Inlägg från: JePaLuLi |Visa alla inlägg
  • JePaLuLi

VI från Linköping Del 3!!!!

Firstandhappy skrev 2009-04-20 09:54:55 följande:
    mormor va 19 när hon fick mamma o mamma va 16 när hon fick mig, jag va 26 när jag fick första o nu 27 på andra.som du säger, samhället ser ju helt annorlunda ut...Jag tycker man ska vara färdig med sitt "singel"liv innan man skaffar barn, annars tror jag risken är stor att man vaknar en dag efter 30 o känner att man saknar allt som man inte hann göra... sen om man är färdig när man är 18 eller 38 lägger jag inte in nån betydelse i..
    Exakt, det var det jag menade. Man ska ha lekt av sig och veta vad man vill med livet. Jag kan iofs tycka att även om man tror att man är vuxen vid 18 så har man ingen aning om livet. Bättre att skaffa sig lite erfarenhet och en bra grund att stå på. Framförallt tror jag att man lättare vet att man har hittat rätt i livet och kärleken om man är lite äldre. Jag trodde ju så kalrt att mitt ex som jag träffade när jag var 18 var rätt, men jisses så glad jag är att jag inte har några barn tillsammans med honom. Trots allt är det ju kärnfamiljen man strävar efter. Sen är det så klart ingen garanti, det kan skita sig ändå. Men jag tror som sagt att man har bättre förutsättningar om man väntar lite.
    Fru T skrev 2009-04-20 09:53:11 följande:
    här har ja fyra karlar som snarkar just nu... två katter, hunden å mannen Ja har åsså hört att man oftast går över med första barnet så ja är inställd på att det hinner bli Juni först men sen kan man ju hoppas hon är lika punktlig som jag för ja kom på BF
    Det är en bra inställning. Sen är det bara en bonus om hon kommer tidigare
    Båda mina grabbar har kommit 2 dagar innan bf så de var ganska punktliga tycker jag
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-04-20 10:03:50 följande:
    klart att samhäller är annorlunda idag.jag menade att våra barn oxå kanske skaffar barn tidigt som vi gjorde.men nu börjar makens son bli gammal*skratt*hellre är jag ung mormor än en gammal mormor.men alla är olika och så ska det vara
    Klart att man vill vara en ung och pigg mormor, men barnen ska ju inte skaffa barn pga det
    Det är en anledning till att jag skulle vilja ha en flicka i framtiden, jag tror att man som mormor kommer närmare barnbarnen och får följa graviditeten på ett närmare sätt. Det behöver ju så klart inte vara så. Min svärmor har varit delaktig hela tiden medans min egen mamma inte bryr sig, Men jag tror att i de allra flesta fall så föredras mormor före farmor. Sen låter farmor mycket äldre
  • JePaLuLi
    Fru T skrev 2009-04-20 10:14:15 följande:
    haha visst låter farmor äldre än mormor när du skriver det så kom ja tänka på en rolig sak, ja har ju ett gäng bröder hos pappa å den äldsta är nu 23 han å hans fru fick sin dotter för 1,5 år sen å när dom skulle brätta för den minsta brodern (nu 15) så sa dom till honom att han skulle bli farbror å grabben blev helt galen, ha svor å sa att det går ju fan inte ja kan inte bli barbror ja är ju bara 13 dom fick föklara för honom vad det innebar å när han kopplade så har ja aldrig hört nån skartta så mycket som han gjorde då han kopplade liksom inte att det va ett barn på väg, han trodde dom kallade honom för gubbe
    Haha, vad sött!
    Fru T skrev 2009-04-20 10:07:41 följande:
    Ja tycker min mamma blir en ung mormor å hon är ju 47 fast det kanske är för att vi i vår släkt varken ser ut eller är som den ålder vi är... inte fan är det nån som tror att min mormor är 72, snarare 62 unga gener är bra gener tedde blev ju morfar vid 42 å då va hans dotter ändå 20...
    Det är samma här. Min mormor är 68, men ser absolut inte ut som det. Jag får ofta gissningar på att jag är betydligt yngre än vad jag är och jag väljer att ta det som en komplimang
  • JePaLuLi
    Firstandhappy skrev 2009-04-20 10:16:29 följande:
    hahahahaha tycker precis samma....Har hellre än MOGEN och PÅLITLIG mormor/farmor än ung...även om jag själv har både unga mormor o mamma, 65 resp 44 och älskar att ha dom båda pigga nog att göra saker med mig o wille...Min mamma kommer ju ev ha william hela dagen nästa helg när jag o mormor åker till Ullared.. kan oxå va en nackdel, man växer som människa o lär sig massor av att va singel, men att leva singelliv innebär väl i stort sett att man hånglar med vem man vill, dejtar vem man vill o skiter i att laga mat... fast det kan man ju göra som upptagen med.. *eller*
    Exakt. Den största skillnaden är väl att man bara hade sig själv att tänka på och man kunde göra lite vad man ville. Jag är väldigt glad att jag hade den perioden innan jag träffade Patrik. Innan had ejga bara varit i förhållanden och jag behövde den tiden för att hitta mgi själv och "leka av mig". Jag trivdes otroligt bra med mitt singelliv just då och hade inga planer på att stadga mig. Men det blir inte alltid som man tänkt
  • JePaLuLi
    Firstandhappy skrev 2009-04-20 10:36:06 följande:
    ohh va nöjd jag är med williams rum nu när vi har plockat bort 80% av alla hans leksaker, nu ser det nästan ut som ett rum... och jag behöver inte tillbringa 3 timmar där varje dag med att plocka undan för att komma fram till byrån...Har även sorterat ut alla kläder han inte kan ha så nu är ALLT staplat i fina små högar i påsar som är märkta med 74, 86 resp 92, så nu kommer jag hitta allt sen när jag letar efter det.Duktig jag är, ger mig själv en klapp på axeln o ser så där äckligt nöjd ut..
    Åh vad skönt att ha det gjort. Jag har också plockat undan allt i 74 och 80 och det ligger snällt och väntar på lillebror i garderoben. 92 har vi inte börjat handla än, han har 86 nu.
  • JePaLuLi
    Maria84 skrev 2009-04-20 10:51:40 följande:
    Så därför skulle jag ha varit en bättre mamma om jag hade väntat för att jag skaffade barn när jag var 19 och har varit tillsammans med min sambo i över 8 år och har samma pappa till alla barnen? ? Det finns de som är 30 som inte har nån aning om livet heller.Jag saknar inte ett dugg och jag kände att jag var färdig med allt det. Hunnit med mera än vad jag hade velat innan jag träffade min sambo.  
    Sa jag att DU är en sämre mamma för det? Jag sa att jag tror att det generellt är så, är ganska säker på det också. Men självklart finns det undantag.
    Du behöver inte ta åt dig hela tiden, allt är inte riktat åt dig!
  • JePaLuLi
    Firstandhappy skrev 2009-04-20 10:39:12 följande:
    skulle tycka det va asjobbigt att inte kunna laga mat, nästan pinsamt. Är ju absolut inte svårt på nåt sätt...
    Det skulle jag också tycka. Däremot tycker jag inte att det är roligt så Patrik sköter den biten. Men han tycker att det är skönt och avkopplande att varva ner vid spisen så vi matchar varandra bra
  • JePaLuLi
    Maria84 skrev 2009-04-20 10:59:22 följande:
    Ta åt mig hela tiden, när har jag tagit åt mig hela tiden. Jag frågade om det var så du menade och jag menade inte enbart mig utan de unga som väljer att bli föräldrar tidigt. Som vanligt kan man inte svara på nåt...
    Nä men du hugger ju direkt det är nåt som inte passar. För övrigt var vi flera som hade samma åsikt och för det andra skrev ingen av oss att man på nåt sätt var bättre/sämre mamma för det ena eller andra.
    thelifesaviour skrev 2009-04-20 10:58:24 följande:
    Ja, tänk om man skulle skaffat barn med den där första förälskelsen som jag trodde det skulle hålla hela livet med. Vi höll ändå ihop ett bra tag. Nej, jag är glad, att även om jag fortfarande är väldigt ung, så har jag hunnit leka av mig. Jag har haft tokiga år på universitetet, levt singelliv och upplevt en himla massa roliga saker. Jag trodde jag kände mig redo för barn förr, men först nu känns allting rätt. Jag har uppfyllt mina tonårsbehov med fyra-dagars-fyllor på festival och efterfestande till 10 dagarna efter. Jag minns hur jag sa att jag aldrig skulle bli vuxen. Tada! ;D
    Exakt. Just där och då trodde man ju att det var den rätte och han var allt. Tänk så fel man hade
  • JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-04-20 11:07:08 följande:
    jag var nyss fyllda 20 år när jag fick första barnet.jag hade noll intresse av att festa,gå på puben osv sk leka av mig.det finns många unga mammor som är bättre än en 40 årig mamma.man har all rätt att skaffa barn som ung om man tycker att det är rätt läge att skaffa barn. vissa har lekt av sig redan vid 17 års ålder.själv hade jag inget behov av att leka av mig alls.jag skulle bara ha ett barn.jag var "singel" till och från efter att sonen fötts,hans pappa fanns inte med i bilden pga vissa omständigheter.men sen mötte jag min make och vi skaffade tre barn tillsammans.livet blir aldrig som man tänkt sig.jag har haft flera jätteunga kompisar som fick barn runt 15 år,de tog bättre hand om sina barn än mogna mammor.det är inte åldern utan mognaden hos mamman som spelar roll hur denne blir som mamma
    Det är ingen som har sagt något om hur man är som mamma. Det vi sa var att vi tyckte att det kändes mer stabilt att vara fördig med livet och att man är mer mogen och att förhållandena oftast håller bättre när man är mer mogen. Inget annat!

