• Sirelisse

Planera dop

Ska döpa min son den 27/6. Han kommer då att vara 4 månader. Behöver hjälp med tips och idéer med allt från inbjudningskort till tackkort och däremellan.

Kyrka är bokad och programmet där så gott som klart.
    Vi har bokat församlingslokalen som har en stor trädgård och planerar att grilla lite mat samt bjuda på kaffe och tårta.

Vi räknar med ca 50 vuxna och 30 barn, på ett ungefär och har tänkt oss fiskdamm för barnen.

I övrigt har vi ingen aning om tex var man hittar fina inbjudningskort, bordsdekorationer etc...

Blir glada för alla tips och idéer

• Svar på tråden Planera dop
  • Sirelisse

SaraEu:
    Hur har det gått för dig?
    Här står allting stilla med en man som jobbar mer än vanligt och för mig som har mer ont i handen än vanligt,,, 13 dagar kvar till operation,,, har fortfarande inte ens börjat leta efter kläder till familjen att ha på oss. Hmmm,,,,

• Viktorsmamma

Siron:

maten är bokad!min mamma bakar all mat, syster och min mormor bakar kakor fikabröd och vi köper tårtorna troligen. och vi fixar resten av de små detaljerna!

köpte min klänning förra veckan. sambon vet jag inte? nån snygg kortärmad skjorta kanske ochn nått till? usch vad vet jag.. vet du vad din sambo ska ha? sonen blir väl nått enkelt som matchar oss bra! med sina snygga nya vita skor.

prästen möter vi då vi kommer upp.. nu känns de bara som att någonting kommer gå snett!! varför vet jag inte!!

hur går de för er med allt annat?

Viktor 26/10-08
  • HejHoppDå

Vårt dop blev verkligen som vi hoppats!! Jätte fint i kyrkan med mycket sång ... alla tyckte det var ett annorlunda och personligt dop:)
    Festen blev också lyckad... alla sa maten var god. Enda nackdelen är ju att man omöjligt hinner med alla!

• Sirelisse

SaraEu:

Härligt att de mesta är klart!
    Och att du hittat din klänning!

Här satsar jag på att leta kläder då jag är ny opererad och har tid att gå på stan.
    Min make kommer troligen att bära en ljusgrå kostym med antingen en vit skjorta och slips som matchar oss andra, eller blå skjorta och matchande slips. Kavajen kommer förmodligen att hänga över stolen efter tiden i kyrkan.

Är fortfarande på jakt efter en ljus sjömanskostym till Lillen men har som sagt inte ens hunnit starta min jakt på riktigt. Kollade lite i helgen som var men fann inget intressant och klänning till mig så också svårt ut då de flesta som jag sett ser mer ut att passa in på stranden än i kyrkan. Var hittade du din?

• Sirelisse

HejHoppDå:
    Härligt att höra att det blev lyckat
    Hur gjorde du med hjärttemat?
    Nåt bra tips från ditt lyckade dop som vi andra kan applicera?

• HejHoppDå
    Sirelisse skrev 2009-05-29 11:00:22 följande:
    HejHoppDå: Härligt att höra att det blev lyckat Hur gjorde du med hjärttemat? Nåt bra tips från ditt lyckade dop som vi andra kan applicera?
    Blev inte jätte mycket hjärtan... köpte små hjärtan i plats och spred ut på borden... blev jätte snyggt! Sen dekorerade jag tårtorna med hjärtan... ritade hjärtan på ballonger... skrev även hennes namn... födelsedatum dopdag och lite så på ballonger... sen använde jag hjärtklistermärken på lappar där jag skrivit vad det var för olika mat... och såser...
    hmm det var nog alla hjärtan det :)

Tips... det jag tyckte blev så lyckat var att vi hade mina systrar som sjöng i kyrkan... + att vi hade lättsjungna psalmer + sång till friheten så blev mycket sång och då lättsamt. Sen att vi hade världens bästa präst gör ju sitt...
    Sen var Nadjas farmor, mormor och morfar också delaktiga .. de läste de vanliga texterna som ingår i dopet och gudfar läste en dikt...
    allt blev jätte personligt :)
  • Viktorsmamma
    Sirelisse skrev 2009-05-29 10:59:19 följande:
    SaraEu:Härligt att de mesta är klart!Och att du hittat din klänning!Här satsar jag på att leta kläder då jag är ny opererad och har tid att gå på stan. Min make kommer troligen att bära en ljusgrå kostym med antingen en vit skjorta och slips som matchar oss andra, eller blå skjorta och matchande slips. Kavajen kommer förmodligen att hänga över stolen efter tiden i kyrkan.Är fortfarande på jakt efter en ljus sjömanskostym till Lillen men har som sagt inte ens hunnit starta min jakt på riktigt. Kollade lite i helgen som var men fann inget intressant och klänning till mig så också svårt ut då de flesta som jag sett ser mer ut att passa in på stranden än i kyrkan. Var hittade du din?
    jadu.. blir svårt.. får se vad sambon får ha på sig och vad lillen ska ha!

