• Sirelisse

Planera dop

Ska döpa min son den 27/6. Han kommer då att vara 4 månader. Behöver hjälp med tips och idéer med allt från inbjudningskort till tackkort och däremellan.

Kyrka är bokad och programmet där så gott som klart.
    Vi har bokat församlingslokalen som har en stor trädgård och planerar att grilla lite mat samt bjuda på kaffe och tårta.

Vi räknar med ca 50 vuxna och 30 barn, på ett ungefär och har tänkt oss fiskdamm för barnen.

I övrigt har vi ingen aning om tex var man hittar fina inbjudningskort, bordsdekorationer etc...

Blir glada för alla tips och idéer

• Svar på tråden Planera dop
  • HejHoppDå
    smulis 87 skrev 2009-03-27 22:56:54 följande:
    aaa va skönt att känna så på en gång.. =) då känner sig din syster hedrad nu då? =) själv skulle ja bli jätte glad om någon frågade..jag funderar på sambons dotter..hon är 13 år..
    Ja hon blev jätte glad och kände sig verkligen hedrad:)
  • forever love

åh vi ska med ha dop den 27/6 för vår som och inbjudningskorten är beställda och kyrka och församlingshem är bokat.

Nu gäller det bara att bestämma vilka kakor/bullar man ska baka tills dess, vi ta lite i taget så det inte blir för mkt sen på sluttampen.

Nån som har nån bra idé ang blommor och övrig dekoration?

• mimamima

Vi döpte vår tjej när hon åxå var 4 månder...

Vi gjorde egna inbjudningskort; skrev texten på datorn, skrev ut på fint papper och vek korten omlott, dekorerade och band ihop med skirt rosa band...

Ikyrkan hade vi "det gåtfulla folket" där alla sjöng som ingångslåt, sen sjöng en kompis "handens fem fingrar" av Lisa Nilsson. 1 psalm, "du vet väl om att du är värdefull" + att jag hade skrivit en egen dikt till min dotter som jag läste....

Vi hade fika med olika sorters hembakade småkakor och tårta, som vi beställt på prisextra men dekorerade själva.

barnen satt vid ett eget stort barnbord där det fanns glass, maränger, chokladsås o strössel. Vi hade dopkaffet i kyrkans lokaler. Vi hade tur och fick åxå tillgång till öppna förskolans lokaler där alla barn kunde leka när de fikat klart, vilket de gör rätt fort...:) På barnbordet fanns det även kritor som de kunde måla med på pappersduken.... Uppskattat.

Vi hade färgtema; rosa, vitt och chokladbrunt och det var vita pappersdukar, rosa servetter små buketter med torkad råg, som var ihop bundna med jättefina chokladbruna band. På borden låg även svartvita bilder på vår dotter utspridda.
    Bakom kakbordet hängde metallic-rosa ballonger.

Som tack kort tog vi egna bilder med henne och doppresenterna.... ett kort med varje present, sen skrev vi på tacket på baksidan och skickade i kuvert. Det blev jättebra och personligt.....:)

Tror inte att dopet kostade mer än 1.000:- efterom vi gjorde allt själv och då hade vi ungefär 40 vuxna och 20 barn som gäster!!

lycka till

• Sirelisse

SaraEu:

Näe jag tror inte ni behöver att ett tryckt program till era gäster men jag rekomenderar att ni har ett uttänkt upplägg ifall att det är några av gästerna som kanske vill hålla tal, ifall det blir någon slags aktivitet etc.
    Isåfall kan det vara bra att ha en i förväg uttänkt ordning som man följer.

Men är det mest närstående brukar det mesta lösa sig av sig själv.

Här har inte mycket blivit gjort i helgen, Samuel är fortfarande mycket snorig, ska tack och lov till bvc imorgon, kanske dom har något som hjälper, och mannen fick rycka in och jobba idag så jag är kvar på samma ruta som förut.

Har funderat lite på kläder, vad tror du/ni om sjömanskostym på Samuel efter kyrkan?

• Sirelisse

Forever love:

Jag söker också bra tips på blommor och dekorationer, säg gärna till om du hittar nåt bra

Mimamima:
    Färgtema låter bra, ska klura lite på om jag kan använda ditt koncept på nåt sätt till vårt dop...

• lucky65

Jag hade några av mina gamla leksaker som dekoration på buffébordet. Serverade champagne och sen kaffe, tårta, kakor mm. Eftersom min son döptes på Lucia var det lite vinter-/jul-/adventstema. Tårtorna var i vit marsipan med namn och dopdatum och i övrigt var kakor, godis, frukt osv inspirerat av årstiden. Sen passade det bra att skicka ut kombinerat tack- och julkort

• smulis 87

jag har specialbeställt servetter där man kan få en liten bild och text skrivet på.. =)ifall de kan vara något till dekoration =)

• Sirelisse

smulan87:

Ja, jag har också tittat på liknande servetter, tycker de är så söta, visst borde de också räknas som dekorativa...

• Alexi

Vad har ni köpt för servetter, vill gärna hitta några på doptemat?

Svar på tråden Planera dop