Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden!

Glass: Hej då

• Blå Flygare
    Amulett skrev 2009-06-06 20:23:49 följande:
    Måste av nyfikenhet höra med er som har barn med många allergier: fungerar quinoa? Det går ju äta istället för couscous/ris och tydligen även att göra gröt på.
    S äter det inte som det ä, gillar inte konsistensen antar jag. (hon gillar inte några korniga saker som polenta, risgröt mm) Men flingorna äter hon Både frukostflingor o sånna man har i chokladbollar.
  • Blå Flygare

Snutten: skriv ut vb. undrar om du ska skriva ut mer ordentligt om pep, hur lång tid den ska göras för att de inte ska dra av tid på det. De kommer säkert ifrågasätta tid med sjukvård o dagis varje vecka. Tror även du behöver skriva varför bakning behövs. Hur ofta är hon förkyld? Tror ni ska trycka på extramedicinering o vaknätter iom det (egen punkt). Men i det stora ser det bra ut! Tar nog o kopierar konceptet för vår ansöken (som jag ännu inte påbörjat...)

• Blå Flygare
    Miralicia skrev 2009-06-08 16:11:05 följande:
    Jag gjorde förresten falskt "dumlefluff" härom helgen. Kokade kolasås på kokosmjölk och sen smälte ner mjölkfri choklad i kolasåsen. Spädde med lite mer kokosmjölk och lät stelna till nästa dag då jag vispade och spädde med lite mer kokosmjölk till en lagom krämigt konsistens och hade emellan i ett lager och sen mosade hallon på det andra lagret och smörkrämen smaksatte jag med hallon. Blev jättegott.
    Menar du kolasås på kokosmjölk, choklad o inget annat? Eller hade du något annat i med? Vill testa!
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2009-06-08 18:14:24 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-08 18:04:44 följande: Kokosmjölk, strösocker, sirap & mjölkfri choklad. Har inte exakta proportioner i huvudet, men på ett ungefär. Kokade kolasås på 1 dl kokosmjölk, 1 dl strösocker, 1 dl sirap - lät koka på svag värme 10 min. delade knappt 150g ljus mjölkfri choklad (bör funka med vanlig mörk mf också med då tar nog chokladsmaken över lite mera) i bitar och rörde ner tills det smält, spädde med ca 1-1½ dl kokosmjölk till tror jag det var. Fick svalna och sen stelna till i kylskåpet till nästa dag då jag vispade och sen tillsatte mer kokosmjölk (1-2 dl tror jag) samtidigt som jag vispade med elvispen tills det blev en lagom krämig konsistens och sen bredde på ett lager mellan tårtbottnarna.
    Den kopierar jag direkt Man kan ju bara ta lite mindre choklad om man tar den mörka, den ljusa är så svår att få tag på!
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2009-06-08 18:43:40 följande:
    Kan man färga mmf med karamell färg?
    Jo, jag har gjort det o det funkar om man har i färgen från stark i alla fall. Byter ut en del av vattnet till karamellfärg. Har inte testat att blanda i efter.
  • Blå Flygare
    Blå Flygare skrev 2009-06-08 18:57:10 följande:
    Jo, jag har gjort det o det funkar om man har i färgen från stark i alla fall. Byter ut en del av vattnet till karamellfärg. Har inte testat att blanda i efter.
    Tillägg: om man vill ha baby(hellokitty)rosa är det lättast om man tar rosa mm t.ex. julskum.
  • Blå Flygare
    mrseriksson skrev 2009-06-08 20:08:23 följande:
    hej hej Om man bara ska söka för merkostnad på FK behövs läkarintyg då med...??Känns som jag inte får igenom VB...men för merkostnad borde jag få....
    Jo, de behöver ju intyga allergin om inte annat.
  • Blå Flygare
    mrseriksson skrev 2009-06-08 20:35:19 följande:
    Hej Kan dom inte göra som Folksam då...? Kolla journalen ?
    Inte tänkt på. Men för det måste man lämna godkännande. Vet ändå inte om de skulle godkänna det.
  • Blå Flygare
    mady skrev 2009-06-08 20:49:10 följande:
    gällande FK lägger de inte två fingrar i kors för att kolla något, du får nog allt bifoga det du vill att dom ska ta hänsyn till Tyvärr sågar de friskt i ansökningarna på det man anser är merkostnader Lycka till, skriv och berätta hur det går.
    Jo, de bryr sig ju inte om vilka merkostnader man faktiskt har, bara vad de anser vara livsnödvändigt. Mjölk går att ersätta med vatten, så det blir ju billigare att vara allergisk mot det
Svar på tråden Allergitråden!