-
Jag hade testat att samtidigt ta bort ägg, för de allergierna hänger ofta ihop. Om inte det hjälper skriva mat-dagbok så ni kan gå tillbaka och se vad hon ätit de gånger hon spytt. Det är svårt annars att hitta sambanden, för dels så minns man aldrig lika bra som man tror, dels kan reaktionerna komma inom en halvtimme eller en hel dag senare beroende på hur snabb/långsam reaktion man har.cammily skrev 2009-06-10 12:53:02 följande:ni verkar ju kunna de mesta här, och jag börjar bli desperat då läkarna inte tar mig på allvar. min dotter är 21månader och har jämt lös avföring får ofta oförklarliga utslag och spy attacker. sedan vi slutade ge henne fisk har det blivit lite bättre men inte mycket vad kan det vara för allergi eller nått hon har?? -
ditt fotoalbum är inte tillgängligt (ändra under inställningar)Miralicia skrev 2009-06-10 21:07:25 följande:Jag har nämnt tidigare om den förväxlingsrisk som det finns med Kung Markattas mjölkfria choklad (den ljusa samt mint- & apelsinvarianterna) och en del andra mjölkfria chokladkakor som också tillverkas av Plamil. Jag var på stan idag och passade på att fota med mobilkameran i affärerna. De som fastnade på bild är Mjölkfri mintchoklad som är tillverkad av Plamil, men med två olika distributörer - Kung Markatta (fotad på Ica Maxi) resp Life Products (fotad i hälsokostaffär). [b]Skillnaden mellan dem är att Plamils choklad genom Life innehåller sojamjöl. Detta anges INTE under allergiinformation utan skillnaden ses endast i själva innehållsförteckningen[/b] och om man kollar i den lilla rutan längst ner i högra hörnet på baksidan med kontaktuppgifter så står det Plamil + Kung Markatta eller Plamil + Life Products. Jag la upp bilderna i mitt galleri, så ni kan ju själva se hur lika förpackningarna ser ut och att det är en rätt stor förväxling om man inte kollar noga. www.familjeliv.se/Hem/miralicia/galleri.php -
Ja, de var lika. Lätt att tro det är samma vara! Kollade just på goodstore, och där finns en tredje variant på framsidan, men innehållet är samma som K.M. på den jag kollade. Sugen på att beställa en risVISPgrädde, men man behövde beställa för 400:-. Mycket grädde blir det... Någon som testat den (soyatoo)? Kanske flera runt gbg som vill testa så vi kan sambeställa? Om den inte finns närmare...
www.goodstore.se/catalog/product_info.php -
Miralicia skrev 2009-06-10 21:46:47 följande:Blå Flygare skrev 2009-06-10 21:31:47 följande: De som det står "Organic" på är samma som Kung Markattas. Goodstore gillar jag - synd bara att man bor en bit bort, men jag har ju varit uppe i Stockholm ett par gånger här nu under våren och alla gångerna så har jag sett till att kunna hinna med en sväng dit för att handla upp ett rejält lager innan jag tagit tåget hem. Just nu sitter jag och mumsar på den här: www.goodstore.se/catalog/product_info.php... och sen ska jag ta ett smakprov på den här: www.goodstore.se/catalog/product_info.php... Den här är också god förresten: www.goodstore.se/catalog/product_info.php... Mycket godare än Kung Markattas ljusa choklad, smakar i princip som vanlig mjölkchoklad. Ska du/ni beställa så kolla även in deras nudlar, massa spännande smaker (har dock inte hunnit testa mig igenom dem än). Scrolla ner en bit till nedre halvan av sidan : www.goodstore.se/catalog/index.php... Alla de avlånga paketen med nudlar är vete- & glutenfria.
