Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden!

Kavat skrev 2009-04-08 20:24:34 följande:
    Sen skulle du väl i praktiken kunna köra kallt från början, förutsatt att det löser sig och ni har bra vatten. Men det får du testa fram. Ofta är det lättare att få det att lösa sig om man snurrar flaskan.
    Har även hört om en del som använt sig av en sån bär batteridriven liten lattevisp/mjölkskummare att vispa med för att få det att lösa sig istället för att skaka eller snurra, eller om man vill blanda till i något annat än nappflaska när det handlar om lite större barn. Har inte haft anledning att testa själv så jag kan inte uttala mig i frågan annat än att vidarebefordra vad jag hört från andra.
  • Miralicia
    JPL skrev 2009-04-08 22:03:08 följande:
    Ja nappflaska är inte aktuellt för mina. Men jag har en lite minivisp, från före lattevisparnas tid, och det ar den jag använde.
    Att det inte är så värst aktuellt med nappflaska för dina grabbar vet jag
    Tänkte det mer som ett mer allmänt tips om man inte tänkt på det alternativet. Vet om de som använt lattevisp även med nappflaskor om det blivit klumpigt när man skakat och snurrat. Det blir lite snabbare vispning än om man vispar för hand och lättare att komma åt och ha sönder ev klumpar
  • Miralicia
    Slippy skrev 2009-04-13 08:38:53 följande:
    Ser att det skrivits lite om utslag som försvinner snabbt här ovanför. Vi har ju börjat om med att introducera olika livsmedel till lilltjejen eftersom hon aldrig blev bra och det va svårt att veta vad som orsakade alla prickar. Testade kyckling igår och tyckte att hon hade blivit lite ( inte speciellt mkt alls) rödflammig på magen efter ca en timme, men efter ytterligare nån timme va det helt borta igen. Va tror ni om det? Reagerade hon på kycklingen? Idag är hon också jättefin i hyn. Tänkte ge henne kyckling idag igen så får vi se om det blir lika då. Va ju ytterst lite så det känns inte som att det va nån reaktion, men det kanske kan räcka med lite rödflammigt för att det ska vara en reaktion på kycklingen?
    Det är svårt att säga sådär bara på ett tillfälle, så jag tycker att ni bör testa med kyckling vid fler tillfällen innan ni drar någon slutsats av det.

Vad är det som hon är bekräftat allergisk mot?

Och appropå kyckling är ett tips att ni använder er av majskyckling när ni nu ska introducera kyckling, vanlig kyckling är oftast uppfödd på foder som brukar kunna innehålla såväl spannmål, soja, fiskmjöl och ägg och som kan finnas rester av i själva köttet som man kan reagera på om man är extremt känslig för de sakerna. Majskyckling är ett snällare alternativ ur den synvinkeln.
  • Miralicia
    Helle76 skrev 2009-04-15 21:44:47 följande:
    Idag när Alida kom hem så sa hon att hon hade ont i magen och sen såg jag utslag på båda benen. De hade fått kebab med klyftpotatis på dagis men i det kan det väl inte innehålla mjölkprotein, stod inget om någon sås. Får höra med personalen imorgon om vad hon åt idag.
    Kebabkött kan ibland innehålla mjölkprotein dels som bindmedel till köttet i själva spetten som de har på pizzeriorna, men de har knapppast fått sån sorts kebab på fsk. Däremot så kan det ju förekomma mjökprotein i olika kryddblandningar, vasslepulver kan vara ganska vanligt förekommande enligt egna erfarenheter från mjölkallergiskt barn på fsk (med en kokerska som inte visste ("var säker på") om vassle hade med mjölk att göra eller inte).

Sen är det ju vad de hade för klyftpotatis, om det var hemgjord av vanlig potatis som de klyftat och lagat till i ugnen och då kanske inte tänkt sig för utan använt vanligt margarin till långpannan skulle kunna vara ett annat tänkbart mjölkinnehåll. Köpta klyftpotatisar är ju vanligtvis förfriterade i ngn form av veg. olja.
  • Miralicia
    Snutten skrev 2009-04-15 22:04:20 följande:
    HEJ! Jag har ju tidigare skrivit en del om min dotters ansikts eksem. Nu är de mycket bättre när vi har skurit ner rejält på fruktfronten. Vi har börjat ge allergimedicin nu i pollen säsongen och då blev det ytterligare ännu bättre. Nu är det iallafall tänkt att vi ska provocera med mjölk, vi har fått ett schema så det i sig är nog inget problem. Nu till vårt problem: när vi provocerar ska vi väl inte ge antihistamin? Hur blir det då med provokationen i pollentider? Siri reagerar astmatiskt på pollen och i helgen var hennes ögon vattninga och lite kliiga. Är det helt galet att provocera nu? Det är ju aldrig läge känns det som. Men det kanske är så att det inte är sämre nu än någon annan gång. Hur tänker ni när ni provocerar? Samtidigt så tänker jag som så att om hon inte tål mjölk nu så gör hon väl inte det annars heller?
    Jag tycker att det inte är ngn större idé att provocera så här i pollentider om man är känslig för pollen. Risken finns att det blir en reaktion bara för att kroppen redan är ansträngd av pollenpåverkan utan att det kanske behöver vara en korrekt reaktion. Hade ni provocerat utan pollensäsong så kanske det inte hade blivit ngn reaktion men nu får ni kanske en reaktion. Och dessutom så behöver hon ju vara utan antihistaminer (även om det varierar hur pass mycket antihistaminer påverkar beroende på vad hon får för reaktioner), men det ger ju inget säkert resultat om hon inte kan vara utan antihistaminer.

