• Sirelisse

Planera dop

Ska döpa min son den 27/6. Han kommer då att vara 4 månader. Behöver hjälp med tips och idéer med allt från inbjudningskort till tackkort och däremellan.

Kyrka är bokad och programmet där så gott som klart.
    Vi har bokat församlingslokalen som har en stor trädgård och planerar att grilla lite mat samt bjuda på kaffe och tårta.

Vi räknar med ca 50 vuxna och 30 barn, på ett ungefär och har tänkt oss fiskdamm för barnen.

I övrigt har vi ingen aning om tex var man hittar fina inbjudningskort, bordsdekorationer etc...

Blir glada för alla tips och idéer

• Svar på tråden Planera dop
  • Sirelisse

SaraEu:

Dina cookies låter goda och dekorativa, är de enkla att göra?
    Kan man få receptet kanske? (ber snällt )

Vi kommer att ha pannkakor med sylt och glass alt grillspett med köttbullar och korv till de små som får sitta vid barnbord.
    Glass med grädde, strössel, sås och maränger till efterrätt så att de får ta som de vill, och de lär dom nog göra. . . . .

Låter trixig med så långt till platsen för dopet, krävs mycket planering. Men det låter som en underbart härlig trädgård!

• Viktorsmamma
    Siron:

klart du kan! de ska ju va med nonstop men sist gjorde vi med vitchoklad! blev en höjdare de med, prova de du vill som känns gott till garnering!

125g margarin
    3dl socker
    2 ägg
    2tsk vaniljsocker
    4½dl vetemjöl
    1dl kakao
    1tsk bakpulver
    1tsk salt
    1 liten påse nonstop

1. sätt ugnen på 175grader.blanda maragrin, socker ägg och vaniljsocker i en skål med elvisp el. i en matberedare så att de blir en krämigsmet.

2. blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt. rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Blanda. häll ut på mjöladbänk. arbeta och rulla degen till en rulle skär i ca 35 bitar.

3. lägg ut kakorna glest på plåtar med bakplåtspapper. kakorna kan flyta ut lite. placera ca 3 nonstop på varje kaka. grädda kakorna i ca 12 minuter (jag gräddar i 10minuter mjukare och godare då{#lang_emotions_wink} ) låt svalna på ungsgaller.

ja jo de är ju en bit bort, men värt det! mina föräldrar bor där uppe så de kan förbereda mycket.. men sambon har 1 vecka på sig att fixa tomten och parkering. saken är att jag fyller 20 den 22juni så mycket inför.. sen fyller min pappa dan innan dopet.. så blir mycket den veckan!!
    Viktor 26/10-08
  • HejHoppDå

Jag har nu bestämt mig för att ha hjärt-tema... bättre sent än aldrig haha... dopet är den 16e...
    Någon som vet om det finns typ strössel eller tårtdekoration med hjärtan.. i vanliga affären...

• MsRahkonen

Finns det inte strössel som hjärtan??? Har sett att det finns mkt olika tårtdekorationer på vanliga ica.

• Viktorsmamma
    Sirelisse skrev 2009-05-06 07:23:10 följande:
    SaraEu:Tack! Ska testa dina kakor i helgen, mums!
    gör de så får du säga vad du tycker!!
    Viktor 26/10-08
  • HejHoppDå
    MsRahkonen skrev 2009-05-05 22:52:19 följande:
    Finns det inte strössel som hjärtan??? Har sett att det finns mkt olika tårtdekorationer på vanliga ica.
    Jag var på ica maxi i går ... då såg jag att de hade så då blev jag glad :)
  • Sirelisse

Har fått inbjudningskorten.
    Nån som vet nån bra sida med mall där man kan skriva ut adresslappar till kuverten?
    Har en sax som klipper snygga kanter och tänkte använda mig av färgat skrivarpapper som jag snyggt klipper ut med den formade saxen och klistrar på vita kuvert.

• Sirelisse

SaraEu:

Kakorna blev asbra, tack för receptet!
    Nu har jag fått nys om en vit kladdkaka med strössel på toppen, kan vara nåt till barnbordet, ska testa när jag får tid.

• Viktorsmamma

bra att kakorna blev bra, de med nonstop blir nog populära bland barnen och även de vuxna..

nästa vecka åker jag hem till min hemstad med sonen och ska diskutera dop med mamma, planera mat osv..

men blir nog massa pajer, kanske något annat med.  och mammas hemma gjorda marängtårta med grädde och jordgubbar, kärleksmums och småkakor! =) borde nog räcka! sen läskbackar med loka, dricka, lättöl och kaffe/Te =)

Viktor 26/10-08
Svar på tråden Planera dop