Inlägg från: JePaLuLi |Visa alla inlägg
  • JePaLuLi

VI från Linköping Del 3!!!!

Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-13 21:49:21 följande:
    Det är lika fantastiskt med snitt oxå Ville bara framföra det
    Jag är livrädd för snitt så för mig skulle det inte vara det. Jag skulle inte uppleva det som samma sak att inte få föda fram mitt barn.  Men det är ju jättebra att du upplever det så. Som tur är så är vi ju alla olika
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • JePaLuLi
    Firstandhappy skrev 2009-03-13 22:07:37 följande:
    usch o fy... tycker inte om dig längre...Önskar jag kunde se så på min förlossning, men tyvär är jag en av dom som hatar att föda barn, anser att det är ren tortyr och det absolut värsta som man kan utsätta sig för, tyckte det allt utom fantastiskt, häftigt och underbart (tro inte att jag är arg eller så men grymt avis), Jag har riktig dödsångest inför nästa gång och hoppas bara på att det ska bli en skaplig upplevelse utan extrem smärta och 12 timmar med krystvärkar som man tvingas hålla tillbaka..Men är som sagt glad för dig att du har en så bra och possitiv syn på dina förlossningar.
    Hehe
    Jag kan föda åt dig
    Skulle göra det om och om igen! Med Lucas var det långdraget och jag kämpade i 24 h med värkar och sen fick jag krysta i drygt 2½ timme. Men jag älskar upplevelsen! Att få föda fram mitt barn är det största jag gjort och jag levde i en rosa lyckobubbla länge efteråt. Det gör jag visserligen fortfarande, men det är inte på samma sätt.
    Jag hoppas att du får en bättre upplevelse denna gång och kan njuta av det, för det är underbart!
  • JePaLuLi
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-13 22:23:18 följande:
    Vad roligt att du tycker det är så mysigt o häftigt att föda barn Det är som jag, jag verkligen tokälskar att vara gravid! Det är det mest mysigaste som man kan få uppleva. Så häftigt att en människa kan växa innuti ens mage. Jag skulle kunna vara gravid för jämnan förutom de där absolut sista veckorna, för då är det verkligen tungt.Lyckobubblan lever nog alla i efter att de fått barn, det är ju lixom det underbaraste som finns att få barn Så var det för mig iaf.
    Tyvärr hamnar ju inte alla i den där lyckobubblan vilket är otroligt ledsamt. Men det finns ju de som drabbas av förlossningsdepression och tycker att allt är jättejobbigt och har svårt att ta till sig bebisen. Har en kompis som hade en depression i hennes dotters första 6 månader. Sen fick hon som tur är hjälp, men hon är väldigt ledsen nu över att hon missade bebistiden
  • JePaLuLi
    Maria84 skrev 2009-03-13 22:38:19 följande:
    Jag skulle precis som dig, Jenny, kunna föda barn om och om igen bara för den känslan! Det jobbiga med mina förlossningar har varit att jag inte fått så mkt sömn de närmaste dygnen så jag har blivit trött så fort. Och visst gör det ont men man glömmer det, ialla fall jag, så fort de har kommit ut. Lucas hade jag lustgas med ända tills han var ute, han kom lite galet och hade snurrat in sig i navelsträngen. Hade den runt magen och runt halsen. Det var en nackdel på ett sätt för jag var ju liksom lite lullig när han kom upp på magen. Med Liam så drog barnmorskan på syrgas istället precis innan han skulle ut och det var mkt bättre.
    I Eskilstuna fick man inte ha lustgas när man krystade. Hade de tagit den ifrån mig här när jag födde Linus hade jag blivit vansinnig