Här reagerar ju dottern på kontakt med gräs, utöver multipel födoämnesallergi. Ägg brukar hon reagera på med eksem och beroende på mängd och form ibland lätt rodnad och svullnad runt ögonen och lätt rödflammig i ansiktet. Under förra årets grässäsong så råkade hon få i sig en pyttesmula av pajdeg som innehöll lite tillagat ägg och inom en kvart svullnade hon upp i ansiktet så hon såg ut som hon hade fått påssjuka - och det trots att hon redan stog på daglig antihistamindos. Att reaktionen blev så kraftig beror troligtvis på tt kroppen redan var ansträngd av gräset.
  • Miralicia
    Alicia05sMamma skrev 2009-04-17 12:40:39 följande:
    Jag misstänker att det är lite såhär att de tycker/tyckte att havremjölken kostade "bara" ca 15:- litern, medans den kalcium berikade rismjölken kostar 27,90 / liter, och då tycker dom väl att det blev dyrt och tror att hon lika väl kan dricka vatten.
    Va, vilken rismjölk är det som kostar så mycket?
    Här kostar RiceDream (berikad) runt 21-23:- och Carlshamns som också är berikad med kalcium och D-vitamin kostar runt 14-15:- för 0,75l vilket blir nån krona billigare per liter än RiceDream.
  • Miralicia

Ang patchtest:

Reaktion 2 på patch är den "lindrigaste" formen av positiv reaktion på patch.

0 = ingen reaktion alls
    1 = enbart rodnad
    2 = rodnad + palpabelt (dvs lite skrovligt)
    3 = eksemreaktion

Reaktion 0 & 1 = negativt
    Reaktion 2 & 3 = positivt

• Miralicia
    jensten skrev 2009-04-26 22:04:40 följande:
    --------------------------------------------------
    ------> Jag har inte hunnit gå igenom tråden men undrar lite kort om det finns fler med kraftig allergi mot pollen och vad ni får för medicinering. Jag började reagera tidgt i mars, innan det ens fanns någon pollenvarning. I förrgår började jag bli hängig och mycket trött men tänkte mest att det var för man jobbat så mkt. Ojojoj så fel jag hade -björken slår ju ut för fulla muggar så igår kväll fick jag andningsproblem och drog i mig luftrörsvidgande. Normalt står jag på 1 Loratadin + 2 tbl Betapred. Men min doktor vill helst dra ner på Betapreden, vilket idag känns helt fel då jag blev så dålig. Enorm klåda i luftrören i fram och bak i lungorna så att säga. Väldigt trött och snurrig.
    Lite trött och seg just nu, men lite allmänna funderingar.

Långtidsbehandlingar med kortison typ Betapred vill man ju helst undvika pga de biverkningar som det kan medföra - ju längre tid man behandlar desto mer ökar risken för biverkningar, så jag förstår din läkares önskan att dra ner på Betapreden.

Vet inte om du har något annat än Loratadin, betapred & luftrörsvidgande (vad? bricanyl?), men det jag funderar på är om du kan komplettera Loratadinet med lokal behandling i näsa med nässpray som tex Nasonex som visserligen också innehåller kortison men lägre dos och som verkar mer lokalt än systemiskt verkande tabletter och ögondroppar för ev ögonbesvär.

Men vad gäller luftrörsbesvären så borde du väl få något mer än enbart luftrörsvidgande att ta vid akuta besvär, utan att du bör väl ha ngn form av grundmedicinering även för luftrören.
    Min stora tjej som i perioder under pollensäsongen har börjat få lätt hosta/harklingar/kill i halsen med antydan till ansträngningsastma i anslutning till det under de senaste 2 vår- & sommarsäsongerna har Pulmicort som grundmedicinering och sen bricanyl att ta till vid besvär.

Minsta dottern som reagerar på kontakt med gräs och som står på daglig Aeriusdos, men hon började hosta lite smått och små-skälligt nu under helgen, så jag vet inte om det är pollen hon också känner av eller om det är vanlig förkylning

