-02-20 11:23:04 följande: Jätte skönt att kunna känna så men som sagt vi är ju alla olika.Jag hade nog gärna velat känna som du gör men nu gör jag inte det.Det bästa för dom flesta bonusfamiljer är väl att känna så men om nu inte bonusmamma känner så så måste det ju respekteras.Och hon ska ju inte bli bortshasad från sin egen säng pga det eller få påhopp utan då får man hitta en annan lösning som fungerar för hela familjen. Barnen ska komma först men bara för det ska ju inte bonusmamman behöva må dåligt och känna sig utanför och bortglömd. En extra säng bervid pappans sida av sängen eller ligga inne hos barnet är några exempel. Bonusmamman får ligga i sin säng, pappan får ta sin roll som pappa och barnet slipper ligga ensam och får uppmärksamheten/tryggheten barnet behöver.
    Håller helt med dig och du verkar ända vilja försöka att hitta en lösning som är bra för barnet. Inte alla här som haft samma inställning! Cool
    Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Nellee

Jag har två bonusbarn och skulle aldrig drömma om att min bio får sova med oss men inte bonusarna. Vad visar det? Ert syskon betyder mer än ni, han får sova med pappa men inte ni. Fruktansvärt. Alla eller ingen får ligga och mysa med oss. Skulle inte göra skillnad på barnen. Inte deras fel att mamma och pappa inte bor tillsammans.

Flickan kanske känner sig otrygg och behöver närhet. Behöver inte vara svårare än så. Det går ju över när de blir större, de är bara små en kort period.

• J3O
    Nellee skrev 2009-02-20 12:01:05 följande:
    Jag har två bonusbarn och skulle aldrig drömma om att min bio får sova med oss men inte bonusarna. Vad visar det? Ert syskon betyder mer än ni, han får sova med pappa men inte ni. Fruktansvärt. Alla eller ingen får ligga och mysa med oss. Skulle inte göra skillnad på barnen. Inte deras fel att mamma och pappa inte bor tillsammans. Flickan kanske känner sig otrygg och behöver närhet. Behöver inte vara svårare än så. Det går ju över när de blir större, de är bara små en kort period.
    Min syster har 4 barn med samma man.
    De har deras yngsta som är 8 mån sovandes med dom men de andra barnen får sova i sina sängar.

Jag har 1 bio 8 mån och en bonus 8 år.
    Bion får ibland sova hos oss på morgonen men det får inte bonus.

Skillnad?
  • Nellee
    J3O skrev 2009-02-20 12:16:37 följande:
    Min syster har 4 barn med samma man. De har deras yngsta som är 8 mån sovandes med dom men de andra barnen får sova i sina sängar. Jag har 1 bio 8 mån och en bonus 8 år. Bion får ibland sova hos oss på morgonen men det får inte bonus. Skillnad?
    Skillnaden är om man gör skillnad på barnen, bio och bonus hemma. Bio får ligga och mysa i sängen, men inte bonus. Det är fel. Har man bestämt att inga stora barn får ligga i sängen, bio som bonus är det en annan sak. Då gör föräldrarna ingen skillnad utan har samma regel för alla barn.
  • J3O
    Nellee skrev 2009-02-20 12:34:22 följande:
    Skillnaden är om man gör skillnad på barnen, bio och bonus hemma. Bio får ligga och mysa i sängen, men inte bonus. Det är fel. Har man bestämt att inga stora barn får ligga i sängen, bio som bonus är det en annan sak. Då gör föräldrarna ingen skillnad utan har samma regel för alla barn.Precis så självklart kan man "förbjuda" bonus att ligga i sängen.
    Det ÄR ju skillnad på en 8 månaders och en 8 åring.
  • pyretochbönan0809

Men nu har ju tråden ändrat karaktär helt...
    Det började med sömn- och nattningsproblemet och blev till en debatt om känslorna för bonusbarn vers. biobarn? Jag har själv ett bonusbarn, ett biobarn på 7 månader och är gravid igen och jag gick igenom världens kris när min dotter fötts för att jag var helt säker på att jag älskade min bonus som mitt eget. När min dotter föddes visade det sig att det INTE var samma känslor för dom 2 m det betyder inte att jag inte älskar min bonus - bara att jag måste kämpa lite mera för att inte skilja på dom för mkt rent känslomässigt. Det är MITT problem m hacka inte ner på bonusmammor som har andra känslor för sina biobarn som för sina bonusar!!!

Min bonus sov hos oss ibland för rätt länge sen, fram tills dess att jag var gravid och hade börjat få mage. Han är rätt vild när han sover och låg och sparkades och det slutade med att jag inte kunde sova alls när han låg där och därför började vi med att gå tillbaka till hans säng med honom när han vaknade på nätterna och stannade tills han somnat om.

