• Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!
  • Firstandhappy
    dinana skrev 2009-03-11 13:36:13 följande:
    Ja, samma här... jag mailar med min handläggare varje vecka... men kan inte påstå att de är så bra på att höra av sig, utan man får liksom klämma ur dem mail. Och de har själva tagit upp det där med jobbsökandet. Jag vill ju ha jobb, så jag vet inte varför.. men efter att ha varit på otaliga intervjuer så börjar jag ge upp nu. Och när de på MVC säger att jag inte får anstränga mig då jag har alldeles för lätt för att få högt blodtryck. Hoppas att jag får medicin mot det snart så att jag kan börja leva igen. Min mamma hade samma problem i många år och var sjukskriven i fem år med blodtrycksmedicin.
    det är inte deras uppgift att se till att du söker jobb, det ska du göra på eget bevåg..
    och inte anstränga dig??? kan väl knappast räkna att söka ett jobb i veckan som ansträngande..
  • dinana
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-11 13:33:42 följande:
    Varför vill du bli sjukskriven? Har du a-kassa nu? Jag hade a-kassa när jag var gravid med Vincent, men jag gick alltid på mötena o sökte aktivt jobb fast jag visste att det var istort sett lönlöst eftersom ingen vill ha nån som är gravid, men jag gjorde ändå det jag skulle o det tycker jag att alla ska klara av, annars ska man självklart inte ha någon a-kassa heller.
    Jodå, jag söker aktivt, men som du säger så känns det inte rätt heller att ta upp andras tid när man är gravid. Visst folk anställer en ju gärna, men då vill de ju ha en som kan jobba fulltid och inte en som går på mammaledighet direkt. Jag söker ju bara ett tillfälligt jobb vilket jag inte fått då jag var sjuk i början av graviditeten och över julen fanns det ju verkligen nada jobb att få tag på. Alla säger att det är lätt att hitta jobb nu.. Men men *haha* Jag undrar var de finns. Har gått igenom tio sidor med jobb på platsbanken och det finns inte ett enda jobb. Nej det blir till att börja plugga direkt efter mammaledigheten. Har redan börjat söka nu så hoppas man kan få komma in till nästa vår.
    Molly ?061216 (¯`°?.¸ ♥ BF 13 juni
  • Fru T
    dinana skrev 2009-03-11 13:22:39 följande:
    Här har jag inte ens haft ork att gå in på ams hemsida på tre månader... men men, skall ta och maila dem idag om vad som händer. Försöker pallra mig in på platsbanken och kolla lite, men det finns ingenting som jag kan/vill söka... och även om jag skulle hitta något av intresse så är det ingen mening ens att söka till då jag ändå inte kommer kunna jobba något förräns typ tidigast nästa vår.
    med risk för att låta grinig men det är sånna som gör som du som ger oss arbetslösa dåligt ryckte om att vi ska vara lata, inte vilja jobba osv. att du ska plugga efter mammaledigheten hindrar dig ju inte att jobba nu, du har väll ändå tre månader kvar till bf.

du är väll inte sjuk? då ska du inte heller sjuksrivas, sepciellt inte om det är för att du inte vill ta av dina a-kassadagar. va galad att du har dom att ta av ska ja säga för det är inte alla som har...