Lucas hade också navelsträngen 3 varv runt koppen, men det gick bra. Han fick ändå full pott på apgarskalan. Dessutom togs han med sugklocka vilket inte var det skönaste, men man glömmer ju fort som tur är
    Fru T skrev 2009-03-13 22:35:16 följande:
    DET är nånting man verkligen hoppas slippa. tycker såå synd om dom som råkar ut för det, min kusin som fick sin sån två månader förtidigt en månad innan hon fyllde 18 åkte på en regäl förlossningsdepression å det va riktigt svårt för henne att ta sig ur den, det tog dessutom jättelång tid innan hon togs på allvar å verkligen fick den hjälp hon behövde med... Det är nu 8 år sen å nu är hon gravid med sin nr 2 å är beräknad 11 dagar efter mig
    Nä visst är det hemskt. Tyvärr vanligare än man tror också. Men de är duktiga på att följa upp hur man mår nu för tiden som tur är.
    Vad mysigt att ni kommer få så nära varandra
  • JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-03-14 10:10:00 följande:
    det verkara vara vanligt att navelsträngen är runt halsen.stora tösen hade det och som tur var det förl. snabbt.lillan hade den hårt runt halsen,efter ca 4 timmar så märkte de att lillan inte mådde bra och var tvungen att tas ut snabbt.hon höll på att somna.som tur var kom det kompetent personal i rätt tidenligt bm på efterkontrollen sä det bäst både för mamman och barnet att mamman får välsa förlossningsställning och att ligga på sidan är bäst.
    Det kommer ju nya rön hela tiden och det som är bäst för mig kanske inte är det för nån annan... Min kompis pluggar till bm och de förespråkar förlossningspall väldigt mycket, just för att man sitter rättupp och bm kommer åt att skydda mellangården också väldigt bra. Jag har tyckt att det varit bäst att ligga på rygg båda gångerna och det har varit jättebra för mig. Selbing sa till oss att alla barn har navelsträngen runt halsen nån gång under graviditeten, men alla har det inte när de kommer ut. Han hade heller aldrig under sina 30 år som förlossningsläkare varit med om att nåt gått fel pga det så det är väldigt väldigt ovanligt.
  • JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-03-14 10:42:40 följande:
    den gubben gillar jag inte.han var riktigt oförskämd när jag hade honom.han kläckte fula kommentarer om min dårvarnade icke svenska pojkvän osv.nån humor hade han inte heller
    Han är en av de bästa jag någonsin träffat. Otroligt duktig och välkänd inom sitt ämne också. En av de ledande i världen. Men det beror väl kanske på hur man bemöter honom.
  • JePaLuLi
    thelifesaviour skrev 2009-03-14 11:58:14 följande:
    Ja, jag är väldigt imponerad av hans arbete! Alltid roligt när så framstående finns och arbetar här. Folk reser ju från hela landet för att få träffa honom. Vill nästan göra ett besök där bara för att, han verkar vara så härligt personlig och trevlig, efter vad jag har hört.
    Exakt! Han är otroligt kunnig och jättetrevlig. När vi var där sist så skämtade han friskt och frågade om han hade haft rätt på Lucas. (Vilket han så klart hade).
    det blir självklart ett besök dit även med nästa barn. Vi är grymt nöjda och det faktum att han verkligen kollar igenom bebisen noga, mäter, uppskattar vikt, kollar ev. gomspalt, kollar blodflödet i navelsträngen, mäter livmodertappen, kollar ryggraden, alla organ etc...

Sen får man ju ett dokument på detta också. Som i Sthlm tex får man skriva på ett papper om att det INTE är en medicinsk undersökning när man gör 3D på tittut. sen att han brinner för sitt arbete efter alla dessa år gör ju inte upplevelsen sämre. Han var verkligen supertrevlig och tillmötesgående, med tanke på att vi hade en gnällig Lucas på 9 månader med men han skojade och lekte med honom för att vi skulle få en fin stund och få valuta för pengarna.
  • JePaLuLi
    thelifesaviour skrev 2009-03-14 12:17:20 följande:
    Precis! Dock skulle vi nog inte känna att vi har råd att göra ett 3D, men ett tillväxtUL skulle man nog kunna göra! Vi får se.
    Det hade väl inte vi heller egentligen, men vi prioriterade det den månaden och det ångrar vi absolut inte!
  • JePaLuLi
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-14 17:34:20 följande:
    Ok. Ja, Leo blir ju 4 imorgon..
    Grattis till Leo om jag glömmer det imorgon

Var på Ikano idag. Fy sjutton vad folk det var! 15 års jubileum och folk precis överallt. Men jag träffade en gammal klasskamrat som hade vägarna förbi Lkpg så det var mycket trevligt!
  • JePaLuLi
    thelifesaviour skrev 2009-03-15 10:04:45 följande:
    Ja, det är så skönt, men jag har inte slutat oroa mig ändå. ;) Även om jag känner mig tokigt lugnt jämfört med innan när jag hade blödningar. Men prata med barnmorskan imorgon, hon förstår nog din oro.
    Man slutar aldrig att oroa sig och ännu värre blir det när de kommer ut
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!