• Licens To Kiss

vuxna med adhd add as

Länk för Föräldrar till barn med ADHD
    beta.familjeliv.se/Forum-3-60/m40166290.html

Länk för Vuxna anhörig till ADHDARÈ
    beta.familjeliv.se/Forum-4-51/m39833594.html

{#lang_emotions_flower} Hej och välkommen till oss. {#lang_emotions_flower}

Vi är ett gäng som håller ihop. Ibland blir vi osams men oftast är vi bara snälla och gulliga {#lang_emotions_innocent} Dela med dig utav dina härliga och skitdagar. härliga och skitdagar.

Välj en signatur då du vill vara anonym.

I min tråd tillåts OT-inlägg.

INFORMATIONSLÄNKAR (ADHD, ADD)
    spexor.homestead.com/files/kriterier.htm
    attention.vgl.se/index.php&task=view&id=37&Itemid=29
    psychcentral.com/addquiz.htm
    www.expressen.se/1.682011
    sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
    www.nyfikenvital.org/
    www.adhdforum.se/

INFORMATIONSLÄNKAR (AS)
    aspergerkontakt.mylava.net/
    www.psykologitest.se/test/asperger.php
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

ALLA MÖJLIGA FUNKTIONSHINDER (CHATT)
    www.klubbfh.se/
    Mamma Flata och Partner
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 19:57
    Forum för oss i tråden! Glöm inte att behålla din signatur så du har samma i forumet som här på FL.

vimedadhdaddas.forum24.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 16:26
    NY TRÅD!! TYDLIG OCH FINARE!! VÄLKOMMEN IN:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m43990781.html
  • Svar på tråden vuxna med adhd add as
  • Fjärilen72
    HellviHumle skrev 2009-03-31 21:21:02 följande:
    Enligt FASS så är rekommendationen 1-2 ggr om dagen, lämpligen vid frukost och lunch. Så om du ska ta tre gånger om dagen så verkar din indelning rätt bra.
    Då fortsätter jag köra på det så länge. Hade ju planerat att fråga min utskrivande läkare om det men förra gången jag hade tid där så upptäckte jag det tre dagar efteråt när jag kollade i kalendern. Doh!

Mig i ett nötskal liksom..
    Ysta skrev 2009-03-31 21:59:54 följande:
    Jag vet inte om jag skulle kalla det tics direkt men jag har "egenheter" för mig utan att jag själv märker det förrän andra påtalar det för mig. Dels så sitter jag alltid still utan rör alltid på benen på något vis (tex viftar på fötterna) och sen så klöser jag mig själv på olika ställen ibland tills jag får sår men jag märker inte av det själv.. Samma sak med min "besatthet" att rycka ut hårstrån hela tiden så fort jag sitter still. Vet inte exakt vad som menas med tics men jag har mina små "egenheter" för mig jag också. Dåliga dagar vill jag inte gå ut för det händer att jag klöser mig i ansiktet eller börjar dra lös hårstrån även bland folk.. Har varit sån så länge jag kan minnas.
    Det är så sjukt egentligen att så kallade vuxna människor som man inte ens känner inte kan låta bli att glo och kommentera! Jag åkte kommunalt en dag när jag hade ganska mycket tics (blinkar med ögonen, rycker i axeln och nacken bland annat) varpå dom som satt mitt emot mig sa att om det inte var så fullt så hade dom minsann bytt plats och att dom inte tyckte om att åka kommunalt eftersom "det är där alla galningar samlas"

Jag blev bara helt stum och visste inte vad jag skulle säga eller göra. Jag gör det ju liksom inte med flit för att störa dom omkring mig. Jag är fullt medveten om att jag gör det och jag försöker låta bli men det går bara inte!

Har ju börjat få fel på axeln eftersom inflammationen i muskeln aldrig går över då jag hela tiden gör samma repetativa rörelse när jag ticsar. Så skulle jag kunna "stänga av det" så skulle jag gladeligen göra det!
  • Anonym (Lovisa)

Hej! Jag är en ensam mamma med lite personliga problem. Jag är t.ex. otroligt rastlös och måste döva mina besvär med diverse. Jag måste ha något att se fram emot, annars går jag under i min vardagliga tristess. Alla måsten är det enda jag gör och detta tar kål på mig.

Jag äter för mycket, jag har blivit fet. Ibland dricker jag alkohol.

Jag sköter mina barn och mitt arbete exemplariskt. Men inom mig tycker jag att livet är SKIT! Jag har inga intressen, inga drömmar, innan barnen hade jag massor, nu finns inte tid. Jag ser ingen ljusning heller...

