• asyr

    Varför bär man slöja??

    Hej .

    Jag har en liten fråga bara som jag så gärna vill ha svar på!!!!!!!!!!!!!!!

    Varför bär man slöja?????

    Tro nu inte att jag är imot dett på något vis

    Är bara så himmla nyfiken bara.

  • Svar på tråden Varför bär man slöja??
  • Maiya

    Det finns ett nr av Amelia tror det är förra numret. De skriver att det står i koranen
    Dylikt "kvinnan är som din åker något man äger och får trampa på hur mycket man vill".

    Är det någon muslim som vet allt om islam egentligen? Alla säger jämt olika. Någon säger att slöjan har 0 med islam att göra och före den där diktarton kom i vilket land det nu var ( är inte superinsatt) så var det helt ok att inte bära slöja. Irak eller Iran var det i alla fall. Så det blev en lag för annars kunde man som kvinna bli skjuten men egentligen var det inget religöst idetta. Varför kom man inte på något skynke som männen ska gömma sig under, ursäkta påhoppet men det verkar alltid som det är kvinnorna som ska bevisa sin gudstro hela tiden på olika sätt. Bära slöja, bevara oskulden, inte gå i mosken vid mens, renas efter förlossning osv...

  • asyr

    vad kul att få så många svar...........

    Men tjejer............inga sura miner nu!!!!!
    Men visst är det intressant att få info om en annan religon.

  • Yaran

    Maiya, det var verkligen tråkigt att du inte citerade exakt vad det stod i Amalia! Så jag vet inte var du har fått det ifrån att mannen äger kvinnan och får trampa på hur mycket han vill !!!

    Men jag tror jag vet vad de menade i tidningen.även-om jag är intresserad att veta vad som precis skrevs i den. Gud säger i koranen [Your wives are as a tilth unto you; so approach your tilth when or how ye will; but do some good act for your souls beforehand; and fear Allah. And know that ye are to meet Him (in the Hereafter), and give (these) good tidings to those who believe. ] 2-223 Den versen tolkats bokstavligen till engliska. Den versen är bara en metafor som beskriver det sexuella samlivet mellan två gifta. Målet för ett giftermål är att bilda familj och skaffa barn. Målet är densamma när man odlar, man sår sädet i åkern för att få grödan.

    Den svenska tolkningen [Era kvinnor är de som bär på er säd. Följaktligen får ni njuta av denna förmån hur ni vill, så länge ni upprätthåller rättfärdighet. Ni ska iaktta GUD, och var medvetna om att ni kommer att möta Honom. Ge goda nyheter till de som tror.]

  • Yaran

    Maiya

    Är slöjan verkligen ett påbud i Koranen?

    Av cAbd al-Wâhid Yahya och Umm Yâsîn
    I Guds den Barmhärtiges Förbarmarens namn

    Prisad vare Gud och må Hans frid och välsignelser vara över Hans profet Muhammed.

    * * *

    I många debattartiklar, skrivna av ickemuslimer, har man framfört uppfattningen om att bruket av slöja inte har något egentligt stöd i Koranen. Till exempel argumenterar Sydsvenskans ledarskribent Per T Ohlson 8/10-2003 för ett förbjudande av slöjan under sken av att det offentliga rummet skall vara sekulärt. Det finns, menar han, inget stöd för slöjan i Koranen och i haditherna - d.v.s. profettraditionerna. Och den Koranvers som jag skall diskutera nedan menar han är omstridd i sin tolkning och att det är den fundamentalistiska tolkningen av den som leder till slöjans motiverande.

    Den "omstridda" koranversen lyder på följande sätt:

    Säg till de troende männen att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet; det leder till större renhet i deras liv. Gud är underrättad om vad de gör.

    Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mer av sina behag än vad som anständigtvis kan var synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen ? [Koranen an-Nûr 24:30-31]

    Det som är mest intressant - i det här sammanhanget - är substantivet khimâr som här översatts som slöja. Muhammed Knut Bernström diskuterar detta i en fotnot till versen i sin tolkning av Koranen: "Substantivet khimâr (plur. khumur) betecknar slöjan (el. huvudduken) som de arabiska kvinnorna före och efter islams inträde i historien hade för vana att fästa över håret. Enligt flertalet klassiska kommentatorer bars denna slöja mer eller mindre som prydnad, löst hängande ned på ryggen och eftersom kvinnodräkten enligt det då rådande modet omfattade ett framtill djupt urringat liv, lämnades bysten delvis bar. Kvinnorna uppmanas här därför att dölja den med hjälp av en khimâr." [Bernström 1998:511]

    En sådan klassisk kommentator - eller exeget - är Ibn Kathîr. Denna förklarar att ordet khimâr betecknar någonting som täcker och som används för att täcka huvudet. Att fästa slöjan innebär att dra den runt sig och knyta den säkert. Detta skall göras menar han över hals och bröstkorg så att ingenting kan ses av dem. Ibn Kathîr citerar profetens hustru 'Â'isha - må Gud vara nöjd med henne - som sade: "Må Guds nåd vara över kvinnorna hos de tidiga emigranterna. Då Gud uppenbarade versen: 'låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen' rev de sina livstycken och klädde sig i dem." [Fath al-Bâri, cit Ibn Kathîr 2000:69-70]

    Enligt ovanstående måste det vara mycket långsökt att argumentera för att slöjan inte har något stöd i Koranen eller i profettraditionen. Traditionen från 'Â'isha - må Gud vara nöjd med henne - visar också på två saker. Dels den djupa tro som avspeglades i kvinnornas handlingar då de i sin iver att följa Guds påbud till och med rev stycken ur sina andra kläder för att svepa in sig i. Och dels visar det på ett annat intressant faktum, nämligen att det inte måste vara en khimâr, vare sig enligt arabiskt 600-talsmode eller på annat vis, för att påbudet skall kunna uppfyllas, utan vilket annat tygstycke som helst som är lämpligt för den funktionen är också tillräckligt. I förlängningen ger detta att de otaliga modeller för slöjor som används av troende kvinnor världen över inte skulle vara något som är påhittat eller avvikelser från Koranen utan snarare ett tillämpande av Koranens bud med samma religiösa attityd som de tidiga muslimska kvinnorna som än idag tjänar som förebild för troende muslimer.

