• Sirelisse

Planera dop

Ska döpa min son den 27/6. Han kommer då att vara 4 månader. Behöver hjälp med tips och idéer med allt från inbjudningskort till tackkort och däremellan.

Kyrka är bokad och programmet där så gott som klart.
    Vi har bokat församlingslokalen som har en stor trädgård och planerar att grilla lite mat samt bjuda på kaffe och tårta.

Vi räknar med ca 50 vuxna och 30 barn, på ett ungefär och har tänkt oss fiskdamm för barnen.

I övrigt har vi ingen aning om tex var man hittar fina inbjudningskort, bordsdekorationer etc...

Blir glada för alla tips och idéer

• Svar på tråden Planera dop
  • Sirelisse

Skulle vilja ha tips på hur man enkelt kan göra följande;

-Egna etiketter till flaskor, skulle vilja ha sonens namn och datum på läskflaskorna som kommer att stå på borden när gästerna kommer
    -Hur man gör en banderoll, med sonens namn på som vi kan hänga upp i lokalen
    - Var köper man ballong-gas så att ballongerna är svävande
    -Var hittar man en clown eller trollkarl som kan underhålla barnen?

Andra roliga tips för hur vi pyntar vår lokal eller underhåller barnen tas gärna emot

• SA25

Vet att man kan hyra gasflaskor från AGA, så slipper ni köpa en.

• Viktorsmamma

Siron:

hur många blir ni nu på dopet?
    vad blir de för mat osv?

fårr koll på de mesta än?

Viktor 26/10-08
  • forever love

vi ska ha antingen nalle eller biltema på vår son´s dop, alltså dekorera borden i det tema vi väljer, blir nog bra får vi hoppas...kanske biltårta?!

• Sirelisse

SaraEu:

Hur går det för er?

Vi har inte världens koll ännu men det börjar ta form.
    Kommer att skicka ut inbjudan om ca 2 veckor och räknar med ungefär
    60 vuxna och 25 barn som det ser ut nu. Hoppas verkligen att inte alla kommer för i så fall blir vi ca 100 vuxna och 50 barn. . . . . .

-Dukningen är klar, vita papperdukar och lingrön löpare också den i papp. Vitt klassiskt porslin. Blåklockor och prästkragar i vaser. Har beställt fina servetter med tryck.
    -Fiskdamm och lekhörna är under planering. Har lyckats leja 1 lektant och har 2 på kroken
    -Fotohörna med fotograf är klar. Minnesbok är beställd, som gästerna får fylla i i samband med fotograferingen. En sida för bild och en sida för text
    -Önskelista nästan klar.
    -Meny: libanesisk plockmat som svärmor gör + Grillad kyckling med 2 kalla såser och sallad
    Tårtan är fortfarande inte klar, eller om det blir jordgubbar....?
    Småkakor och muffins som jag redan börjat baka och fryst. Muffinsen kommer att få en glasyr och blått strössel på.

Det som är kvar är just,
    -finslipning av mat o fika
    -övrig utsmyckning av lokal ex banderoll, ballonger, serpentiner?
    -vår klädsel
    -lekhörna och aktiviteter för barnen ex. tipspromenad
    -Ev övriga detaljer som fina flasketiketter

• Viktorsmamma

Siron:

vi har skickat inbjudningarna och blev som tur var inte många, men valde att bar bjuda släkt till dopet och rätt många kunde inte komma pga. lång resväg (60-70mil eller mer) så de flesta som inte kommer skickar ändå present till killen =)
    men vi blev 29st varav 8 barn BARA tror jag dock ett par stycken som inte svarat ännu..

det blri vita pappersdukar med tryck på, hade tänkt skriva med stora bokstäver från enda kortsidan till andra sonens namn + mellannamn. sen göra lite småtryck med bilar eller annat, allt med vanlig vattenfärg.

vi kör enkelt med papperstallrikar, plastglas men riktiga bestik + koppar till kaffet/te. ska köpa backar med dricka typ loka lättöl cola fanta osv. sen kaffe te til fikat.
    blir nog mat pajer, och lite annat plockmat här då min mamma+min mormor ska laga maten. sen marängtårta med jordgubbar på + småkakor jag bakar!

