• Sirelisse

Planera dop

Ska döpa min son den 27/6. Han kommer då att vara 4 månader. Behöver hjälp med tips och idéer med allt från inbjudningskort till tackkort och däremellan.

Kyrka är bokad och programmet där så gott som klart.
    Vi har bokat församlingslokalen som har en stor trädgård och planerar att grilla lite mat samt bjuda på kaffe och tårta.

Vi räknar med ca 50 vuxna och 30 barn, på ett ungefär och har tänkt oss fiskdamm för barnen.

I övrigt har vi ingen aning om tex var man hittar fina inbjudningskort, bordsdekorationer etc...

Blir glada för alla tips och idéer

• Svar på tråden Planera dop
  • Viktorsmamma

vi ska också döpa den 27/6! fast hemma dop då och sonen kommer vara hela 8månader då vi ville vänta och ha de i vår sommarstuga i midsommar blomster och sol!

präst är bokat för vår del och har skrivit klart inbjudningarna men inte skickat de än.
    om ALLA kommer blir vi ca 60 pers totalt. var av ca 18 barn tror jag det blir.

maten blir troligen hemmagjord smörgårdstårta, kaffe/te/läsk och kaka typ.. ej färdigt än.

vi har än ingen aning om mer än så...

hur har ni "planerat" program för er del? så kan vi dela med oss, då jag är riktigt dålig på detta.

vad ska man ha för psalmer=S

så mycket planering för så lite!{#lang_emotions_tongue_out}

Viktor 26/10-08
  • eilien

tipsar om denna sida dopguiden.se där hittar ni info iom det mesta man undrar över dopet och kan lyssna på psalmer o sånger bla, tips på inbjudningar o länkar där man kan beställa inbjudningar tackkort mm.

• Sirelisse

SaraEu:

Vi kommer att ha vårt dop i samband med den ordinarie gudstjänsten så det enda extra som blir är att vi kommer att gå fram till dopskålen (heter det så?) sjunga psalm 791, "Du vet väl om att du är värdefull", läsa Fader Vår, sedan utför prästen dopakten och en av våra gudmödrar (vi har två) tänder vår sons ljus, efter det sjunger vi gemensamt Olle Adolphssons "Det gåtfulla folket". Sen är vi klara. Vi tyckte att det passade oss bra att ta det såhär enkelt och sångerna passar oss bra.

Vad har du valt för inbjudningskort?
    Kommer ni att skicka tack-kort och i såfall hur ser de ut?

• Viktorsmamma

dopskål/dopfunt samma sak=)

vi har köpt kort på Åhléns bara ljusblåa och skrivit ut från datorn vår egna textformulering + sen skrivit till vilka de är förhand och våra namn i slutet för hand med. kuverten och korten finns på kontor på åhléns finna i alla färger till och med GULD!

ska kolla upp lite mer om psalmer + sånger men "fader vår" och " du vet väl om att du är värdefull lär ju bra! den sista vet jag inget om tyvärr. men ska kolla vad de är.

vi kommer skicka tackkort. troligen från www.fujidirekt.se där vi köpte tackkort för uppvaktelsen för vår son då han föddes. var hur fina som helst. de finns där som tackkort då man kan välja egenbild utformning och skriva personligtext. man får med kuvert till korten då man köper.

våra gudföräldrar (min bror + hans fru) har vi inte bestämt ännu vad de ska göra men de blir väl antingen bära sonen eller tända ljus.

Viktor 26/10-08
  • Sirelisse

Ska kolla upp fujis tack-kort, sitter just nu och klurar på just "tack för uppvaktningen i samband med vår sons födelse".
    Dom på Åhléns, menar du dom som är helt blanka och som finns i verkligen ALLA färger? Använde dem i samband med vår trolovning och känner att det är dags för något annat i samband med sonen. Fast det är klart, jag skulle ju helst vilja ha guld men det går knappast mannen med på

Har funderat på att göra tårta själv, en sån som ser ut som ett tåg med lok, vad tror du om det?

