Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden!

Snutten skrev 2009-06-08 14:34:39 följande:
    Siri och hennes storebror fyller år i helgen och jag har tänkt att jag ska baka tårta. Jag är ingen tårtbakare men jag tänkte ge det ett försök iallafall. Siri har fått för sig att hon vill ha en med Hello Kitty. Ahhh... JAg har varit inne och läst i Blå myrans blogg och fått en del tips. Vi får nog provbaka lite i veckan men det är nog ingen som blir ledsen för det.
    Sockerkaksbotten gjord enligt vad man tål, ngn frukt/bär efter vad man tål emellan. Smörkräm gjord på mjölkfritt margarin, florsocker + ngn smaksättning och sen gör ett lock i marshmallowfondant eller sugarpaste. Både sp (kokosfett, vit sirap, gelatin & florsocker) & mmf (marshmallow & florsocker) går utmärkt att färga och forma elelr kavla ut och skära ut dekorationer i. Använd sen gelésocker multi för att "klistra fast" ev utskurna dekorationer på locket. (Tex färgat lock och sen en utskuren "Hello Kitty" i vitt och spritsa ögon etc med färgad kristyr). Ingen som inte vet om det kan ana att det är utan allt.
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2009-06-08 16:07:40 följande:
    Sockerkaksbotten gjord enligt vad man tål, ngn frukt/bär efter vad man tål emellan. Smörkräm gjord på mjölkfritt margarin, florsocker + ngn smaksättning och sen gör ett lock i marshmallowfondant eller sugarpaste. Både sp (kokosfett, vit sirap, gelatin & florsocker) & mmf (marshmallow & florsocker) går utmärkt att färga och forma elelr kavla ut och skära ut dekorationer i. Använd sen gelésocker multi för att "klistra fast" ev utskurna dekorationer på locket. (Tex färgat lock och sen en utskuren "Hello Kitty" i vitt och spritsa ögon etc med färgad kristyr). Ingen som inte vet om det kan ana att det är utan allt.
    Jag gjorde förresten falskt "dumlefluff" härom helgen. Kokade kolasås på kokosmjölk och sen smälte ner mjölkfri choklad i kolasåsen. Spädde med lite mer kokosmjölk och lät stelna till nästa dag då jag vispade och spädde med lite mer kokosmjölk till en lagom krämigt konsistens och hade emellan i ett lager och sen mosade hallon på det andra lagret och smörkrämen smaksatte jag med hallon. Blev jättegott.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-08 18:04:44 följande:
    Menar du kolasås på kokosmjölk, choklad o inget annat? Eller hade du något annat i med? Vill testa!
    Kokosmjölk, strösocker, sirap & mjölkfri choklad.

