• Licens To Kiss

vuxna med adhd add as

Länk för Föräldrar till barn med ADHD
    beta.familjeliv.se/Forum-3-60/m40166290.html

Länk för Vuxna anhörig till ADHDARÈ
    beta.familjeliv.se/Forum-4-51/m39833594.html

{#lang_emotions_flower} Hej och välkommen till oss. {#lang_emotions_flower}

Vi är ett gäng som håller ihop. Ibland blir vi osams men oftast är vi bara snälla och gulliga {#lang_emotions_innocent} Dela med dig utav dina härliga och skitdagar. härliga och skitdagar.

Välj en signatur då du vill vara anonym.

I min tråd tillåts OT-inlägg.

INFORMATIONSLÄNKAR (ADHD, ADD)
    spexor.homestead.com/files/kriterier.htm
    attention.vgl.se/index.php&task=view&id=37&Itemid=29
    psychcentral.com/addquiz.htm
    www.expressen.se/1.682011
    sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
    www.nyfikenvital.org/
    www.adhdforum.se/

INFORMATIONSLÄNKAR (AS)
    aspergerkontakt.mylava.net/
    www.psykologitest.se/test/asperger.php
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

ALLA MÖJLIGA FUNKTIONSHINDER (CHATT)
    www.klubbfh.se/
    Mamma Flata och Partner
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 19:57
    Forum för oss i tråden! Glöm inte att behålla din signatur så du har samma i forumet som här på FL.

vimedadhdaddas.forum24.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 16:26
    NY TRÅD!! TYDLIG OCH FINARE!! VÄLKOMMEN IN:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m43990781.html
  • Svar på tråden vuxna med adhd add as
  • Ysta
    Himmelkropp skrev 2009-03-31 12:00:34 följande:
    Slöseri med tid utav ditt liv gumman. Så där har dom gjort i omgångar på mig.
    Hon verkar så himla förstående min arbetspsykolog men just när det gäller att jag är rädd för att gå ut på en praktik eller liknande så har hon inte lika mycket förståelse
    Jag är en person som inte klarar av att bara gå hemma men jag passar heller aldrig in nånstans. Jag har haft praktikplatser förut, innan den här utredningen, men det har aldrig fungerat mer än 1-2 månader så har jag slutat för att jag inte orkar... Nu måste jag ju ut på nån sorts praktik för att få pengar så jag kan inte vägra men jag ser fram emot det på ett sätt, att få komma ut och göra något men samtidigt så är jag rädd att det ska bli som det brukar och så får jag ännu ett misslyckande på mig.
  • ensamhemma

fan fan fan alltid ska en speciell person få mig att känna mig som världens sämsta människa,jag känner mifgsom en dörrmatta man torkar av skiten på.

har precis börjat må bättre och funka i vardagen men tro fan då att ens egen man ska sätta igång o trycka ner en o anklga en för en massa dynga som inte ens existerar....

GRRRR GRRRR önskar mig en boxningsäck med mannens bild på. jäklar vad jag skulle ge mig lös på säcken .
    är det så svårt att respektera sin egen jävla fru????

• tristania

Tjena mittbena
    Det var länge sedan jag skrev härinne nu, men det beror på att jag hatar nya fl Den är opersonlig och jävligt rörig! Man får ont i knoppen av den! Usch.

Vill bara berätta att jag har en blogg till , och där jag berättar, dag för dag, om mitt liv med ADHD. För er som är intresserade, så kan ni ju alltid följ mej

http://tristaniaaddihadd.blogspot.com/

Kram på er alla!

• Fjärilen72

Är det någon mer än jag som har tics?

Jag har (oftast) inga vokala tics utan mest motoriska. Dock blir det MYCKET värre på Ritalinet vilket gör att jag just nu vägrar gå utanför lägenhetens trygghet eftersom (jag inbillar mig?) att folk glor på mig.

Förresten, när jag ändå håller på. Är det någon som har upplevt att dom fått svårt att andas när dom har tagit Ritalin? För mig uppkommer det oftast kanske typ 5 - 15 minuter efter att jag har tagit medicinen och sen håller det på tills Ritalinet går ur kroppen. Fast då har jag i och för sig redan tagit nästa dos så det håller i princip på dygnet runt.

Ni som tar Ritalin, hur ser erat doseringschem ut? Jag tar 2x10 mg 3 gånger/dag, dvs 60 mg totalt/dag. Jag tar tabletterna 9 - 14 - 19 är det bra eller borde man kanske justera det lite?