Min sambo som är pollenallergiker och som reagerar på bla al, hassel, björk, ek, gräs, gråbo mm med mycket besvär från näsan och lite kli i ögonen om det är riktigt mycket pollen i luften samt allmänt trött och hängig använder bara Cetirizin (eftersom han inte orkar ta sig iväg till läkare för att få något annat utskrivet), men han tar dubbel dos mot vad det står (1 tablett/dag och han tar två). Tidigare har han gjort det på eget initiativ eftersom han är rätt stor (nästan 1,90 & väger 100 kg och det är samma dosering för alla från 12 år och uppåt enligt bipacksedlar och Fass och det är viss skillnad i kroppsstorlek på en 12-åring som kanske väger 40-50 kg och han som väger dubbelt så mycket). Men som vuxen är det inga större problem att överdosera (jämfört med vad som anges i bipacksedel/fass) när det handlar om Cetirizin i varje fall - själv blev jag ordinerad av två olika läkare i samband med att jag själv drabbades av ngn form av allergisk reaktion (ej helt klarlagt vad det handlade om än men extrema nässelutslag och en för j-lig klåda över hela kroppen) nu under den här våren så att jag i närmre 1½ månads tid på läkarordination tog 4-5 tabletter Cetirizin per dag (normaldos 1/dag) i kombination med 1 tablett Atarax på kvällarna & ett par 6 dagars Betapredkurer och inte förrän jag kombinerade allt det med en 10 dagars antibiotikakur & klass III kortisonsalva så gav det med sig - Sorry lite OT.

Men nån form av lokalbehandling för där du har besvär (näsa, ögon, luftvägar) utöver den vanliga systemiskt verkande allergitabletten (och där finns det ju lite olika alternativ på antihistaminer) skulle jag nog ta och diskutera med läkaren istället för kortison i tablettform. Visst att man kanske kan kombinera med någon kortare betapredkur vid stora besvär men inte Betapred på ständig daglig basis under hela pollensäsongen.

Nu ska jag sluta svamla och gå och lägga mig istället.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2009-04-27 09:49:52 följande:
    Har inga råd eller hjälp att ge angående ovanstående egentligen. Men en kompis till mig började äta enligt Atkins förra sommaren, dvs lite kolhydrater (bröd, sädesslag) och lite socker och desto mer kött, fett, ägg osv. Han tappade 10 kg och han pollenallergi försvann i stort sett helt mitt under sommaren när han vanligtvis brukar vara rätt dålig. Reagerar mycket på gräs. Visst känns det lite underligt, men egentligen kanske det inte är så konstigt om det funkar på samma sätt som med matallergier. Alltså att man tål till en viss nivå, men när man kommer över den klarar inte kroppen mer. Så när han fick i sig sädesslag så reagerade han jätte mycket på pollen och när det togs bort så förbättrades allerin jätte mycket. Man kanske inte ska exprementera för mycket med små barn utan att läkarna är med på det men som vuxen så skulle man ju kunna testa och se. Miralicia, har du läst något om det??? På mer vetenskaplig basis alltså?
    Ska läsa närmare vad du skrivit och tänka igenom lite vad jag läst och var det kan tänkas ha stått något när jag är lite piggare och att hjärnan hänger med bättre.
    Men det är ju i varje fall rätt vedertaget i varje fall vad gäller korsallergi - att många gånger så kan man som björkallergiker som korsreagerar med tex äpple äta tex skalade äpplen eller tillagat under större delen av året, men sen kanske inte klarar av det över huvud taget in ngn form under björkpollensäsongen just för att kroppen är så kraftigt ansatt av björken.
    Svammel, svammel, svammel - ska gå och lägga mig istället och tänka lite närmare när jag är piggare, för nån stans så har jag väl för mig att jag läst något, men om det var matallergirelaterat eller annan allergi har jag ingen aning om just nu - men den stora frågan är ändå var nån stans jag kan ha läst något om ngt sånt *kliar mig i huvudet*
  • Miralicia
    Kavat skrev 2009-04-30 19:40:13 följande:
    Vår son tål lax, men makrill funkar inte (de två gånger vi testat) och vi har inte testat något mer än. Så visst kan det vara så att man tål en sort men inte en annan. Jag har en kompis som inte tål lax, men all annan fisk. Han tål superfärsk lax, men det bildas något ämne när den blir gammal (i föruttnelsen typ) så det är det han reagerar på. Men han är ju vuxen och har kunnat testa sig fram själv.
    Makrill är ju histaminfrisättande, precis som tonfisk bland fiskarna så det kan ju bero på det att A reagerat på makrill och inte att det är direkt allergi

Ang kompisen som inte tål lax så förmodar jag att det är den höga histaminhalten och andra biogena aminer som tex tyramin som han reagerar på som uppstår under mognadsprocesen eller om man tex bereder den genom gravning och rökning. Dessa biogena aminer hjälper ofta även till med att bidra till ökad smak på den. Låter man tex makrill- och tonfiskburkar stå öppnade i kylskåpet under ngn/ngr dagar så bildas massor av histamin i den (ännu mer än den naturligt höga halten av fritt histamin - så man ska helst se till att äta upp hela burken på en gång och inte spara om man är känslig.

Torsk är väl annars den vanligaste fisken att vara allergisk mot, men det förekommer även korsreaktioner mellan olika fiskar; att torsk, sill, makrill, lax och tonfisk kan korsreagera.

Däremot så kan man även om man är fiskallergiker äta fiskrom (kaviar, stenbitsrom etc) eftersom proteinerna i fiskromen skiljer sig från proteinerna i själva fiskköttet. Troligtvis kan man vara allergisk även mot rommen, men det finns inga bekräftade fall av det i den vetenskapliga litteraturen.
Svar på tråden Allergitråden!