• blåhimmel

bonusbarn i vår säng?

har en snart 8 årig bonusdotter som bor hos oss varannan vecka. vi har inga problem med varandra, vi kommer bra överens men när det gäller läggdags kommer det. Hon börjar gråta och skrika om hon inte får sova i vår säng. MIn sambo försöker förklara för henne att hon är stor flicka nu och att det är dags för henne att sova i sin egen säng. men det tycks inte hjälpa. när hon börjar gråta är det som att min sambo ger med sig. hon somnar i vår säng sen får han bära över henne i sin säng för ja har sagt att ja inte vill ha barn i sängen. det tycker ja är jätte bra men ja skulle vilja att hon även somnar i sin egen säng. sen mitt i natten kommer hon in till oss igen.Jag gillar inte detta. Vad ska vi göra för att få henne att sova i sin egen säng o även stanna kvar där hela natten. hon säger att hon är rädd. hon vill inte va ensam. vad ska man säga o göra? för egentligen vill ingen av oss att hon ska va i vårt sovrum vid läggdags.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-24 12:25
    tycker endel inlägg inte har något sammanhang med mitt problem......men ja tror vi kommer lösa problemet nu genom tips från er. tack!

• Svar på tråden bonusbarn i vår säng?
  • Gremlin666

näradig skrev 2009-02-19 15:15:08 följande:

då får DU sova i egen säng och barnet med pappan
    Pappan kan gå och lägga sig i barnets säng, helt riktigt.
    Ifall han hellre sover med ett barn än sin kvinna.
  • näradig

Gremlin666 skrev 2009-02-19 17:17:48 följande:

näradig skrev 2009-02-19 15:15:08 följande:
    Pappan kan gå och lägga sig i barnets säng, helt riktigt. Ifall han hellre sover med ett barn än sin kvinna.
    ja om inte en vuxen kvinna vill sova själv så kan man ju inte begära det av ett barn.. Och eftersom de är två så behöver ju de större utrymme.
  • Gremlin666

näradig skrev 2009-02-19 17:22:03 följande:

Gremlin666 skrev 2009-02-19 17:17:48 följande:
    ja om inte en vuxen kvinna vill sova själv så kan man ju inte begära det av ett barn.. Och eftersom de är två så behöver ju de större utrymme.
    Kvinnan ska inte behöva byta sovrum för att ett barn inte vill sova i sin säng?
    Dumheter.
    Vill de ligga och trängas så är det varsågod, blir det för trångt är det deras problem, då får pappan antingen uppfostra sitt barn eller köpa större säng
  • näradig

Gremlin666 skrev 2009-02-19 17:28:16 följande:

näradig skrev 2009-02-19 17:22:03 följande:
    Kvinnan ska inte behöva byta sovrum för att ett barn inte vill sova i sin säng? Dumheter. Vill de ligga och trängas så är det varsågod, blir det för trångt är det deras problem, då får pappan antingen uppfostra sitt barn eller köpa större säng
    jag tycker ett barn kommer före an vuxen kvinna osm inte kan acceptera barnets behov.
  • Gremlin666

näradig skrev 2009-02-19 17:33:12 följande:

Gremlin666 skrev 2009-02-19 17:28:16 följande:
    jag tycker ett barn kommer före an vuxen kvinna osm inte kan acceptera barnets behov.
    Då vet jag att du tycker så.

Jag tycker inte det eftersom jag är på "andra sidan", du vet den som inte är släkt med barnet som stör nattsömnen och fått en fix idé att inte ens låta föräldern vara ifred på natten och inte tycker det är det MINSTA varken charmigt eller synd om barnet.
  • IrreVirre

Tycker bara detta är helt sjukt, hans barn våra barn. JaG ÄR Själv bonusmamma men inte fan får man prata på detta viset. Det är ett barn man pratar om som behöver närhet. Vi hade samma problem näs han var 8-9 år vaknad sjutti tusen gånger varje natt gick o tände överallt. Han var rädd för mörkret, tänkte på saker som hänt tidigare. Kan hålla med att ett barn ska sova i sin säng eller somna och det är upp till var o en om man inte vill ha barnen i sängen. Men bädda då på golvet eller så får någon följa men in o natta om eller sova där. Men blanda inte era barn olika hur ska detta lilla barn som endast har sin mamma/pappa varannan vecka kunna känna sig välkomna o trygga. Detta är en period med massa tankar o funderingar så prata mycket om varför... Jag ville inte heller ha våra barn i sängen men behöver barnet det så ska de få göra det kom vi på. För trygga barn är ju det vi alla vill ha sen behöver alla sova. Men det jag ville säga att om jag någonsin skulle separera och min mans nya sambo skulle yttra sig eller bete sig som ni här så skulle jag inte skicka dit barnen.