Oj oj, nu blev det mycket längre än vad jag hade tänkt mig. Igen. Men jag blir så sjukt "speedad" på Ritalinet. Om hjärnan går som en bil vanligtvis så är det just nu som en Formel 1 bil. :S

Men nu ska jag ge mig, gå ut och röka och hoppas på att det lugnar ner sig lite..

• HellviHumle
    Fjärilen72 skrev 2009-03-31 20:44:21 följande:
    Är det någon mer än jag som har tics? Jag har (oftast) inga vokala tics utan mest motoriska. Dock blir det MYCKET värre på Ritalinet vilket gör att jag just nu vägrar gå utanför lägenhetens trygghet eftersom (jag inbillar mig?) att folk glor på mig. Förresten, när jag ändå håller på. Är det någon som har upplevt att dom fått svårt att andas när dom har tagit Ritalin? För mig uppkommer det oftast kanske typ 5 - 15 minuter efter att jag har tagit medicinen och sen håller det på tills Ritalinet går ur kroppen. Fast då har jag i och för sig redan tagit nästa dos så det håller i princip på dygnet runt. Ni som tar Ritalin, hur ser erat doseringschem ut? Jag tar 2x10 mg 3 gånger/dag, dvs 60 mg totalt/dag. Jag tar tabletterna 9 - 14 - 19 är det bra eller borde man kanske justera det lite? Oj oj, nu blev det mycket längre än vad jag hade tänkt mig. Igen. Men jag blir så sjukt "speedad" på Ritalinet. Om hjärnan går som en bil vanligtvis så är det just nu som en Formel 1 bil. :S Men nu ska jag ge mig, gå ut och röka och hoppas på att det lugnar ner sig lite..
    Om man ska ta tre gånger om dagen så kanske man ska försöka ligga på åttatimmars intervall om det går. Eller ska man bara ha effekt under "vakentid" sas?
  • Fjärilen72

Jag fick inga direkta ordinationer om tidsintervaller och/eller om det ska vara på både vaken och sovande tid eller bara vaken. Min läkare är hyfsat luddig..

• HellviHumle
    Fjärilen72 skrev 2009-03-31 21:11:10 följande:
    Jag fick inga direkta ordinationer om tidsintervaller och/eller om det ska vara på både vaken och sovande tid eller bara vaken. Min läkare är hyfsat luddig..
    Enligt FASS så är rekommendationen 1-2 ggr om dagen, lämpligen vid frukost och lunch. Så om du ska ta tre gånger om dagen så verkar din indelning rätt bra.
  • Ysta

Har glömt att berätta för er att jag ringde den läkare som skrivit ut Atarax åt mig (ordination 1-15 tabletter, 1-15 ggr om dagen). Hon sa att det var ett allvarligt fel för det skulle vara, som jag trodde, 1-5 tabletter 1-5 ggr om dagen. Så nästa gång jag ska dit (glömde boka tid) så ska jag ta med asken. Ska även visa upp den på Apoteket för hon sa att personalen där ska alltid dubbelkolla informationen och vid minsta tveksamhet kontakta utskrivande läkare just för att såna här fel får inte förekomma.

• Ysta
    Jag vet inte om jag skulle kalla det tics direkt men jag har "egenheter" för mig utan att jag själv märker det förrän andra påtalar det för mig. Dels så sitter jag alltid still utan rör alltid på benen på något vis (tex viftar på fötterna) och sen så klöser jag mig själv på olika ställen ibland tills jag får sår men jag märker inte av det själv.. Samma sak med min "besatthet" att rycka ut hårstrån hela tiden så fort jag sitter still. Vet inte exakt vad som menas med tics men jag har mina små "egenheter" för mig jag också. Dåliga dagar vill jag inte gå ut för det händer att jag klöser mig i ansiktet eller börjar dra lös hårstrån även bland folk.. Har varit sån så länge jag kan minnas.
  • Ysta
    Jag vet inte om jag skulle kalla det tics direkt men jag har "egenheter" för mig utan att jag själv märker det förrän andra påtalar det för mig. Dels så sitter jag alltid still utan rör alltid på benen på något vis (tex viftar på fötterna) och sen så klöser jag mig själv på olika ställen ibland tills jag får sår men jag märker inte av det själv.. Samma sak med min "besatthet" att rycka ut hårstrån hela tiden så fort jag sitter still. Vet inte exakt vad som menas med tics men jag har mina små "egenheter" för mig jag också. Dåliga dagar vill jag inte gå ut för det händer att jag klöser mig i ansiktet eller börjar dra lös hårstrån även bland folk.. Har varit sån så länge jag kan minnas.
Svar på tråden vuxna med adhd add as