-
Åhhh, vad glad jag blir, då kan hon kanske få må bättre dåMiralicia skrev 2009-06-16 21:54:13 följande:Blå Flygare skrev 2009-06-16 21:11:23 följande: Funderar på om du inte kan få någon annan antihistamin att kombinera Aeriusen med. Funderar bara på vad som kan vara hyfsat långtidsverkande så att du skulle kunna ge det på kvällen så att det verkar åtminstone ett tag in på förmiddagen och sen ger Aeriusen då så att den hinner få full effekt innan den andra går ur. Ger du på kvällen så gör det ju mindre om den skulle vara milt sederande eftersom de då sover bort dåsigheten. Sen finns det med i varje fall de flesta antihistaminer ett rätt stort spann mellan "normaldos" och innan det blir överdosering. Våran läkare har ju tom instruerat rektor och kokerska om att de behöver inte bry sig om att ifall dottern redan kan ha fått sin dos för dagen utan det är bara att de ger henne (då ev en gång till) om de är osäkra på om det skulle behövas - hellre ge en eller tom två gånger för mycket "i onödan" för det är inget som är farligt utan det behövs mycket innan det blir "farligt" (hon har flytande Aerius). Jag har gjort så att om det har varit jobbiga dagar med både gräs & gräsklippning och pollen så har jag gett henne Aerius både morgon och kväll - har jag gett på kvällen så att hon ska ha skydd från morgonen så har det inte räckt hela dagen och ger jag direkt på morgonen så tar det ju nån timme innan det har full effekt. Och ang antihistaminer så fick jag ju tidigare i våras läkarordination på 5-dubbel normaldos av Cetirizin för vuxna i kombination med 1-2 Atarax + Betapred för egen del - och då var det ändå rätt långt kvar till när man märkt av överdoseringseffekter enligt Fass - så det finns en rätt stor "säkerhetsmarginal" vid antihistamindosering.
-
mjölk eller ägg.SmillaMilla skrev 2009-06-17 20:31:35 följande:Jaha, skulle i dag testa o ge svea mjölk, eftersom proverna visade att det inte var någon allergi alls. Så i morse åt hon 2 skedar tårta. Några timmar senare är det blöjbyte o jag ser då att hela hon är full av små röda prickar o eksemen redan börjat arta sig i knävecken. Så då är det ju mjölkallergi trots att proverna visar något annat. Eller? -
Många har svårt både att tro att mjölkfritt kan vara ätbart och att en allergi kan vara så allvarlig att det skulle vara befogat, tyvärr. Midsommar är bara en gång om året, och självklart vill de inte stå tillbaka på den dagen. Om du utgår från det när du pratar med dem tror jag du kan nå längre.Svärdlilja skrev 2009-06-18 14:08:17 följande:Hjälp, hur mycket kan man egentligen förvänta sig av sina vänner vad gäller att vara mjölkfria. Vi skall fira midsommar med tre andra familjer vi brukar umgås med innan då barnen var mindre var det lättare nu är det 4 st 15 månader samt storasyskon som det skall hållas ordning på. Vi skall i allafall börja dagen med picknick en familj skall ha mjölkfritt de nadra tycker som så att vi håller oss på våra filtar och sedan torkar vi av. Det låter ju bra men jag vet ju hur det slutar alla barnen springer runt medan de äter och i bästa fall torkas de av efteråt. Vad gör man kan man prata med dem och be dem igen att ha mjölkfri picknick, det finns ju massor att äta och tom att köpa. Efter en icke mjölkfri picknick med allt kladd som blir kommer inte sonen kunna vara nära de andra barnen under kvällen?
Förklara hur han reagerat på så lite, hur du knappt kan fatta det är sant men...
Vad du är lättad över att korvar, köttbullar, potatis, sill är mjölkfritt - bara tårtan måste anpassas, och det kanske räcker med att barnen (som ju är omöjliga att hålla sig från kladd o lek!) äter den mjölkfria - som du ju smakat och tyckte vad goood
Och att ni vuxna är noga med våtservetter.
Nått åt det hållet. -
trållmor: Vad skönt att det äntligen funkar
Ringde allergimottagningen, men de glömde ringa tillbaka
Dock fick jag av ssk veta att jag kan ge mer nässpray, alltid något. -
Klagade visst för tidigt, 5 min senare ringe hon
Ska ge 1 hel tablett om dagen o skippa extra nässpray - det gör alla parter glada. Hoppas nu det funkar! -
Klagade visst för tidigt, 5 min senare ringe hon
Ska ge 1 hel tablett om dagen o skippa extra nässpray - det gör alla parter glada. Hoppas nu det funkar! -
Tror jag har tatt lite olika, tycker de är samma. Man får se upp att inte ta för mycket florsocker - det är mjukare när det är varmt så sen när det svalnar kan det blir för hårt. Ska vara så man precis inte fastnar "för mycket" när man knådar det. Så ta inte allt florsocker på en gång utan kanske 3/4 och tillsätt mer om det behövs.Slippy skrev 2009-06-19 10:36:33 följande:Blå Myran: Du har två olika recept på MMF i din blogg, har du provat båda? Vilket är bäst? Enklast? -
Jag har bara anv. matlagningskrämen en gång, och jag fattade inte poängen. Det gjordeinget för smaken (smakade inget) eller konsistens (blev slemmigt) eller färg.
