• Fidelis ad urnam

Väger muskler mer än fett?

Hur är det egentligen?
    Väger muskler mer än fett?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Svar på tråden Väger muskler mer än fett?
  • Diva

Fidelis ad urnam skrev 2009-03-11 07:49:35 följande:

Men om man har mycket fett på kroppen och tränar, borde det inte försvinna mer fett än vad det bildas muskler?
    Det beror på hur du tränar, du måste fettförbränna. Men om du bränner fett och ökar muskelvolymen i samma takt så kan du ju som jag skrev ovan få mindre mått utan att tappa vikt. Sen är det bar att veta att muskelmassa is ig själv ökar fettförbränningen då muskler använder fett som bränsle så fort kolisarna är slut. Även då du inte tränar.
  • vernis

Muskler väger mer än fett
    Muskulatur är tätare, det vill säga har högre densitet är fett. Därför väger muskler mer. En muskulös person som inte är fet, skulle därför få ett för högt BMI-värde. Det gäller i princip alla personer som tränar regelbundet. Man kan därför säga att ju mer tränad du är desto sämre mått är BMI på kroppskonstitutionen eftersom BMI inte tar hänsyn till fördelningen mellan fetma och muskler. Används då BMI som mått på andelen feta i en hel nation, där en stor grupp är fysiskt aktiva, kan det således ge en felaktig bild. Man bör därför ta BMI med en nypa salt, även om det är ett bättre mått än bara vågen.
    En korrektare metod att mäta fetma är med en calipometer, en klämma som mäter tjockleken på tre olika ställen. Värdena räknas ut genom en särskild formel där andelen procent kroppsfett anges.

• Fidelis ad urnam
    Diva skrev 2009-03-11 10:44:09 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-03-11 07:49:35 följande: Det beror på hur du tränar, du måste fettförbränna. Men om du bränner fett och ökar muskelvolymen i samma takt så kan du ju som jag skrev ovan få mindre mått utan att tappa vikt. Sen är det bar att veta att muskelmassa is ig själv ökar fettförbränningen då muskler använder fett som bränsle så fort kolisarna är slut. Även då du inte tränar.
    Jag tränar dels kondition (jympa/bas på friskis) och styrka (station vilket är kondition samt styrka med hantlar) 2-3 pass i veckan totalt
  • Diva

Fidelis ad urnam skrev 2009-03-11 11:00:06 följande:

Jag tränar dels kondition (jympa/bas på friskis) och styrka (station vilket är kondition samt styrka med hantlar) 2-3 pass i veckan totalt
    Vad är ditt mål då? Vad vill du med din täning?
    Om jag vore du skulle jag prata med någon av ditt gyms tränare/PTs. Vad kroppen förbränner beror mycket på vad du äter och när och hur du tränar i förhållande till det. Lättast är det för kroppen att förbränna kolhydrater, speciellt snabba så som socker. Därav kan du i regel lika gärna ta en cola istället för den mycket dyrare "ebergidrycken" innan träning om du snabbt behöver få upp energinivåerna. Då får snabbt upp blodsockernivån och kan prestera bättre på kort sikt. Då du har hög förbränning (hög puls) BEHÖVER kroppen denna typ av energi, annars får den panik och ger sig på den energikälla vi INTE vill att den ska ta av - proteinet som dina muskler är uppbyggda av. Och fettet dallrar kvar...
    För att få bort fett så är det låg till medelpulsträning som gäller. Det innebär styrketräning, bodypump, raska promenader osv. Och så muskler som alltid äter energi, även i vila. Mycket muskler, högre fettförbränning. Men som sagt, fråga på ditt gym.

Lycka till!
  • Fidelis ad urnam
    Diva skrev 2009-03-11 11:45:02 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-03-11 11:00:06 följande: Vad är ditt mål då? Vad vill du med din täning? Om jag vore du skulle jag prata med någon av ditt gyms tränare/PTs. Vad kroppen förbränner beror mycket på vad du äter och när och hur du tränar i förhållande till det. Lättast är det för kroppen att förbränna kolhydrater, speciellt snabba så som socker. Därav kan du i regel lika gärna ta en cola istället för den mycket dyrare "ebergidrycken" innan träning om du snabbt behöver få upp energinivåerna. Då får snabbt upp blodsockernivån och kan prestera bättre på kort sikt. Då du har hög förbränning (hög puls) BEHÖVER kroppen denna typ av energi, annars får den panik och ger sig på den energikälla vi INTE vill att den ska ta av - proteinet som dina muskler är uppbyggda av. Och fettet dallrar kvar... För att få bort fett så är det låg till medelpulsträning som gäller. Det innebär styrketräning, bodypump, raska promenader osv. Och så muskler som alltid äter energi, även i vila. Mycket muskler, högre fettförbränning. Men som sagt, fråga på ditt gym. Lycka till!
    Tack för bra tips
    Målet med min träning är dels att gå ner i vikt (har mycket att gå ner) men också att få mer styrka och kondition. Orka mer helt enkelt.
  • Micke54