Jag kontaktade psykvården, fick stämningshöjande och samtal med terapeut varannan vecka. Det har hjälp, jag mår bättre.
    Men nu har det gått ett år. Jag mår ju bättre, men absolut inte bra. De pratar om hur de ska avsluta "behandlingen". Det är INTE så att jag har ångest för det (som de verkar tro). För i sanningens namn har inget förändrats. Jag mår så bra att jag överlever och inte deppar ihjäl mig, ja. Men jag äter för mycket och dricker då och då ännu... Har inte gått ner ett gram!

Jag tycker att jag är den fulaste, äckligaste mest misslyckade skatan av denna värld!

Jag tror att jag behöver en helt annan behandling. Eller kanske en ADHD-utredning!?

Hur GÖR man för att få till detta? De tycker att jag är FÖR frisk!? Jag är rädd för att säga för mycket då jag har ensam vårdnad om barnen... De mår faktiskt väldigt bra för övrigt och de har regelbunden kontakt med sin far.

Tacksam för svar!

Kram Lovisa

• Aquagreen

Åh måste få gråta ut min besvikelse här bland er, jag ska börja min utredning idag, kl 13 hade jag tid o så igår em ringde telefonen o jag kände direkt på mig att de var ngt, ja det var ADHD sköterskan jag ska träffa idag som ringde o var ledsen över att behöva meddela att det inte blir ngt för hennes son är sjuk ( visst förstår jag att hennes son är sjuk jag är inte genom egoistisk) men jag bröt ihop o började stortjuta o sa att jag fixar inte att det blir uppskjutet igen el längre.
    Måste säga att hon var otroligt förstående o gav mig ny tid imorgon redan.

Har beställt ut mina journaler från tiden på barnpsyk o den utredningen jag gjorde där för... 13 år sen?? som inte tydde på att jag har ADHD, men tilläggas bör att jag på den tiden var missbrukare o verkligen drev med allt o alla i personlaen så dörför anser jag inte att de då kunde ställa diagnos.
    Min mor som var sååå emot hela vistelsen där o "det är inget fel i huvet på dig" var så emot att vi var där så så fort ngn i personlaen pratade med mig betedde jag mig "normalt" o gav de svar jag trodde var "friskast".
    Jag fick aldrig veta vad de skrev i mina journaler heller aldrig svaren på EEG o datortomografin annat än att EEG visade ett "bifynd" ngt mer har min mamma aldrig berättat o nu vill jag faktiskt veta vad som står.
    Hon vet inte om att jag nu är under utredning, eftersom hon aldrig accepterat det (mig) så ska hon inte få veta ngt innan allt är klart.

• ensamhemma
    Aquagreen skrev 2009-04-01 08:58:42 följande:
    Åh måste få gråta ut min besvikelse här bland er, jag ska börja min utredning idag, kl 13 hade jag tid o så igår em ringde telefonen o jag kände direkt på mig att de var ngt, ja det var ADHD sköterskan jag ska träffa idag som ringde o var ledsen över att behöva meddela att det inte blir ngt för hennes son är sjuk ( visst förstår jag att hennes son är sjuk jag är inte genom egoistisk) men jag bröt ihop o började stortjuta o sa att jag fixar inte att det blir uppskjutet igen el längre.Måste säga att hon var otroligt förstående o gav mig ny tid imorgon redan.Har beställt ut mina journaler från tiden på barnpsyk o den utredningen jag gjorde där för... 13 år sen?? som inte tydde på att jag har ADHD, men tilläggas bör att jag på den tiden var missbrukare o verkligen drev med allt o alla i personlaen så dörför anser jag inte att de då kunde ställa diagnos.Min mor som var sååå emot hela vistelsen där o "det är inget fel i huvet på dig" var så emot att vi var där så så fort ngn i personlaen pratade med mig betedde jag mig "normalt" o gav de svar jag trodde var "friskast".Jag fick aldrig veta vad de skrev i mina journaler heller aldrig svaren på EEG o datortomografin annat än att EEG visade ett "bifynd" ngt mer har min mamma aldrig berättat o nu vill jag faktiskt veta vad som står.Hon vet inte om att jag nu är under utredning, eftersom hon aldrig accepterat det (mig) så ska hon inte få veta ngt innan allt är klart.
    ååhh stackars dig,jag hade reagerat likadant.
    det du skriver om din mamma är nästa identisk med hur min är,jag har brytit all kontakt med den människan.
    jag växte upp som flickan som inte fanns. stooor kram till dig.
  • Licens To Kiss
    Aquagreen skrev 2009-04-01 08:58:42 följande:
    Åh måste få gråta ut min besvikelse här bland er, jag ska börja min utredning idag, kl 13 hade jag tid o så igår em ringde telefonen o jag kände direkt på mig att de var ngt, ja det var ADHD sköterskan jag ska träffa idag som ringde o var ledsen över att behöva meddela att det inte blir ngt för hennes son är sjuk ( visst förstår jag att hennes son är sjuk jag är inte genom egoistisk) men jag bröt ihop o började stortjuta o sa att jag fixar inte att det blir uppskjutet igen el längre. Måste säga att hon var otroligt förstående o gav mig ny tid imorgon redan. Har beställt ut mina journaler från tiden på barnpsyk o den utredningen jag gjorde där för... 13 år sen?? som inte tydde på att jag har ADHD, men tilläggas bör att jag på den tiden var missbrukare o verkligen drev med allt o alla i personlaen så dörför anser jag inte att de då kunde ställa diagnos. Min mor som var sååå emot hela vistelsen där o "det är inget fel i huvet på dig" var så emot att vi var där så så fort ngn i personlaen pratade med mig betedde jag mig "normalt" o gav de svar jag trodde var "friskast". Jag fick aldrig veta vad de skrev i mina journaler heller aldrig svaren på EEG o datortomografin annat än att EEG visade ett "bifynd" ngt mer har min mamma aldrig berättat o nu vill jag faktiskt veta vad som står. Hon vet inte om att jag nu är under utredning, eftersom hon aldrig accepterat det (mig) så ska hon inte få veta ngt innan allt är klart.
    Faan! De är ju inte första gången de blir så här. Åhhh!!
    Kram.
  • Fjärilen72
    HellviHumle skrev 2009-03-31 21:21:02 följande:
    Enligt FASS så är rekommendationen 1-2 ggr om dagen, lämpligen vid frukost och lunch. Så om du ska ta tre gånger om dagen så verkar din indelning rätt bra.
    Jag funderade på en sak. Den informationen du hittade på Fass, gällde den för tabletterna på 10 mg eller dom på 20 mg? (Kommer inte ihåg om det finns fler styrkor)