hittade min på lindex! 299;- vit "skrynklig" med smala band.

http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=3215126&styleid=3215118&path=3403475;3215210;3232566;3563771;9654 

se om länken funkar!
    Viktor 26/10-08
  • Sirelisse

SaraEu:
    Vilken fin klänning!
    Ska spana efter en lika dan i helgen på stan.... Tur att vi inte går på varandras dop så att det är ok att härmas

• Viktorsmamma

Siron: haha ja precis!!!

tror vi ska sjunga Idas sommarvisa + någon psalm.. måste börja tänka på de med!!

tur är behöver inte vi ordna så mycket själva..

Viktor 26/10-08
  • Sirelisse

Har kommit på att jag vill ha en "kiosk" där barnen kan hämta sin mat och efterrätt. Tänkte ta kartongpapp som jag målar och sätter i en dörröppning som tak o botten med öppet för en lucka där man lämnar ut/hämtar sin mat. Vad tror ni? Kommer det att funka eller finns det ett smartare sätt att göra detta på?

Tanken är att ju mer barnen har att göra desto roligare kommer det att bli för dom

• FruFA79

Vad skall ni mammor ha på er på dopet?
    Vi skall döpa vår 12 veckor gamle son på söndag, 28 juni...
    Jag tycker att det är svårt, för jag vill ha en klänning som funkar att amma i... Har BOOB:s bomullsklänning, men den känns för "enkel" till ett dop.
    Men har hittat en marinblå amnings-klänning från PROUD. Kan man ha marinblått på dop?? Eller skall man helst bära ljusa färger??

• Moder07

Hej vi ska ha dop nu den 27:e också... har det mesta klart men sitter och jobbar med dopprogrammet nu och har fastnat. Behöver lite tips på i vilken ordning allt ska vara och hur många solosånger respektive psalmer man kan/ska ha.

Har hittat ett alternativ men står massa jag inte hört talas om, tex:

befrielsebön?
    bibelläsning?
    dopbön?
    tackbön?

På vårt förra dop så hade vi följade ordning:

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

*Inledningsord

*Psalm

*Evangeliet – Om Jesus och barnen

*Trosbekännelsen

*Solosång

*Dophandlingen

*Bön – Fader vår

*Solosång

*Välsignelsen

*Bön - Gud som haver barnen kär

kan man göra likadant eller är det fel? vår präst hade givit oss olika alternativ och detta var ena... brukar man köra likadana upplägg i dop på syskon eller ska vi ta annan ordning? vi ska ha andra solosånger och psalm iaf.

Snabba svar please
    Stolt mamma till Robin & Anton
  • Sirelisse

Moder07:
    Hos oss är det såhär;
    Befrielsebön läses av prästen
    Tackbön av mig och min make, han på sitt modersmål och jag på mitt
    Bibelläsning är oftast prästen om ni inte har något som ni i familjen kommer att läsa.
    Vi har 3 psalmer o 1 solosång.
    I programmet har jag markerat det som församlingen ska sjung/läsa med (F) före och prästens med (P).
    Tex

Procession

(F) Psalm
    Psalmens text

(P) Inledningsord

Tackbön läses av Samuels förädrar
    (F) Amen

Solosång av Samuels moster

(P)Evangeliet om Jesus och barnen
    (P) Namnfrågan
    (P) Befrielsebön

Trosbekännelsen
    (F) Och sen har jag skrivit ner hela texten på Trosbekännelsen

Dophandlingen
    (P) Förbön

(F) Psalm
    Psalmens text

(F) Fader vår

(P) Välsignelsen

(F) Psalm
    Psalmens text

Postludium

Kan inte svara på om man gör olika eller likadant med syskonens dop.
    Hoppas att jag varit till någon hjälp

• Sirelisse

FruAhlander:
    Ljusa färger är nog att föredra vid ett dop. Eftersom jag själv inte ammar kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig med tips på klänning. Själv ska jag jaga kläder nu i veckan eftersom vårt dop är på lördag och jag redan är i sista minuten

Svar på tråden Planera dop