Cola och energidryck före träning är inte ett vidare bra tips enligt mig iaf.
    Det enda som händer är att du får en blodsocker höjning och sen kraschar 20 min in i träningen och du får ett sämre resultat än vad du skulle få om du druckit vatten istället.
    Ok om du är ute och kör en femmil och behöver en sista kick på sluttampen inför slutspurten. Men för medelsvensson finns det ingen anledning att trycka i sig mer socker än vad vi redan får på en dag.
    Det man ska sträva efter är att hålla sig på en jämn nivå hela dagen då behöver du ingen "boost" före träningen utan kan prestera på topp ändå, och sen efter träning iaf styrketräning vill kroppen ha snabba kolhydrater. Själv mixar jag havregryn,soyaprotein och mjölk och dricker.

Summan av kardemumman är alltså: Insulin stimulerar lipogens (nybildning av fettsyror) dvs man blir fet när för mycket insulin är i omlopp i kroppen.
    Så att kötta i sig för mycket kolhydrater när man vill gå ner i vikt är ingen bra ide. Nu säger inte jag att det är dåligt med kolhydrater, men i för stora mängder och i form av läsk och dylikt när man inte behöver det är rent utav dumt//M

• Diva
    Micke54 skrev 2009-03-11 12:30:03 följande:
    Cola och energidryck före träning är inte ett vidare bra tips enligt mig iaf. Det enda som händer är att du får en blodsocker höjning och sen kraschar 20 min in i träningen och du får ett sämre resultat än vad du skulle få om du druckit vatten istället. Ok om du är ute och kör en femmil och behöver en sista kick på sluttampen inför slutspurten. Men för medelsvensson finns det ingen anledning att trycka i sig mer socker än vad vi redan får på en dag. Det man ska sträva efter är att hålla sig på en jämn nivå hela dagen då behöver du ingen "boost" före träningen utan kan prestera på topp ändå, och sen efter träning iaf styrketräning vill kroppen ha snabba kolhydrater. Själv mixar jag havregryn,soyaprotein och mjölk och dricker. Summan av kardemumman är alltså: Insulin stimulerar lipogens (nybildning av fettsyror) dvs man blir fet när för mycket insulin är i omlopp i kroppen. Så att kötta i sig för mycket kolhydrater när man vill gå ner i vikt är ingen bra ide. Nu säger inte jag att det är dåligt med kolhydrater, men i för stora mängder och i form av läsk och dylikt när man inte behöver det är rent utav dumt//M
    Kanske ska förtydliga att jag inte rekommenderar varken cola, energidryck, energibar eller annat generellt. Och aldrig i stora mängder. Så sätt inte igång att bälga i dig Pepsi nu TS :) Men jag använder mig av just läsk (oavsett vad som står på etiketten så är det snabba kolisar som är energikällan) innan vissa konditionskrävande pass om jag är slut innan, t ex ätit uselt under dagen. Dock aldrig innan styrketräning, och efteråt äter jag mat.
    Dock så använder min man, som bygger massa, sliskiga prottedrinkar och annat snusk efter träning. Beror som sagt helt på vad man vill uppnå och vad man har för energidepåer att utgå ifrån.
  • Fidelis ad urnam
    Micke54 skrev 2009-03-11 12:30:03 följande:
    Cola och energidryck före träning är inte ett vidare bra tips enligt mig iaf. Det enda som händer är att du får en blodsocker höjning och sen kraschar 20 min in i träningen och du får ett sämre resultat än vad du skulle få om du druckit vatten istället. Ok om du är ute och kör en femmil och behöver en sista kick på sluttampen inför slutspurten. Men för medelsvensson finns det ingen anledning att trycka i sig mer socker än vad vi redan får på en dag. Det man ska sträva efter är att hålla sig på en jämn nivå hela dagen då behöver du ingen "boost" före träningen utan kan prestera på topp ändå, och sen efter träning iaf styrketräning vill kroppen ha snabba kolhydrater. Själv mixar jag havregryn,soyaprotein och mjölk och dricker. Summan av kardemumman är alltså: Insulin stimulerar lipogens (nybildning av fettsyror) dvs man blir fet när för mycket insulin är i omlopp i kroppen. Så att kötta i sig för mycket kolhydrater när man vill gå ner i vikt är ingen bra ide. Nu säger inte jag att det är dåligt med kolhydrater, men i för stora mängder och i form av läsk och dylikt när man inte behöver det är rent utav dumt//M
    Ok.
    Jag försöker äta med jämna mellanrum under dagarna. Äter mindre när jag inte tränar och mer de dagar då jag tränar.
    Som idag.
    Frukost 9:00 (äter frukost på fikat på jobbet, kan inte äta tidigt): Lättyoghurt och corn flakes utan socker. Klyftad apelsin i det.
    Lunch 11.20: Pasta med en sås på 3msk VV-fraiche (2%), 57 gram rökt skinka och champinjoner.
    Mellanmål 13:45: 2 kiwis och kaffe