-kan man frysa in kakor redan nu till dopet? hur blir dom då när man plockar fram dem? hårda eller blir dom lite mjuka som dop var när dom gjordes?

eftersom vi ska ha hemma dop så måste vi ordna lite på tomten med! med parkering osv. men främst sätta upp pinnar + nät ner mot en ravin vi har i slutet av tomten som iaf är 70-75 graders lutning neråt med stenar ris osv i då det är barn som kommer vilja leka på tomten. sen måste vi också göra skyltar vid infarter så alla hittar dit då de ligger lite i skogen {#lang_emotions_tongue_out} och två skyltar på vår väg på tomten till trafikanter där som uppmanar att sakta ner pga. barndop, då de är 70väg men de flesta kör 80-90 på den där lilla jävla grusvägen.. usch och inget staket har vi!

vi har också kvar:
    -finslipning av mat o fika
    -övrig utsmyckning av tomten då vi har hemma dop.
    -vår klädsel + sonen till efteråt!
    - skyltar att sätta upp vid vägarna.

Viktor 26/10-08
  • Sirelisse

SaraEu:

Hur gör du trycken på pappersdukarna? Tar det lång tid, kan man göra det i förväg?
    Låter som en smart ide som blir fint på dopet

Jag gör dessa nu och lägger i frysen. Blir jättebra när man plockar fram dom, har testat i förväg för säkerhets skull...

Mockarutor , glasyren dagen innan
    Muffins, glasyren dagen innan
    Citronsockerkaka i avlång form
    Kladdkaka

När det är 4 veckor kvar börjar jag med småkakorna som håller sig fint om dom förvaras torrt och svalt. Jag kommer att göra

Chokladsnittar
    Kolasnittar
    Syltsnittar (görs sist)

Eftersom jag har en handledsoperation inbokad 9/6 och kommer att ta bort stygnen ifrån den 3 dagar innan dopet vill jag ha så mycket som möjligt gjort i förväg.

Min mamma och moster finns i närheten och kan hjälpa mig med det mesta i förväg och dagen innan dopet kommer min svärmor och hjälper till hon också.

• HejHoppDå

Jag har fått tipset att man kan köpa en fin tapetbård och ha längs hela duken som en löpare... det ska vi nog testa... någon som är inne på samma spår?

• Viktorsmamma
    Siron:

jag har mallar med bokstäver som är ca 1½-2DM X 1DM inköpt på Panduro för 69kr om jag inte minns helt fel. där de är alla bokstäver från A-Ö + siffror. så får se vad jag skriver.

kommer troligen använda en målarsvamp så det blir svampmålning. enklast för att få det snyggt tror jag.. ska prova i förväg innan så de inte blir skit fult. Annars kan man säkert bara måla med en pensel som är ca 2cm bred med färg för att få sin egna stil.

resterande trycksaker ska jag köpa på panduro också. men har inte varit in till stockholm än.. där panduro finns för mig.. men blir väl snart då jag måste på babyproffsen med!

tror nog du kan göra det i förväg! bara du vet hur långa borden är så all text syns när duken ligger på borden! jag vet inte de än då jag inte sett borden vi ska få låna! så måste vänta ett tag men såfort jag vet måtten på borden så ska jag göra trycket sen låta de torka och rulla ihop duken igen så det är lättare att ta med sig då vi har ca 60 mil till stugan där dopet ska va och vi åker dit 1 vecka innan!!
    Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma
    Siron:

okej ja men de är ju smart att göra allt så tidigt som möjligt då!! jag ska åka till min mamma med sonen om 1½ vecka troligen och då ska vi planera all mat och dela upp hur och när vi gör det!!

men mockarutor som du kallar dem, här kallar vi dem snoddas de ska min syster få baka för hon är suverän på att baka dem!! sen ska jag göra kolasnittar och små cookies med vitchoklad/nonstop på, riktigt goda är de! sen gör min mamma en gooood marängtårta i långpanna med grädde lite jordgubbar mellan maränglagren sen grädde på + MASSA jordgubbar!!

så fikat är klart! bara maten som ska finslipas nu! man måste göra lite "neutralmat" här då jag vet att 3 av barnen är riktigt kräsna när de gäller mat! så blir lite enkla recept så alla blir mätta!!
    Viktor 26/10-08
Svar på tråden Planera dop