    En avslutande poäng är också att vi - muslimer - känner vår religion bäst och det är inte upp till ickemuslimer - t ex i debattartiklar med andra syften än allmän välgång för muslimska kvinnor - att avgöra vad som är islamiskt korrekt eller inte. Den diskussionen är en inomislamisk angelägenhet som inga andra än muslimerna själva äger rätt att delta i.

    Källa : www.islamguiden.com

  • Yaran

    Och Maiya igen

    "Varför kom man inte på något skynke som männen ska gömma sig under"

    Det finns regler på hur män klär ut sig, inte minst uppmanas de att sänka blicken. Vi beslöjande kvinnor gömmer oss inte för någonting. Vi är normala människor som alla andra, men är det slöjan som gör att du tror att vi gömmer oss? Varför täcker en kirurg sig när han/hon skulle operera ? Gömmer kirurgen sig då?

    "ursäkta påhoppet men det verkar alltid som det är kvinnorna som ska bevisa sin gudstro hela tiden på olika sätt. Bära slöja, bevara oskulden, inte gå i mosken vid mens, renas efter förlossning osv... "

    Det stämmer inte det du säger, för att män och kvinnor är skyldiga att bevisa sin Gudstro_HELA TIDEN_.

    "Bära slöja"

    Män har klädselregler, de kan inte ta på sig vilka kläder som helst+de måste sänka blicken.

    "bevara oskulden"

    Det gäller ävenmän, inte bara kvinnor.

    "inte gå i mosken vid mens"

    Fel Fel, kvinnan får gå till moskén när hon har mens, men hon får inte be.

    "renas efter förlossning"

    Man är inte oren när man har mens, det är menstartionen som betraktas som oren. Tvättar du dig när din mens tar slut? Jag tror att du gör det, det känns rent och fräscht då, eller hur?

  • Yaran

    Radixlector

    Männen ska helst ha kläder som döljer hela kroppen. Deras kläder får inte heller vara åtsittande eller genomskinliga. Män får inte heller bära guld eller silke, därför att män inte ska vara fåfänga och skryta om sitt välstånd genom klädseln. Och de bör förlänga skägget och klippa mustaschen.

  • fipa

    jag tvättar mig alltid, mens eller ej.

    jag kritiserar inte någon nu, men jag har oerhört svårt att se hur man kan leva lycklig med så mycket restriktioner och regler. tycker inte om fanatiker, oberoende vilken tro de har.
    jag har till exempel i ett samtal med en kristen person från usa fått höra att jag kommer hamna i helvetet för att jag inte tror på bibeln, av muslimer fått höra att jag är en sköka för att jag lever fritt osv. det är så otroligt tröttsamt.

    jag är jag och jag är bra och ingen ska säga åt mig att jag kommer straffas efter döden. jag är en snäll person som inte gör andra människor illa och jag avskyr kommentarer från fanatiker som påstår annat.

    nu menade jag inte dirkt någon av er, även om jag finner lite "fanatika drag" i vissa inlägg här...

  • Yaran

    fipa>

    "jag tycker mig minnas att jag läst att kvinnan inte får ha sex/eller mannen vill och får inte ha sex med henne den veckan hon har mens eftersom det är orent eller nåt sådant, och att kvinnan typ inte får ens umgås med andra människor den veckan. stämmer detta? "

    Det stämmer att kvinnan och mannen måste avstå från samlag när kvinnan har menstartion. Kvinnan är inte oren när hon har mens, så hon får röra sig fritt. Jag tror det du hörde/läste om kvinnan typ inte får umgås med andra eller röra vid saker nör hon harmens , står i bibeln.

    Och jag undrar alltså, hur trevligt det är egentligen att ha samlag när man har mens?

  • sonja34

    JAg tycker att man har rätt att ifrågasätta slöja om man vill. De som bär den kan väl försvara den eller låta bli. JAg själv upplever slöja lite obehagligt, den symboliserar förtryck av kvinnan för mig. Jag tycker inte det är vackert heller..i min kultur är det gamla gummor som bär sjal på huvudet (krösa-maja tex i Emil i Lönneberga). Jag tycker håret är vackert och att det finns massa fina frisyrer att visa upp.

  • Yaran

    fipa>

    Vi tvättar oss förresten fem gånger om dagen även om vi inte har mens

    "jag kritiserar inte någon nu, men jag har oerhört svårt att se hur man kan leva lycklig med så mycket restriktioner och regler"

    Jag är lycklig även om jag FÖRSÖKER följa reglerna

    "jag har till exempel i ett samtal med en kristen person från usa fått höra att jag kommer hamna i helvetet för att jag inte tror på bibeln, av muslimer fått höra att jag är för att jag lever fritt osv. det är så otroligt tröttsamt."

    Det var verkligen tråkigt det som hände dig Man får inte döma andra på det viset, särskilt de muslimer som kallade dig en sköka, de får inte säga så . Jag blir bara arg när jag hör sånt

    kram

Svar på tråden Varför bär man slöja??