Vad ska jag äta innan träningen kl 18:00 (träningen börjar klockan 19 och idag är det 75 min kondition blandat med styrka och hantlar som gäller)?
    Och efter träningen? Vad är bra att äta vid 20.30?
  • Micke54

ät middag innan träningen kyckling och pasta eller fisk och potatis eller ja vad man nu brukar äta men undvik halvfabrikat och annat processad mat i så stor utsträckning som möjligt.
    Svårt för mig som gymkille att säga vad en tjej som vill gå ner lite i vikt ska äta då jag äter för att bygga.
    Men iofs så äter ju tjejen precis som mig bara att hon äter lite mindre och hon tränar mest bodypump och har skalat av några kilo på sistone.
    Ex på en dag för mig
    0600 Fiberhavregrynsgröt
    0900 mellanmål smörgås med keso
    1100 idag kyckling ris och currysås
    1400 samma som nio
    1700 middag idag stuvade morötter med korv ingen byggarmat men ändå gott;)
    Annars så är det vanlig mat men lagad mat och främst kyckling,fisk eller nötfärs.

sen efter träning nått med kolhydrater och protein. Jag blandar som sagt havregryn, soyaprotein och mjölk

Som kvällsmål funkar kvarg (kesella) ja blandar det med mjölk och blåbär och låter det lösa upp i kylen det blir som blåbärsfil men med det nyttiga från blåbär och massa protein från kvargen. Finns på lidl för typ 15-20 spänn halvkilot.
    Istället för allt som blandas i yoghurt och diverse risifrutti och sånt.
    Förut åt jag räkor med keso men det blir dyrt.
    Du ser ut att äta väldigt lite protein så försök att öka det om du vill ha lite muskler också//M

• Fidelis ad urnam
    Micke54 skrev 2009-03-11 14:02:10 följande:
    ät middag innan träningen kyckling och pasta eller fisk och potatis eller ja vad man nu brukar äta men undvik halvfabrikat och annat processad mat i så stor utsträckning som möjligt. Svårt för mig som gymkille att säga vad en tjej som vill gå ner lite i vikt ska äta då jag äter för att bygga. Men iofs så äter ju tjejen precis som mig bara att hon äter lite mindre och hon tränar mest bodypump och har skalat av några kilo på sistone. Ex på en dag för mig 0600 Fiberhavregrynsgröt 0900 mellanmål smörgås med keso 1100 idag kyckling ris och currysås 1400 samma som nio 1700 middag idag stuvade morötter med korv ingen byggarmat men ändå gott;) Annars så är det vanlig mat men lagad mat och främst kyckling,fisk eller nötfärs. sen efter träning nått med kolhydrater och protein. Jag blandar som sagt havregryn, soyaprotein och mjölk Som kvällsmål funkar kvarg (kesella) ja blandar det med mjölk och blåbär och låter det lösa upp i kylen det blir som blåbärsfil men med det nyttiga från blåbär och massa protein från kvargen. Finns på lidl för typ 15-20 spänn halvkilot. Istället för allt som blandas i yoghurt och diverse risifrutti och sånt. Förut åt jag räkor med keso men det blir dyrt. Du ser ut att äta väldigt lite protein så försök att öka det om du vill ha lite muskler också//M
    Middag hinner jag nog inte äta innan träningen.
    Slutar 15.55, åker med bussen hem 16:15 och är hemma 17:00
    Sedan måste jag sticka igen klockan 18:00
    Ska man inte äta större mål mat längre tid innan än så?
  • Micke54
    Svar på #20
    Fidelis ad urnam skrev 2009-03-11 14:13:45 följande:
    Middag hinner jag nog inte äta innan träningen.Slutar 15.55, åker med bussen hem 16:15 och är hemma 17:00Sedan måste jag sticka igen klockan 18:00Ska man inte äta större mål mat längre tid innan än så?
    Jag förstod nog inte riktigt vad du menade med
    "ska man inte äta större mål mat längre tid än så"?