• Viktorsmamma
    Sirelisse skrev 2009-03-25 09:32:30 följande:
    Ska kolla upp fujis tack-kort, sitter just nu och klurar på just "tack för uppvaktningen i samband med vår sons födelse". Dom på Åhléns, menar du dom som är helt blanka och som finns i verkligen ALLA färger? Använde dem i samband med vår trolovning och känner att det är dags för något annat i samband med sonen. Fast det är klart, jag skulle ju helst vilja ha guld men det går knappast mannen med på Har funderat på att göra tårta själv, en sån som ser ut som ett tåg med lok, vad tror du om det?
    jo de som finns i alla "regnbågens" färger..  annars kan man beställa via internet på någon sida (kommer inte ihåg namnet) där man kan lägga in bilder på barnet skriva som man vill osv.. men var dyrt om jag inte minns rätt.

jo de låter bra! jag vet inte vad de bli för "fika" efter de troliga smörgårdstårtorna min mamma ska göra. men man kommer säkert på någonting. marängtårta kanske? med grädde och massvis med jordgubbar på (min favorit tårta, mammas recept såklart)

vad ska er son ha på er på "efterfesten" och under dopklänningen? det är något jag än funderar på eftersom de kommer vara varmt då.
    Viktor 26/10-08
  • smulis 87

hoppar in här :
    hej hej..
    ska döpa min son den 5/4 vi ska ha en tjej som sjunger älskade barn på vårat dop sen ska vi ha.. psalm 248 (tryggare kan ingen vara) och psalm 791 tryggare kan ingen vara och sen en dikt.. (gud som haver)

saraeu: under dopklänningen ska min son ha en vit body med vita strumpbyxor..efterfesten.. så får han ha på sig en kortärmad skjorta och ett par jeans och hans första skor då förståss =)

• Sirelisse

SaraEU:
    Shit, jag har inte ens tänkt på kläderna.... Dags att börja göra det nu

Däremot har jag bokat en fotograf som kommer för att ta bilder från kyrkan och efterfesten. Vi kommer även ha en "fotohörna" där det finns en gästbok för alla att fylla i samt möjlighet till att ta bilder familjevis. Det tror jag kan bli roligt för Samuel när han blir stor att ha.

• HejHoppDå
    smulis 87 skrev 2009-03-26 07:43:21 följande:
    hoppar in här : hej hej.. ska döpa min son den 5/4 vi ska ha en tjej som sjunger älskade barn på vårat dop sen ska vi ha.. psalm 248 (tryggare kan ingen vara) och psalm 791 tryggare kan ingen vara och sen en dikt.. (gud som haver) saraeu: under dopklänningen ska min son ha en vit body med vita strumpbyxor..efterfesten.. så får han ha på sig en kortärmad skjorta och ett par jeans och hans första skor då förståss =)
    Älskade barn är verkligen en vacker sång, man blir så rörd. Den ska min syster sjunga. Hon har en underbar röst så det kommer att bli svårt att hålla tårarna borta. Syrran ska även vara gudmor.
  • smulis 87
    Älskade barn är verkligen en vacker sång, man blir så rörd. Den ska min syster sjunga. Hon har en underbar röst så det kommer att bli svårt att hålla tårarna borta. Syrran ska även vara gudmor.
    ja verkligen!!
    har en bekant som ska sjunga..hoppas ja kan hålla tårarna inombords =)
    för den är riktigt fin..
    funderar på gudmor/fadder fortfarande..
    har lixom inte förstått innerbörden än..vet att förr var de gudmor/gudfar som hade ansvaret efter föräldrarna men hur är de idag? vet du de?
    för min son har en styv syster som är 13 år..så tänkte att hon kanske kunde bli Max fadder(?)
Svar på tråden Planera dop