Kanske inte så svårt att få ihop för 400:- ändå
-
Jag är typ handikappad i köket, men mmf lyckades jag medSlippy skrev 2009-06-11 08:09:31 följande:Vilken choklad funkar bäst till bakning? Är det t.ex. Bonvita som det tipsades om tidigare här i tråden? Har blivit väldigt inspirerad av alla tårt-diskussioner Lilltjejen fyller inte år förrän i augusti, men då jag inte är nån tårtbakare så är det nog lika bra att sätta igång och testa lite redan nu Har kopierat en massa om mmf och sp och allt vad ni skrivit som verkar så gott. Frågan är bara om jag kommer lyckas. Det är ju värt ett (eller flere ) försök iaf. Lilltjejen måste ju få tårta på sin födelsedag!
Blir den för hård kan man mjuka upp med lite olja/kokosfett (och micra kort kort stund innan man ska kavla/modellera), lätt att den blir för hård eftersom den är mjukare när den är varm.
-
Nickar instämmand till Alicia05. S blev bjuden på ett kex under ett obevakat ögonblick här om dagen (lekte ute så jag var inte beredd på mat...) och äter glatt. Jag förklarar att hon ska fråga mig om hon kan äta så jag kan kolla - för att hon inte ska få ont i magen varpå S deklarerar bestämt "Det ääär inte ägg i kexet." och nickar.
Nä, det var det ju inte. Bara vete... -
Innehöll soja2små2stora skrev 2009-06-13 11:48:18 följande:Havredrycken heter Oatdream
-
Jepp.2små2stora skrev 2009-06-13 11:56:57 följande:Risdrycken är fri från soja i alla fall.
Hampa lät ju lite intressant också. -
Behövs inget test, tror inte ens de har tester för allttrållmor skrev 2009-06-13 20:32:45 följande:Jag har inte hunnit läsa igenom tråden, eftersom jag är hemma på permis från sjukhuset, men vill ändå ställa om min fråga till er i tråden: Ni som har märkt av allergier på era barn som ni konstaterat själva. Har ni begärt att få det testat och fått det "på papper" eller har läkaren bara konstaterat att ni har rätt? För vi vet ju sen länge att Mattis inte tål mango, och har misstänkt chilli (och fick det konstaterat nu när han var mjölkfri och vi kunde bortse från något annat), men vi har inte fått det konstaterat via något blodprov eller att någon läkare har "godkänt" det. Hur har ni gjort? Jag misstänker att vi behöver intyg till dagis, men måste vi få det testat först, eller hur är er erfarenhet?
Nu bryr de sig inte längre om att ta tester på S för de visar inget. Däremot får jag berätta hur vi kommit fram till det ena eller andra så kan läk hålla med eller be att vi provocerar igen. Läk suckar åt intyg - nu sa han att vi kan skriva ett lika korrekt som han
Synd inte dagis går med på det...
-
Tror dosen är anpassad efter vikt och inte efter allergi.KarinN80 skrev 2009-06-16 19:14:00 följande:Vad o hur mycket har era barn som är allergiska mot pollen? Wiktor har fått Zyrlex 2,5ml 2ggr per dag. Någon som vet om det är lite eller mycket? Kan inte så mycket om detta än... Men antar att det är mindre pollen när det regnar... Då är han helt symtomfri, men idag har de varit jobbigt o verkat som de inte räcker....
Min tjej är 3 (om en v eller två) och väger 12,5 kg. Får en halv aerius smälttablett av minsta styrkan. Nässpray 2 gr/dag. Och cellulosapulver lite då o å under dagen när jag kommer ihåg.
Hade picknick i gräset idag - avslutning på dagis. Ingen höjdare! Rödögd och inte så lite kinkig efteråt av allt kli och elände. Ska nog ringa allergimottagningen - skulle göra det om det blev för jobbigt. Men vad kan de göra? Ögondroppar känns ju inte som någon höjdare, eller ens genomförbart på min tjej
Illa nog med nässprayen
Medecinen tar hon så mycket hon kan av och jag gissar att det är den enda för hennes ålder (tavegyl är väl inget bättre? Vill inte ha henne tröttare - illa nog med allergitröttheten). Tror mest det var om maten blev värre vi skule höra av oss. Då kunde hon få allergimedecin att ta inför varje måltid.