• Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!
  • Fru T
    Firstandhappy skrev 2009-03-11 13:19:05 följande:
    precis, mår man okej så kan man ju gå dit en gång i ,månaden o uppvisa sina sökta jobb o sen som sagt så behöver man inte söka alla jobb o de har full förståelse för det (vissa av dom iallafall, men jag har aldrig haft problem med att jag måste söka jobb o vissa jobba har jag til o med kunnat tacka nej till pga graviditet utan påföljd..Menar bara att kan man söka jobb när man är gravid o inte bli sjukt dålig så man inte ens kan ta sig utanför dörren så anser jag (och detta är enbart min personliga åsikt) att man inte ska bli sjukskriven.. för att gå till mas en gång i månaden o visa upp ett papper på jobb man sökt o vara inskriven på ams är inte ansträngande på nåt sätt..
    jag behöver inte änns gå dit utan har mailkontakt med min handläggare, hon tillome tipsar mig om jobb ibland. Så länge ja kan sitta på en stol så kan ja jobba är min inställning... har tillome två ev.kassajobb på g...
    Åh vad jag längtar
  • Leos och Vincents mamma
    Firstandhappy skrev 2009-03-11 12:17:42 följande:
    havandeskapspenning får man väl bara beviljad om man har jobb, sen hur det fungerar med sjukskrivning när man är arbetslös vet jag inte, men vad ska man sjukskriva sig från när man inte gör något??
    Om man är arbetslös så måste man sjukskriva sig om man inte kan jobba eftersom man står till arbetsmaknadens förfogande. Skulle de ringa o säga att de har ett jobb så får man ju inte tacka nej o om man har för ont så måste man alltså sjukskrivas, det var det jag hade krångel med när jag var gravid med Vincent o arbetslös, blev till slut sjukskriven i en månad efter överklagan. Men ser beror det ju på hur ont man har oxå, jag hade ju så ont så jag inte kom nånstans, låg i sängen hela tiden.

Havandeskapspenning får man bara om man har ett jobb.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Stolt Enbarnsmamma
    Firstandhappy skrev 2009-03-11 13:08:06 följande:
    helt underbart när det fungerar, de har ett här i lambohov som jag tänkte jag skulle kolla in...
    Okej, jag ringde till ett nu och ska dit imorgon det jobbade 4 personal och så var det 26 barn, lite mycket tycker jag. Men ska bli intressant å se hur det ser ut imorgon vilka fördelar ser du med kooperativ jämfört med "vanliga" förskolan? Är faktiskt inte så insatt i hur kooperativ fungerar. Vet att föräldrarna får vara mer delaktiga iaf
  • Firstandhappy
    Fru T skrev 2009-03-11 13:26:18 följande:
    jag behöver inte änns gå dit utan har mailkontakt med min handläggare, hon tillome tipsar mig om jobb ibland. Så länge ja kan sitta på en stol så kan ja jobba är min inställning... har tillome två ev.kassajobb på g...
    precis, jag gick inte heller till ams dagligen när jag va arbetslös i 3 månader när jag väntade wille, hade telefonkontakt o mailkontakt, sökte vissa jobb o försökte så gott jag kunde samtidigt som man till viss del "väntade ut tiden"
    Sen att man inte söker ALLA rekommenderade jobb som man kan få eller bara låter det vara ett tag är självklart.. Du är duktig som söker iallafall..
  • Firstandhappy
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-11 13:26:41 följande:
    Om man är arbetslös så måste man sjukskriva sig om man inte kan jobba eftersom man står till arbetsmaknadens förfogande. Skulle de ringa o säga att de har ett jobb så får man ju inte tacka nej o om man har för ont så måste man alltså sjukskrivas, det var det jag hade krångel med när jag var gravid med Vincent o arbetslös, blev till slut sjukskriven i en månad efter överklagan. Men ser beror det ju på hur ont man har oxå, jag hade ju så ont så jag inte kom nånstans, låg i sängen hela tiden. Havandeskapspenning får man bara om man har ett jobb.
    ja precis, men då gäller det ju att man har problem att sjukskriva sig för..
    däremot att sjukskriva sig från att söka jobb utan anledning tycker jag är fel..
  • Firstandhappy
    dinana skrev 2009-03-11 13:24:07 följande:
    Fast arbetsförmedlingen vet om att jag inte söker jobb eftersom jag skall börja plugga direkt efter min mammaledighet... så jag vet inte riktigt vad de förväntar sig. Att jag söker något jobb i veckan typ.
    o det kallar jag knappast mycket aktiv.... eller???
    dinana skrev 2009-03-11 13:24:07 följande:
    Fast arbetsförmedlingen vet om att jag inte söker jobb eftersom jag skall börja plugga direkt efter min mammaledighet... så jag vet inte riktigt vad de förväntar sig. Att jag söker något jobb i veckan typ.
    Varför vill du bli sjukskriven? Har du a-kassa nu?
    Jag hade a-kassa när jag var gravid med Vincent, men jag gick alltid på mötena o sökte aktivt jobb fast jag visste att det var istort sett lönlöst eftersom ingen vill ha nån som är gravid, men jag gjorde ändå det jag skulle o det tycker jag att alla ska klara av, annars ska man självklart inte ha någon a-kassa heller.
  • Firstandhappy
    Stolt Enbarnsmamma skrev 2009-03-11 13:27:34 följande:
    Okej, jag ringde till ett nu och ska dit imorgon det jobbade 4 personal och så var det 26 barn, lite mycket tycker jag. Men ska bli intressant å se hur det ser ut imorgon vilka fördelar ser du med kooperativ jämfört med "vanliga" förskolan? Är faktiskt inte så insatt i hur kooperativ fungerar. Vet att föräldrarna får vara mer delaktiga iaf
    googla som sagt på föräldrakooperativ så får du rätt mycket info..
    Firstandhappy skrev 2009-03-11 13:31:35 följande:
    ja precis, men då gäller det ju att man har problem att sjukskriva sig för..däremot att sjukskriva sig från att söka jobb utan anledning tycker jag är fel..
    Ja, det är helt fel, det tycker jag oxå.
  • dinana
    Fru T skrev 2009-03-11 13:26:18 följande:
    Ja, samma här... jag mailar med min handläggare varje vecka... men kan inte påstå att de är så bra på att höra av sig, utan man får liksom klämma ur dem mail. Och de har själva tagit upp det där med jobbsökandet. Jag vill ju ha jobb, så jag vet inte varför.. men efter att ha varit på otaliga intervjuer så börjar jag ge upp nu. Och när de på MVC säger att jag inte får anstränga mig då jag har alldeles för lätt för att få högt blodtryck. Hoppas att jag får medicin mot det snart så att jag kan börja leva igen. Min mamma hade samma problem i många år och var sjukskriven i fem år med blodtrycksmedicin.
    Molly ?061216 (¯`°?.¸ ♥ BF 13 juni
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!