Äter du regelbundet under dagen klarar du dig antagligen utan mat före träningen jag gör iaf det men då brukar jag träna när jag slutar 1600 sen kanske jag äter 1730.
    Men alla är ju olika kompisen jag tränar med äter färre gånger under dagen än mig och klarar sällan en träning utan mat före. Så det är ju väldigt individuellt.

Före en rejäl löprunda måste jag ha ätit minst två timmar innan annars är jag alldeles för mätt för att prestera bra.
    Men är du hemma 1700 så hinner du väl äta på en timma? Eller är det styr med barn som gör att du ej hinner?
    Går ju att förbereda mat dagen innan när man vet att det är träning på schemat äter du strax efter 1700 sen träning 1900 är väl alldeles utmärkt.//M
  • Fidelis ad urnam
    Micke54 skrev 2009-03-11 14:47:19 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-03-11 14:13:45 följande: Jag förstod nog inte riktigt vad du menade med "ska man inte äta större mål mat längre tid än så"? Äter du regelbundet under dagen klarar du dig antagligen utan mat före träningen jag gör iaf det men då brukar jag träna när jag slutar 1600 sen kanske jag äter 1730. Men alla är ju olika kompisen jag tränar med äter färre gånger under dagen än mig och klarar sällan en träning utan mat före. Så det är ju väldigt individuellt. Före en rejäl löprunda måste jag ha ätit minst två timmar innan annars är jag alldeles för mätt för att prestera bra. Men är du hemma 1700 så hinner du väl äta på en timma? Eller är det styr med barn som gör att du ej hinner? Går ju att förbereda mat dagen innan när man vet att det är träning på schemat äter du strax efter 1700 sen träning 1900 är väl alldeles utmärkt.//M
    Jag har inga barn ännu, är nog lite lat bara.
    Nu ska jag iaf göra kesoplättar och äta innan jag ska träna.
    Sedan blir det nog en macka när jag kommer hem.
  • pixiedust
    Líllafamiljen skrev 2009-03-11 07:45:29 följande:
    Enligt fysiologer väger muskler 3 gånger mer än fett, hur vida det stämmer låter jag vara osagt.
    Vilka fysiologer? Vill gärna se källor, andra än Aftonbladet.

Mina källor är t.ex.:

"The density of subcutaneous and visceral fat of five human subjects is 900 kg/m(3) at 37 degrees C."

Acta Diabetol. 2003 Oct;40 Suppl 1:S242-5. Body fat in adult man: semicentenary of fat density and skinfolds.

och

sv.wikipedia.org/wiki/Muskel
  • Líllafamiljen

Det gymmet jag jobbade på 1998 så det var ett tag sedan, namnen är inte kända och om det är sant...
    Tydligen inte.

• ALJO
    pixiedust skrev 2009-03-10 20:46:31 följande:
    Japp.Fett väger 900 kg per kubikmeter.Muskler väger 1100 kg per kubikmeter.
    Det har jag hört också, alltså är skillnaden mellan fett och muskler ganska marginell. Om muskler skulle väga 3 ggr så mycket som fett, ja, då kan ni tänka er vad lite kött man får när man köper ett halvkilo.
    Samma med benstommen, det kan skilja som mest 10% i benstommen hos två personer av samma längd. Kroppsbyggnad är något helt annat, hur stort anlag vi har för att lägga på oss fett, muskler, bli seniga osv.
  • Kjell2

Sen finns det en annan faktor än densiteten på fett och muskler. Det är att en tung vältränad person ser mycket smalare ut än en tung fet person.

Fet på en kropp blir ofta löst och sladdrigt samt hamnar på ställen som mage, ända, haka, kinder. Muskler blir fasta och sitter fast i kroppen och kan kontroleras. Hamnar på ställen som axlar, lår, ända. Jämför bara en fet ända med en vätränad.

Kolla en del vältränade idrottsmän och kvinnor. Det väger ofta förvånansvärt mycket men ser ändå smala ut.

Jag är själv rätt tung, 95 kg, med ett BMI på ca 26. Men tack vara en massa träning så är det ingen somtycker jag jag överviktigt. Jag ser faktiskt smalare ut nu än för tio år sedan när jag vägde 90 kg när mycket var löst fett och inte muskler.

/Kjell

• pixiedust

Sen binder även muskler vätska (muskler lagrar glykogen om drar år sig vätska), vilket gör att de kan väga mer. Men själva muskelmassan väger inte mer än så än fett.

Svar på tråden Väger muskler mer än fett?