• Amilie

Tror i det här fallet att det är viktigt att tänka på att det kanske inte är en fix idé hos barnet utan snarare så att nät inte står rätt till med barnet.

Ett barn som söker extra uppmärksamhet av sin förälder är ofta osäker av nån anledning. Kanske rädd att pappa inte brys sig om barnet längre utan gör så här för att få bekräftelse. Eller barnet känner sig hotat av extramamman som förbjuder henne från att sova i sängen, mycket trolig tanke hos barnet är att det känner sig hotat och oroar sig över vad den ska förbjudas här näst som har med närhet till pappan.

Alltså är det nog bäst att verkligen reda ut alla såna hr aspekter och prata med barnet otaliga gånger istället för att säga att barnet har en fix idé och gör det för att jävlas.

• Amilie

IrreVirre skrev 2009-02-19 17:48:20 följande:

Tycker bara detta är helt sjukt, hans barn våra barn. JaG ÄR Själv bonusmamma men inte fan får man prata på detta viset. Det är ett barn man pratar om som behöver närhet. Vi hade samma problem näs han var 8-9 år vaknad sjutti tusen gånger varje natt gick o tände överallt. Han var rädd för mörkret, tänkte på saker som hänt tidigare. Kan hålla med att ett barn ska sova i sin säng eller somna och det är upp till var o en om man inte vill ha barnen i sängen. Men bädda då på golvet eller så får någon följa men in o natta om eller sova där. Men blanda inte era barn olika hur ska detta lilla barn som endast har sin mamma/pappa varannan vecka kunna känna sig välkomna o trygga. Detta är en period med massa tankar o funderingar så prata mycket om varför... Jag ville inte heller ha våra barn i sängen men behöver barnet det så ska de få göra det kom vi på. För trygga barn är ju det vi alla vill ha sen behöver alla sova. Men det jag ville säga att om jag någonsin skulle separera och min mans nya sambo skulle yttra sig eller bete sig som ni här så skulle jag inte skicka dit barnen.
    Håller med dig, debatten om DINA, MINA, och VÅRA barn är helt absurd. Ja visst man kan tycka olika mycket om olika peroner och individer så ven barn. Men som vuxen är man skyldig att respektera ALLAS barn framför allt genom likabehandling i hemmet. Vad ger vi annars för intryck för våra barn vad det gäller mobbing och liknande.
  • näradig

Gremlin666 skrev 2009-02-19 17:39:20 följande:

näradig skrev 2009-02-19 17:33:12 följande:
    Då vet jag att du tycker så. Jag tycker inte det eftersom jag är på "andra sidan", du vet den som inte är släkt med barnet som stör nattsömnen och fått en fix idé att inte ens låta föräldern vara ifred på natten och inte tycker det är det MINSTA varken charmigt eller synd om barnet.
    undra vilken "sida" jag är på som har biobarn, egna barn, extra barn och andras barn i vår säng .

För att barnens behov ALLTID kommer först eftersom de är barn och jag är vuxen och jag har VALT min situation men inte de.
  • mandis

det som sägs av vissa här är så skrämmande att man inte kan tro att det är sant.

Förstår ni att ni säger " om mitt barn känner sig otryggt eller av någon anledning har behov av att sova nära sina föräldrar så är det ok men om mitt bonusbarn känner samma så får det inte samma trygghet för att det barnen är ju inte mitt och då är det inte värt ett skit"

Om ni tänker så när det gäller sömn då kan man ju undra hur ni tänker när det gäller andra områden som har med barnet att göra.

Tänk vad mycket de små liven ska behöva stå ut med bara för att föräldrarna inte lever tillsammans. Det är ju inte precis barnen som har valt att ha det så.

Jag äcklas av er!

Svar på tråden bonusbarn i vår säng?