Hade jag skaffat barn när jag var 18-20 år med mitt ex hade jag varit ensamstående mamma och mina barn hade inte haft samma pappa. Antagligen hade jag inte ens träffat Patrik utan jag hade varit olycklig och antagligen inte heller satsat på nån utbildning. Utan blivit sån som man oftast blir när man skaffar barn tidigt. Utan jobb och utbildning.
    thelifesaviour skrev 2009-04-20 11:03:36 följande:
    Ohja. Nog för att han fortfarande är något av det raraste som finns och min allra bästa vän. Men vi två som ett par, att vi ens klarade av att hålla ihop i så många år. :)
    Vad härligt att ni har det så!
    Jag och mitt ex pratar inte så mycket, men jag har en fin kontakt med hans familj. Hans bror ser mig som sin syster och hans pappa har svårt att inse att vi inte är tillsammans längre. Vi kom varandra väldigt nära när hans mamma gick bort
  • JePaLuLi
    thelifesaviour skrev 2009-04-20 11:36:07 följande:
    Nej, jag sa ingenting om att man behövde vara tillsammans länge, jag och sambon har inte varit tillsammans särskilt länge, utan jag menade bara att jag var glad över att jag har gjort mycket i mitt liv, jag har på något vis lyckats klämma in mycket på kort tid. Många erfarenheter, bra och dåliga. :D
    Det sa inte jag heller. Kan inte säga nåt om det med tanke på att jag och Patrik snart firar 3 år och har 2 barn
    Men jag är lyckligare än nånsin och jag håller med om det där med erfarenheten. Trots att min barndom inte var särskilt bra så är det ändå den som har gjort mig till den jag är i dag.
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!