jensten skrev 2009-04-26 22:04:40 följande:
--------------------------------------------------
------> Jag har inte hunnit gå igenom tråden men undrar lite kort om det finns fler med kraftig allergi mot pollen och vad ni får för medicinering. Jag började reagera tidgt i mars, innan det ens fanns någon pollenvarning. I förrgår började jag bli hängig och mycket trött men tänkte mest att det var för man jobbat så mkt. Ojojoj så fel jag hade -björken slår ju ut för fulla muggar så igår kväll fick jag andningsproblem och drog i mig luftrörsvidgande. Normalt står jag på 1 Loratadin + 2 tbl Betapred. Men min doktor vill helst dra ner på Betapreden, vilket idag känns helt fel då jag blev så dålig. Enorm klåda i luftrören i fram och bak i lungorna så att säga. Väldigt trött och snurrig.
Lite trött och seg just nu, men lite allmänna funderingar.
Långtidsbehandlingar med kortison typ Betapred vill man ju helst undvika pga de biverkningar som det kan medföra - ju längre tid man behandlar desto mer ökar risken för biverkningar, så jag förstår din läkares önskan att dra ner på Betapreden.
Vet inte om du har något annat än Loratadin, betapred & luftrörsvidgande (vad? bricanyl?), men det jag funderar på är om du kan komplettera Loratadinet med lokal behandling i näsa med nässpray som tex Nasonex som visserligen också innehåller kortison men lägre dos och som verkar mer lokalt än systemiskt verkande tabletter och ögondroppar för ev ögonbesvär.
Men vad gäller luftrörsbesvären så borde du väl få något mer än enbart luftrörsvidgande att ta vid akuta besvär, utan att du bör väl ha ngn form av grundmedicinering även för luftrören.
Min stora tjej som i perioder under pollensäsongen har börjat få lätt hosta/harklingar/kill i halsen med antydan till ansträngningsastma i anslutning till det under de senaste 2 vår- & sommarsäsongerna har Pulmicort som grundmedicinering och sen bricanyl att ta till vid besvär.
Minsta dottern som reagerar på kontakt med gräs och som står på daglig Aeriusdos, men hon började hosta lite smått och små-skälligt nu under helgen, så jag vet inte om det är pollen hon också känner av eller om det är vanlig förkylning
Min sambo som är pollenallergiker och som reagerar på bla al, hassel, björk, ek, gräs, gråbo mm med mycket besvär från näsan och lite kli i ögonen om det är riktigt mycket pollen i luften samt allmänt trött och hängig använder bara Cetirizin (eftersom han inte orkar ta sig iväg till läkare för att få något annat utskrivet), men han tar dubbel dos mot vad det står (1 tablett/dag och han tar två). Tidigare har han gjort det på eget initiativ eftersom han är rätt stor (nästan 1,90 & väger 100 kg och det är samma dosering för alla från 12 år och uppåt enligt bipacksedlar och Fass och det är viss skillnad i kroppsstorlek på en 12-åring som kanske väger 40-50 kg och han som väger dubbelt så mycket). Men som vuxen är det inga större problem att överdosera (jämfört med vad som anges i bipacksedel/fass) när det handlar om Cetirizin i varje fall - själv blev jag ordinerad av två olika läkare i samband med att jag själv drabbades av ngn form av allergisk reaktion (ej helt klarlagt vad det handlade om än men extrema nässelutslag och en för j-lig klåda över hela kroppen) nu under den här våren så att jag i närmre 1½ månads tid på läkarordination tog 4-5 tabletter Cetirizin per dag (normaldos 1/dag) i kombination med 1 tablett Atarax på kvällarna & ett par 6 dagars Betapredkurer och inte förrän jag kombinerade allt det med en 10 dagars antibiotikakur & klass III kortisonsalva så gav det med sig - Sorry lite OT.
Men nån form av lokalbehandling för där du har besvär (näsa, ögon, luftvägar) utöver den vanliga systemiskt verkande allergitabletten (och där finns det ju lite olika alternativ på antihistaminer) skulle jag nog ta och diskutera med läkaren istället för kortison i tablettform. Visst att man kanske kan kombinera med någon kortare betapredkur vid stora besvär men inte Betapred på ständig daglig basis under hela pollensäsongen.
Nu ska jag sluta svamla och gå och lägga mig istället.