Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden!

Glass skrev 2009-04-18 16:32:39 följande:
    Jag borde testa det. Jag har bra koll på näringslära så jag riskerar inte att få någon brist om jag utesluter det ur min kost. Ska nämna det för min bvc-sköterska också, såklart. Är det något som jag ska tänka på?
    Du får ju ha koll på alla namnen på mjölk. Har lista på godkända namn i innehållsförteckningar i min blogg "mjölkfritt". Även mjölk från får mm ska uteslutas.
    Ersätt med havreprodukter eller ris, inte soja. 40% av mjölkallergiker är allergiska mot soja, och de kan ha samma symtom vid de två allergierna. Soja kan man testa sen om de visar sig inte tåla mjölk.
    Vid allergi är det vanligt att inte tåla ens de minsta mängder mjölk, så uteslut saker märkta med "spår av mjölk" och var noga med hur ni hanterar maten hemma.
    Zensodyn tandkräm innehåller mjölk.
    Du kommer säkert behöva äta extra kalcium.
  • Blå Flygare
    Amulett skrev 2009-04-20 17:44:45 följande:
    Ähhh! Va!!!???? De måste väl för sjutton märka burkarna med spår om det finns risk för det!? Varför skulle just barnmat av allting vara undantaget från den regeln?!?
    Nä, "spår av"-märkning ska eg, inte förekomma alls, för producenterna ska hålla maskinerna rena så det inte finns. Sen kan de aldrig garantera helt äggfritt om inte hela fabriken är helt äggfri.
  • Blå Flygare
    Glass skrev 2009-04-20 19:51:01 följande:
    Hur är ekomendationerna för introducering av mjölk, gluten, nötter och kanske fler saker, till bebisar? Ska man ge det i samband med amning eller ska man undvika det första året eller hur lyder råden nu?
    Gluten medans man ammar, tidigast 4 mån. Om man inte ammar utan ger ersättning tidigast 6 mån.

Mjölk vet jag inte, men tidigast 6 mån i maten (i många länder dock 1 år, och vissa bvc menar tidigast 8 mån. Fast samtidigt finns det ju i grötar fr 4 mån o i ersättning från födsel...)

Nötter ska man inte ge bäbisar, hela nötter ska inte ges under småbarnsåren pga kvävningsrisk. Småbarn med allergier ska inte äta det pga allergirisk.

Soja (ren soja som tufu t.ex, inte lecitin o sojasås) ska inte ges till bäbisar med mjölkallergi och inte till småbarn med multipla allergier.
  • Blå Flygare

EMO 979 skrev 2009-04-21 11:39:14 följande:

Nån här som vet..har en mjölkproteinallergisk dotter som igår fick medicin uthämtat mot sin pollenallergi..den innehåller 75mg laktos/tablett och hon skall ta 1/2 tablett...finns det mjölkprotein i laktosen och har ni erfarenhet av om barnen kan reagera på den minimala mängd som hon då kan få i sig på en dagsdos...
    Laktos i läkemedel innehåller i regel inte mj.protein, om det gör det så står det i bipacksedeln o fass.
  • Blå Flygare

Noblesse: vi bor i vgr och får:
    12 burkar nutra
    2 pkt finmix
    2 pkt grovmix
    1 pkt ströbröd
    2 pkt glutis * de 3 sorterna
    1 pkt flingor

tackade nej till pofiber och bad om att inte få så mkt mjöl för hon äter inte av bröd vi bakar utan det är bara till kakor o mat. Kanske välling också, fast då tar jag hellre rent mjöl av majs/ris ist.
    Fick iof bara 1 uttag o 2 mån till återbesöket...
    Dietisten ville bara skriva ut naturligt glutenfritt trots att S får äta vanligt glutenfritt och t.o.m. vanligt bröd i små mängder. Hon skrev inte ut något med spår av mjölk eller ägg trots att S inte visar ngt på prover och provokationen med ägg gått bra hittils. Inte heller soja i något och det tål hon. Men hon vill vara på den säkra sidan - det är ju svårt med allergiutredning när tester inget visar och hon vill väl vi ska kunna fortsätta med samma matvaror även om läk ändrar hit o dit.

• Blå Flygare

Jag har fått mitt första myggbett för ett par dagar sen, bor i gbg-trakten.