TS: Mitt förslag är att ställa in hennes säng till er och stanna hos henne tills hon somnat eller känner sig helt avslappnad. Kanske tända en nattlampa OCKSÅ för att hon ska få känna sig så trygg som möjligt.

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 26/8-09
  • annasahlup

Gremlin666, du har missförstått vad det handlar om när man går in i ett förhållande med en man som har barn. Du borde bara träffa män utan barn.

Att din mans tidigare förhållande inte fungerade och att de valde att separera har inget att göra med din friskrivning av ansvar.

En vuxen människa, som du talar om, tar sitt ansvar genom att bli familj med ens nya partners barn. Det är inte HANS barn utan nu DITT bonusbarn. Du behöver inte ha barnet sovandes i sängen men TS och några andra tidigare har tydligt visat att de kan tänka sig att ha SITT barn i sängen, det är där det inte är okej. Att barnet tidigare har gått igenom en separation innebär att du gör ALLA en tjänst, dig själv med i längden, genom att försöka skapa extra trygghet den närmsta tiden.

Om man inte står ut med "andras" barn ska man inte bli tillsammans med människor som har barn.

SÅ enkelt är det!

• annasahlup

Det viktigaste är väl vad bio får göra när han/hon är åtta? Åldersskillnader kan jag förstå, men inte om det är kött och blod eller inte.

Nellee skrev 2009-02-20 12:34:22 följande:
    Precis så självklart kan man "förbjuda" bonus att ligga i sängen.Det ÄR ju skillnad på en 8 månaders och en 8 åring.
  • hullerombuller

little squirrel skrev 2009-02-20 13:16:26 följande:

Men nu har ju tråden ändrat karaktär helt...Det började med sömn- och nattningsproblemet och blev till en debatt om känslorna för bonusbarn vers. biobarn? Jag har själv ett bonusbarn, ett biobarn på 7 månader och är gravid igen och jag gick igenom världens kris när min dotter fötts för att jag var helt säker på att jag älskade min bonus som mitt eget. När min dotter föddes visade det sig att det INTE var samma känslor för dom 2 m det betyder inte att jag inte älskar min bonus - bara att jag måste kämpa lite mera för att inte skilja på dom för mkt rent känslomässigt. Det är MITT problem m hacka inte ner på bonusmammor som har andra känslor för sina biobarn som för sina bonusar!!!Min bonus sov hos oss ibland för rätt länge sen, fram tills dess att jag var gravid och hade börjat få mage. Han är rätt vild när han sover och låg och sparkades och det slutade med att jag inte kunde sova alls när han låg där och därför började vi med att gå tillbaka till hans säng med honom när han vaknade på nätterna och stannade tills han somnat om.TS: Mitt förslag är att ställa in hennes säng till er och stanna hos henne tills hon somnat eller känner sig helt avslappnad. Kanske tända en nattlampa OCKSÅ för att hon ska få känna sig så trygg som möjligt.
    Jag vart också helt förvånad när jag såg vilken vändning tråden har tagit. Jag trodde som du att det handlade om att få tips om hur man kan lösa problemet.

Tycker själv inte att trygghet och kärlek ligger i att få sova i samma säng som föräldrarna (bio eller bonus). Sedan ÄR det ju skillnad på spädbarn och stora barn. Ett spädbarn har man kankse i sängen för att det är enklast så (alla får sova) medans med ett större barn så får inte de vuxna sova om man ligger i samma säng enkel matematik eller?

Som vanligt utvecklas sån här tråd till en stackars bonusbarnet tråd. Trist tycker jag.
  • hullerombuller

Sponkilonk skrev 2009-02-20 11:11:52 följande:

Ohh. JAg får rysningar bara jag tänker på det. Tänker på när jag var 8-9 år och drömde mardrömmar och sökte tröst hos min mamma.Hon röt bara till mig att det bara är drömmar och att jag skulle gå och lägga mig igen.Jag minns att jag låg i sängen och grät tyst för mig själv och skakade ibland av rädsla.Man kan ha ganska livlig fantasi i den åldern, och det är inte alltid lätt att skilja på verklighet och dröm när man precis vaknar upp.Jag säger som många redan gjort. Om du absolut inte vill ha henne i sängen så kan väl pappan ligga i hennes säng till hon somnat.
    Det är ju supertrist att din mamma vaöde att tackla dina mardrömmar så. Men det behöver ju inte betyda att alla gör så bara för att man inte vill ha barnen i samma säng. Om din mamma (eller pappa) hade gått upp och bäddat om dig, tänt en nattlampa och lugnat dig kankse stannat tills du somnat om så hade det ju inte behövt vara traumatsikt att inte få sova i hennes säng.
Svar på tråden bonusbarn i vår säng?