För dom på 20 mg är ju depåtabletter som släpper ut Ritalinet lite då och då under dagen medan dom på 10 mg är direktverkande och släpper ut allting på en gång.

Känner mig hyfsat knasig i övrigt, bråkade med kombon igår men bestämde mig för att inte göra som jag har gjort alla andra gånger och fly därifrån. Jag har en lång historia av att flytta till nya platser, byta skola, byta gymnasieprogram, byta lägenhet osv.

Men den här gången har jag bestämt mig för att stanna kvar och åtminstone försöka kämpa vilket känns bra. Blev dock lite deppad av en artikel på Aftonbladet, en av mina favoritskådisar från en av "mina" (specialintresse) tv-serier är död.
    www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article4785726.ab

Får bara hoppas att jag kommer igång med allting som jag hade planerat att kämpa med idag och inte blir "bara sittandes" som det oftast blir..
  • HellviHumle
    Fjärilen72 skrev 2009-04-01 12:33:45 följande:
    Jag funderade på en sak. Den informationen du hittade på Fass, gällde den för tabletterna på 10 mg eller dom på 20 mg? (Kommer inte ihåg om det finns fler styrkor) För dom på 20 mg är ju depåtabletter som släpper ut Ritalinet lite då och då under dagen medan dom på 10 mg är direktverkande och släpper ut allting på en gång. Känner mig hyfsat knasig i övrigt, bråkade med kombon igår men bestämde mig för att inte göra som jag har gjort alla andra gånger och fly därifrån. Jag har en lång historia av att flytta till nya platser, byta skola, byta gymnasieprogram, byta lägenhet osv. Men den här gången har jag bestämt mig för att stanna kvar och åtminstone försöka kämpa vilket känns bra. Blev dock lite deppad av en artikel på Aftonbladet, en av mina favoritskådisar från en av "mina" (specialintresse) tv-serier är död. www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article4... Får bara hoppas att jag kommer igång med allting som jag hade planerat att kämpa med idag och inte blir "bara sittandes" som det oftast blir..
    Har kollat igen. Det gällde tabletterna. Kapslarna skulle tas på morgonen.
  • Fjärilen72
    HellviHumle skrev 2009-04-01 13:05:50 följande:
    Har kollat igen. Det gällde tabletterna. Kapslarna skulle tas på morgonen.
    Tack så mycket!

Ni kommer väl förresten ihåg vilken dag det är imorgon?

För min del så blir det nog föreläsning både ikväll och imorgon kväll.

www.newsdesk.se/view/pressrelease/nyfiken-paa-autism-aspergers-syndrom-282027

www.abfstockholm.se/kalendarium/Alice_Assistans_och_Autism/index.htm
  • Fjärilen72
    HellviHumle skrev 2009-04-01 13:23:54 följande:
    Nej, vad har jag nu glömt?
    Det är World Autism Awareness Day!

Fast det är inte bara du som har glömt, jag insåg det inte heller fören jag läste i en annan NPF tråd här på fl.
Svar på tråden vuxna med adhd add as