• Blå Flygare
    jensten skrev 2009-04-26 22:04:40 följande:
    --------------------------------------------------
    ------> Jag har inte hunnit gå igenom tråden men undrar lite kort om det finns fler med kraftig allergi mot pollen och vad ni får för medicinering. Jag började reagera tidgt i mars, innan det ens fanns någon pollenvarning. I förrgår började jag bli hängig och mycket trött men tänkte mest att det var för man jobbat så mkt. Ojojoj så fel jag hade -björken slår ju ut för fulla muggar så igår kväll fick jag andningsproblem och drog i mig luftrörsvidgande. Normalt står jag på 1 Loratadin + 2 tbl Betapred. Men min doktor vill helst dra ner på Betapreden, vilket idag känns helt fel då jag blev så dålig. Enorm klåda i luftrören i fram och bak i lungorna så att säga. Väldigt trött och snurrig. Fråga 2: Någon som testat detta? www.saltbutiken.se/ -->Saltpipa. PS: Mygg har börjat dyka upp så det är nog inte långt ifrån nu det exploderar en solig dag... Det var mitt lilla gästinhopp, mvh!
    Aldrig hört talas om! Vågar inte testa utan att läsa mer om eller få tummen upp av läk. Passar inte så bra i mitt liv nu att sitta o "röka" heller, hinner med nöd o näppe borsta tänderna Å andra sidan kan man väl göra det med en hand precis som att skriva på fl

Har inte hunnit fundera över allergimedicin än, fy. Det läk skrev ut kunde man inte ta när man ammar så vete katten vad jag ska ta. Antar att clarityn funkar - bara att den är så kass o gör mig trött. Förra ggn jag ammade blev jag bättre i allergierna, fast det kan jag ju inte lita på. Astman börjar märkas, kanske mest för att jag rör på mig mer nu när foglossningen är borta o snittet läkt. Räcker med att putta vagnen i uppförsbacke så känner jag astman. Dags att boka träff med sgy...
  • Blå Flygare
    Agnes72 skrev 2009-04-28 21:16:53 följande:
    Hans "reaktion" på fullkorn är gaser i magen, rapar i timmar, magont och illaluktande diarréer. Man får absolut inte ta honom på magen, han slår undan våra händer. Hans röda nariga kinder blev fina, sen vi tog bort allt med fullkorn (bröd, gröt etc), läkaren tjatade först att vi tvunget skulle ge pga förstoppning.
    Barn ska ju inte ha fullkorn, inte bra för deras magar. Ger ofta diaré eller förstoppning utan att det har med allergi att göra. Mycket konstigt läk tyckte ni skulle ge det, här avråder bvc alla från det och vid 2-3 ggr har fullkorn kommit upp hos olika läk o alla säger samma.
  • Blå Flygare

Kavat: Lustigt hur din bvc-sköterska resonerade. Här fick jag anvisning att ta morot sist eftersom så många reagerar på det, och att testa morot o tomat innan jag började med kött eftersom det nästan alltid ingick.

Nu tror jag jag har hittat vad lilleman reagerar på; fisk. Så nu undrar jag om någon vet omega3-tillskott som är gjort på annat? Har för länge sen hört det ska finnas på alger, men glömt vad de hette o var de köps eftersom det då inte var aktuellt.

• Blå Flygare
    mady skrev 2009-04-30 09:57:09 följande:
    Vi har blivit rekomenderade att inte ta tillskott av omega tre. Vi använder oss av mycket rapsolja istället. Samma nyttiga fetta. Den är oxå bra då den inte ger en direkt smak så den är kanon att ha på pasta och annat. Använder den till det mesta. En läkare sa oxå att vi på sikt kan börja prova olika fisksorter. För är man inte superallergisk så kan man klara vissa ex lax men inte tåla sej... Skumt, kanske? Vi ska när orken finns prova
    Jag som tycker rapsolja är så äckligt Fast har jag kunnat lära mig äta olivolja kanske jag kan lära mig rapsolja också Men sen har jag hört att omega3 som finns i rapsolja inte har samma sammansättning av fettsyror som den i fisk. Fast det blir väl kanske samma om man tar alger.
Svar på tråden Allergitråden!