• Sirelisse

Planera dop

Ska döpa min son den 27/6. Han kommer då att vara 4 månader. Behöver hjälp med tips och idéer med allt från inbjudningskort till tackkort och däremellan.

Kyrka är bokad och programmet där så gott som klart.
    Vi har bokat församlingslokalen som har en stor trädgård och planerar att grilla lite mat samt bjuda på kaffe och tårta.

Vi räknar med ca 50 vuxna och 30 barn, på ett ungefär och har tänkt oss fiskdamm för barnen.

I övrigt har vi ingen aning om tex var man hittar fina inbjudningskort, bordsdekorationer etc...

Blir glada för alla tips och idéer

• Svar på tråden Planera dop
  • Viktorsmamma

ja precis.. usch nej jag känner nu, gästerna väljer nog fina presenter så de får bestämma allt man får är nog bra!

Viktor 26/10-08
  • Sirelisse

Nu har vi iallafall bestämt oss för vita pappersdukar med en lingrön duk i form av löpare överst.
    Blåklockor, blåklint och prästkragar i vaser på borden.

Inbjudningskort i lingrönt som en bekant skriver för hand eftersom hon är duktig på calligrafi.
    Hon kommer även att göra våra tack-kort.

Porslinet kommer att vara klassiskt vitt och servetterna har vi ännu inte bestämt oss om.

Hur går det för er andra?

• theresa87

vi ska ha dop den 3e maj så jag hoppar in här om jag får :)

• Viktorsmamma

vi ska också ha vita pappersdukar  som jag kommer skriva "viktor" på med stora bokstäver ( har mallar från Panduro )  kanske lite överiga baby tryck som man inhandlar också på panduro då de har mycket fint där!

men vi kommer köra enkelt eftersom vi har hemmadop endast släkt kör vi på papperstallrikar.. då vi inte alls har mycket porslin i sommarstugan och känner inte för att köpa nytt till 30-40 pers "bara för att"  så så enkelt blir det =)

blommor blir väl mycket sommar blomster, kanske lite kransar då grannen jobbar delvis med att göra blomster anordningar till bröllop och diverse saker.

inbjudningarna gjorde vi i ljusblått med dataskrift på, men våra signaturer skrivna ner till förhand

tackkorten tar vi en bild på honom i klänningen som vi framkallar, köper kort med hål i så man kan fästa bilden sen skriva invändigt tex:

Tack för silverskeden
    Emma & Amanda

Sara Mats Viktor

Viktor 26/10-08
  • QuteCat

Jag hoppar in här jag oxå om jag får.. vi ska döpa sonen nästa helg den 18:de april.

På min sida under dop finns det bild på både inbjudningskort och servettvikning på en skjorta + annat.

Nu ska vi ha dop igen och till vår lilla killes dop har jag denna gång köpt servetter på ica maxi vita med blåa o gröna mönster. Sen köpte vi dom småa  blåa elefanterna, mjukisdjuren som ikea har för 5 kr för att ställa på borden.

Så det blir en vit pappersduk, ett roligt presentpapper i passande färg som jag delar på mitten och har som löpare, godis i samma färger, blommor likaså + värmeljus på borden.

Jag kommer att göra egen smörgåstårta.En med lax o räkor och en med italienska smaker så som parmaskinka och salami. Dryck till det.
    Efter det kommer vi att bjuda kaffe + kladdkaka med mariannefluff till.

• forever love

nu har våra inbjudningskort kommit från optimalprint, blev hur bra som helst!! så kan verkligen rekommendera dem.

• Sirelisse

Hur kommer ni att göra med dom som blir gudföräldrar/faddrar?
    Kommer dom att få någon present från barnet eller er eller räcker det med äran att få detta hedersuppdrag?

Vi funderar på att ge våra två gudmödrar var sitt stort, inramat foto på Lillen

Har sett dessa böcker som barnets farmor/mormor fyller i om sin uppväxt och ger i present till barnet, någon som önskat sig sådana? Det krävs ju en hel del från givaren. Har säkrat upp en sådan av mormor men har det lite svårare med farmor som inte är så jätteduktig på svenska och känner sig mycket osäker på stavning. Ska försöka att uppmuntra henne att fylla i en ändå

• Viktorsmamma
    Sirelisse skrev 2009-04-15 07:40:24 följande:
    Hur kommer ni att göra med dom som blir gudföräldrar/faddrar?Kommer dom att få någon present från barnet eller er eller räcker det med äran att få detta hedersuppdrag?Vi funderar på att ge våra två gudmödrar var sitt stort, inramat foto på LillenHar sett dessa böcker som barnets farmor/mormor fyller i om sin uppväxt och ger i present till barnet, någon som önskat sig sådana? Det krävs ju en hel del från givaren. Har säkrat upp en sådan av mormor men har det lite svårare med farmor som inte är så jätteduktig på svenska och känner sig mycket osäker på stavning. Ska försöka att uppmuntra henne att fylla i en ändå
    vet inte riktigt hur vi gör med våra gudföräldrar/faddrar.. om man ska ge dem något.. ett kort på killen ska dom få iaf i en snygg vitram med lite mönster osv på (de är besatt av vitt)

men ska man ge någonting mer?=S
    Viktor 26/10-08
  • QuteCat
    Viktorsmamma skrev 2009-04-15 07:49:33 följande:
    vet inte riktigt hur vi gör med våra gudföräldrar/faddrar.. om man ska ge dem något.. ett kort på killen ska dom få iaf i en snygg vitram med lite mönster osv på (de är besatt av vitt)men ska man ge någonting mer?=S
    vi skrev ut ett fadderbrev på fint papper och satte ett fint satinband runt, samma färg som bandet på dopklänningen
Svar på tråden Planera dop