Har inte exakta proportioner i huvudet, men på ett ungefär.
    Kokade kolasås på 1 dl kokosmjölk, 1 dl strösocker, 1 dl sirap - lät koka på svag värme 10 min. delade knappt 150g ljus mjölkfri choklad (bör funka med vanlig mörk mf också med då tar nog chokladsmaken över lite mera) i bitar och rörde ner tills det smält, spädde med ca 1-1½ dl kokosmjölk till tror jag det var. Fick svalna och sen stelna till i kylskåpet till nästa dag då jag vispade och sen tillsatte mer kokosmjölk (1-2 dl tror jag) samtidigt som jag vispade med elvispen tills det blev en lagom krämig konsistens och sen bredde på ett lager mellan tårtbottnarna.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-08 18:16:24 följande:
    Den kopierar jag direkt Man kan ju bara ta lite mindre choklad om man tar den mörka, den ljusa är så svår att få tag på!
    Exakt!
    Den här gången hade jag tur att ha ett lager med ljus mjölkfri hemma men ingen mörk. Fast med mindre choklad får man nog minska lite på hur mycket kokosmjölk som man späder med eftersom det till stor del är chokladen som ger fastheten iom att den först smälter och sen stelnar till
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-08 18:57:10 följande:
    Jo, jag har gjort det o det funkar om man har i färgen från stark i alla fall. Byter ut en del av vattnet till karamellfärg. Har inte testat att blanda i efter.
    Det är inga problem att ha i efteråt (om man tex vill ha olika färg på olika delar), men man kan få knåda en del för att få färgen jämn. Enklaste sättet att knåda in färg på är om man trycker ut mmf-/sp-degen till en platta som är ca 1-2 cm tjock, tar på nån/några droppar färg beroende på hur stark färg man vill ha - bättre att börja med lite. Sen viker man ihop kanterna in mot mitten och trycker ihop några gånger till en boll. Bollen trycker man ut till en platta, viker in kanterna ihop till en boll, osv
  • Miralicia
    Snutten skrev 2009-06-08 18:43:40 följande:
    ojoj, det varkar som om jag har släppt lös alla tårtfantaster! Jag har tänkt att göra mmf efter blå myrans recept och så tänkte jag försöka göra någon slags pannacotta på vaniljvisp, hallon och fläder att ha emellan oc kanske någon kola variant. Jag hittade en massa figurer och kristyr och annat smått och gott när jag handlade. Kan man färga mmf med karamell färg?
    En liten varning bara. Tänk på att de flesta figurströssel, silverkulor etc (i varje fall Dr Oetkers som jag förmodar är de vanligast förekommande i mataffärerna) och gissningsvis även färdiga dekorationer innehåller sojasläkting (de kommer jag inte ihåg om jag kollat på). En av figurströsselsorterna (blommorna) som var utan sojasläkting, hjärtan och nallar innehöll E413 och silverkuorna var också nån sojasläkting.
  • Miralicia
    Snutten skrev 2009-06-08 21:15:46 följande:
    Blå myran: tack för tipset. Jag får välja en annan färg. Men blå??? finns det blå karamellfärg??? Och när jag tänker efter så skulle Siri bli överlycklig om hon fick en gul tårta med hello kitty. Kanske ska göra en gul... Och hur får man svart??? Jag tänkte till ögon osv på kitty
    Det finns blå karamellfärg i Dr Oetkers sortiment som finns i livsmedelsbutikerna, men sen är det kanske inte säkert att alla har den.

Det finns svart färg att köpa också, men inte i vanliga mataffärer. En del tårtverkstäder/konditorier säljer även tillbehör för att göra själv som tex färger eller annars finns ett gäng internetshoppar som tex www.kakburken.se som är den adressen som jag kommer på direkt ur minnet men det finns en hel del till men jag vet inte hur de är med leveranstider så det är kanske sent att beställa om ni ska ha nu i helgen.

Annars som "svart" för ögon etc finns ju även latvarianten med smält choklad
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-08 21:36:53 följande:
    Snutten; svart har jag hört samma om som röd, det blir bara grått ist för svart. Lakrits finns väl i lite olika former så det går att klippa till? TROR det går att smälta, men jag är "allergisk" mot lakritssmak så jag har aldrig testat med det Färger går att beställa från div. internetbutiker, men leveranstiden kan ju vara några dagar...
    Svart tycker jag blir svart - kanske inte totalt superkolsvart, men svart snarare än mörkgrått om man har riktig svart färg. Men man får ta mer svart än vad man tar av de andra färgerna för motsvarande intensitet.
  • Miralicia
    Snutten skrev 2009-06-08 22:27:09 följande:
    miralicia: är det du som bakar tårtorna??? Herregud!!! Att man ens kan åstakomma något sådant med sina händer... jag är förstummad... om min hello kitty tårta blir hälften så fin som den på bilden i bloggen så kommer jag att bli nöjd
    Det är inte jag. Har ingen koppling till hon som har bloggen men är rejält imponerad av henne.
    Det är bara en blogg som jag sprang på i en annan blogg som jag använder mig av som lite inspiration för att få idéer till andra dessertrecept att allergianpassa - dvs byta ut typ rubbet mot helt andra saker.

Men jag tycker att det är kul att kolla runt och inspireras.
Svar på tråden Allergitråden!