Jag hade kunnat bli sjukskriven när ja va sängliggande med mitt illamående men jag valde att inte bli det och fortsatte att söka jobb..
    Åh vad jag längtar
  • Firstandhappy
    dinana skrev 2009-03-11 13:22:39 följande:
    Här har jag inte ens haft ork att gå in på ams hemsida på tre månader... men men, skall ta och maila dem idag om vad som händer. Försöker pallra mig in på platsbanken och kolla lite, men det finns ingenting som jag kan/vill söka... och även om jag skulle hitta något av intresse så är det ingen mening ens att söka till då jag ändå inte kommer kunna jobba något förräns typ tidigast nästa vår.
    du säger ju emot dig själv med föregående inlägg
  • Firstandhappy
    Fru T skrev 2009-03-11 13:42:28 följande:
    med risk för att låta grinig men det är sånna som gör som du som ger oss arbetslösa dåligt ryckte om att vi ska vara lata, inte vilja jobba osv. att du ska plugga efter mammaledigheten hindrar dig ju inte att jobba nu, du har väll ändå tre månader kvar till bf. du är väll inte sjuk? då ska du inte heller sjuksrivas, sepciellt inte om det är för att du inte vill ta av dina a-kassadagar. va galad att du har dom att ta av ska ja säga för det är inte alla som har... Jag hade kunnat bli sjukskriven när ja va sängliggande med mitt illamående men jag valde att inte bli det och fortsatte att söka jobb..
    med risk för att låta ännu grinigare, jag håller med... blir så fruktansvärt trött på detta utnyttjande av sjukskrivning..
  • Leos och Vincents mamma
    Fru T skrev 2009-03-11 13:42:28 följande:
    med risk för att låta grinig men det är sånna som gör som du som ger oss arbetslösa dåligt ryckte om att vi ska vara lata, inte vilja jobba osv. att du ska plugga efter mammaledigheten hindrar dig ju inte att jobba nu, du har väll ändå tre månader kvar till bf. du är väll inte sjuk? då ska du inte heller sjuksrivas, sepciellt inte om det är för att du inte vill ta av dina a-kassadagar. va galad att du har dom att ta av ska ja säga för det är inte alla som har...Jag hade kunnat bli sjukskriven när ja va sängliggande med mitt illamående men jag valde att inte bli det och fortsatte att söka jobb..
    Måste hålla med! Det är bättre att de som verkligen inte kan jobba eller söka jobb får vara sjukskrivna. Jag fick inte vara sjukskriven när jag var gravid, trots att jag inte kom upp ur sängen o sambon fick vara hemma o typ BÄRA mig till toan till o med, jag kämpade med näbbar o klor för att bli sjukskriven, ringde o grät o skällde om vartannat, min läkare sjukskrev mig men det var fk som stoppade. Till slut skrev jag ett långt brev om överklagan o då fick jag helt plötsligt rätt.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Stolt Enbarnsmamma

Om vi ska prata om något roligare så kan ni ju skriva och berätta vad ni har för planer för våren/sommaren? inte långt kvar!

• Firstandhappy

tar bara ett alldagligt exempel..
    klarar du av att koka kaffe på morgonen?? ja då kan du stå i kassan på ett fik.
    Kan du prata i telefon, ja då kan du jobba som telefonist
    klarar du av att läsa? ja då kan ju jobba extra inom skola o omsorg!

sen vet jag att många arbetsgivare är dåliga på att höra av sig, kräver viss utbildning etc etc, emn man kan iallafall söka jobben o fortsätta istället för att bara skita i det o leva på bidrag som alla andra sen får betala..

• Fru T
    Svar på #1312
    ne det är inte det lättaste att få jobb när man är gravid men man får ändå anstränga sig lite å kanske ta tillfälliga jobb för det är betydligt lättare att hitta ett timm jobb än ett heltidsjobb...
    Ams har inget ansvar i ditt jobbsökande det är endast du som har.
    Sen att kolla på platsbanken nån gång ibland kommer man inte långt på, för det är inte i närheten av alla jobb som läggs in där, vissa arbeten anonseras inte äns ut och nu finns det mängder av jobbsökarsigter som det anonseras på istället...

ja har inte heller nåt jobb, får ersättning från Alfakassan (2000/månaden) å tycker inte det är ett dugg kul å känner mig väll inte direkt attrektiv på arbetsmarknaden MEN jag söker flera jobb i veckan. Som sagt det ska mycket till för att ja ska be om en sjukskrivning för jag avskyr utnyttjande av system...
    Åh vad jag längtar
  • Firstandhappy
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-11 13:48:13 följande:
    Måste hålla med! Det är bättre att de som verkligen inte kan jobba eller söka jobb får vara sjukskrivna. Jag fick inte vara sjukskriven när jag var gravid, trots att jag inte kom upp ur sängen o sambon fick vara hemma o typ BÄRA mig till toan till o med, jag kämpade med näbbar o klor för att bli sjukskriven, ringde o grät o skällde om vartannat, min läkare sjukskrev mig men det var fk som stoppade. Till slut skrev jag ett långt brev om överklagan o då fick jag helt plötsligt rätt.
    sitter lite i samma sits nu, vet inte om FK kommer godkänna min sjukskrivning eller ens godkänna min HP.. återstå att se..
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!