• Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!
  • dinana
    JePaLuLi skrev 2009-03-06 10:14:46 följande:
    Jag tycker absolut att du ska gå in och höra med dem. Det var ju trots allt en ganska dyr klocka... Jag har jättebra erfarenhet av dem. Fick en Accent klocka av Patrik som visaren lossnade på och jag fick en ny direkt. De tyckte inte att det var värt att laga den. Du har ju som sagt garanti också, även om det antagligen inte täcker att en sten lossnar. För att garantin ska gälla måste man kunna påvisa att det är ett fabrikationsfel och inte ett handhavande fel. Eftersom det var så nyligen du köpte klockan så tror jag inte det är några problem att få den utbytt.
    Man kan ju hoppas att man får en ny klocka. Jag kan dock inte säga om stenen saknades innan, för kollade inte så noga... upptäckte igår att det var stenar i armbandet och det var då jag såg att det fattades en... men men... den kanske var borta redan innan jag köpte den...
    Molly ?061216 (¯`°?.¸ ♥ BF 13 juni
  • Familjetrollet
    dinana skrev 2009-03-06 10:15:28 följande:
    Jag får ta å strosa dit då... humm.. eller jag cyklar nog.. för det är så jobbigt att gå nu när jag är gravid. Man får ta å passa på nu när Molly är på dagis.. ingen som vill fika ... Molly sall hämtas vid 13. Så innan dess..
    det verkar blåsa ute.jag vill gärna fika men vi ska till ikano vid 18 tiden,beronde på hur ofta bussen går dit.
  • JePaLuLi
    dinana skrev 2009-03-06 10:17:23 följande:
    Man kan ju hoppas att man får en ny klocka. Jag kan dock inte säga om stenen saknades innan, för kollade inte så noga... upptäckte igår att det var stenar i armbandet och det var då jag såg att det fattades en... men men... den kanske var borta redan innan jag köpte den...
    Ja så kan det ju vara. Men det är svårt att bevisa tyvärr.
    Det är ju upp till konsumenten att granska varan, tyvärr struntar butiken i det.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • Familjetrollet
    hoppas du får byta klocka.
  • Mizzz
    www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=133
  • Familjetrollet
    JePaLuLi skrev 2009-03-06 10:20:00 följande:
    Ja så kan det ju vara. Men det är svårt att bevisa tyvärr.Det är ju upp till konsumenten att granska varan, tyvärr struntar butiken i det.
    förr hade kunden rätt.nu får man nästan utskällning om man går tillbaks med en vara som inte fungerar.trots att varan bara är testad
  • Familjetrollet
    JePaLuLi skrev 2009-03-06 10:20:00 följande:
    Ja så kan det ju vara. Men det är svårt att bevisa tyvärr.Det är ju upp till konsumenten att granska varan, tyvärr struntar butiken i det.
    förr hade kunden rätt.nu får man nästan utskällning om man går tillbaks med en vara som inte fungerar.trots att varan bara är testad
  • Familjetrollet

nä nu ska jag ta tag i tvätten igen och starta maskin nr 3 och dammsuga lite

• Mizzz

"Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Så - du har all rätt att reklamera och eftersom det inte gått 6 månader så är det upp till dem att bevisa att felet inte var när du köpte klockan om de ska vägra dig en reperation!

• JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-03-06 10:21:35 följande:
    Fast det där med att kunden alltid har rätt kan man liksom inte gå på. Det finns många stolpskott där ute som beter sig som idioter när de kommer tillbaka med en vara.
    Oftast försöker man lösa det på plats, så kunden blir nöjd. Vi har många ggr bytt ut en vara trots att kunden inte haft rätt till det, just för att kunden ska vara nöjd. Men får man inget trevligt bemötande så kan man välja att strunta i det och gå efter vad konsumentverket säger.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!