Kanske ska test en gång till innan jag helt dömmer ut den
-
Så länge de tål soja är det ok, då är det också ok med små mängder soja, t.ex. hamburgerbröden med lite sojamjöl i osv. Bara ersättningsprodukter på soja man ska undvika eftersom det blir så stora mängder.Slippy skrev 2009-06-21 16:49:54 följande:Är sojasläktingar okej till barn under 1 år om dom tål det eller är det samma som med soja att man bör undvika det första året? -
Kokos är ingen nöt utan en kärnfrukt - namnet till trots.SmillaMilla skrev 2009-06-23 17:04:47 följande:Men i nötallergin kan kokosnöten ingå där? -
Soja är INTE släkting till nötter.SmillaMilla skrev 2009-06-23 17:10:20 följande:ja det var det jag misstänkte att det var. Men de är inte alls släktingar? För det hade varit enkelt om det var så då jag vet att hon är allergisk mot soja som är en släkting till nötter. Men hon har även reagerat när jag gjort kyckling i kokossås.
Jordnöt är inte en nöt utan en baljväxt, och släkt med soja.
Kokosmjölk innehåller ibland sojasläktingar, kolla E-numrena. -
Jag har samlat sojasläktingarna i min mjölkfri-blogg, kan de alls inte i huvudet. De står alltid med på innehållsförteckningen.
Jag har blivit avrådd från att ge nötter - inga nötter innan 5-årsdagen pga mer än 1 allergi. -
Mm, det har hänt min tjej med. 1½ år , svullnade upp runt munnen när hon åt kakor rullade i skalade, hackade nötter. Jag kollade ju bara så det var mjölk/äggfritt...SmillaMilla skrev 2009-06-23 17:25:29 följande:ja jag ger heller inga nötter på grund av att barnens mormor är hyperallergisk. Men nu har dottern "råkat" fått i sig nötter som varit i kakor och tårtor. Skall kolla din blogg. Tack
Ballerina innehåller mjölk, men det tål hon? -
mrs martini: Jag reagerar med nässelutslag på djur, men bara om jag blir slickad. Nässelutslag kan man få av mediciner med. Kan man få det av värme? Sol? Solkräm?
-
Känne precis igen mig. Satt som ett frågetecken när lapparna inget visade. Innbillar jag mig? Har det vuxit bort? Är det något annat som gör henne dålig? Men det var det ju inte... Så drygt att inte tester visar, bara avföringsprovet som visar att det är allergi men det visar ju inte mot vad!Snutten skrev 2009-06-25 02:33:20 följande:Tog bort lapparna på Siris rygg förut idag och det var liiiite utslag under en del av dem. undrar hur det ser ut i morgon när vi ska dit. Jag börjar nästan fundera på om jag hittar på när testerna inte visar något. Jag kanske har inbillat mig alltihop??? Eller förresten så vet jag att jag inte har det men tankarna kommer smygande. -
Vet inte vad det heter, men det är för att mäta inflamation i tarmen. Vid inflamatoriska sjukd. har man skyhöga värden, vid allergi (reagerar med magen o äter det man inte tål) är värdet måttligt förhöjt, samma värden som vid magsjuka.JPL skrev 2009-06-25 22:21:03 följande:Blå Flygare skrev 2009-06-25 10:52:15 följande: Vad är det för avföringsprov? Verkar inte vara något som ingår i mina barns läkares repertoar. -
Hjälp! S mår inte alls bra av gräs
Det blev bättre i några dagar när det regnade och vi samtidigt dubblade aerius. Men nu går hon med rödsprängda ögon halva dagarna, och på kvällen bara kliar och gnuggar hon ögonen i ett
Vi ger aerius en tablett på morgonen - är det bättre att ge ½ två ggr?
Vi ger nässpray 2 ggr, funderar på att öka upp, ssk a det var ok att ge flera ggr (hon dregglar konstant och låter täppt, samtidigt gör den ont och hon protesterar verkligen)
Funderar på ögondroppar, men hur kul är det att ge en 3-åring??
Tvättar ansiktet ett par ggr/dag och på kvällen. Borde väl tvätta håret, men hon vill verkligen inte det!
Försöker hålla oss inne, men hur lätt är det??
Vill stenlägga hela orten!
Tips någon? -
Miralicia: Tack för alla tipsen!
-
Arsenik i risdryck: www.information.dk/telegram/195972
Arsenik eller aspartam? Vilket gift ska jag ge för att täcka upp kalciumbehövet? Dags att införskaffa dolomit(?)-pulver. Var köper man sånt? -
CountryGirl 72 skrev 2009-06-30 18:03:54 följande:
Hej ! Ny på denna tråden. Har en son på drygt 5 månader. Han har reagerat på semper risgröt med banan. (smakis 3 tsk) Fick nässelutslag över hela kroppen. Dock hade han fått detta i en vecka innan han fick en reaktion. Där efter så väntade vi i en vecka för att testa ren havergryn som jag självmixat från en axa paket. gick oxå bra i en vecka sen kom nässlutslag. Midsommar atfon skulle sambon vara snäll och ge honom semper 2 tillägg för att jag skulle få vila. Han fick i honom 30 ml , han fick en så kraftig reaktion att vi fick ta ambulas till akuten. Nu är jag rädd för att ge honom något. Jag helammar men det funkar ju inte hur länge som helst. Ni får gärna adda mig till msn om ni vill, vill jättegärna ha råd och tips på vad jag kan ge honom. Tack på förhand!Jag hade backat med alla former av smakisar (även ersättning!) till minst 6 mån. Ibland behöver bara tarmen läka och mogna för att de ska tåla mat. Det mildaste om man har allergier ska vara rotfrukter, därefter majs. Det är vad vi blivit rådda att börja med till vår grabb. De vanligaste allergenerna är mjölk, soja, ägg, vete, havre, fisk. Var det den mjölkfria gröten ni testade med? Axa har väl inte ren havre, det är väl bara Semper som har? Eller du menade enbart havre?