Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden!

Miralicia skrev 2009-06-10 21:46:47 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-10 21:31:47 följande: De som det står "Organic" på är samma som Kung Markattas. Goodstore gillar jag - synd bara att man bor en bit bort, men jag har ju varit uppe i Stockholm ett par gånger här nu under våren och alla gångerna så har jag sett till att kunna hinna med en sväng dit för att handla upp ett rejält lager innan jag tagit tåget hem. Just nu sitter jag och mumsar på den här: www.goodstore.se/catalog/product_info.php... och sen ska jag ta ett smakprov på den här: www.goodstore.se/catalog/product_info.php... Den här är också god förresten: www.goodstore.se/catalog/product_info.php... Mycket godare än Kung Markattas ljusa choklad, smakar i princip som vanlig mjölkchoklad. Ska du/ni beställa så kolla även in deras nudlar, massa spännande smaker (har dock inte hunnit testa mig igenom dem än). Scrolla ner en bit till nedre halvan av sidan : www.goodstore.se/catalog/index.php... Alla de avlånga paketen med nudlar är vete- & glutenfria.
    Apelsin-pelargonchokladen var ingen höjdare
    Den får nog sambon som äter allt äta upp här hemma, jag kommer inte att göra det i varje fall.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-10 21:31:47 följande:
    Ja, de var lika. Lätt att tro det är samma vara! Kollade just på goodstore, och där finns en tredje variant på framsidan, men innehållet är samma som K.M. på den jag kollade. Sugen på att beställa en risVISPgrädde, men man behövde beställa för 400:-. Mycket grädde blir det... Någon som testat den (soyatoo)? Kanske flera runt gbg som vill testa så vi kan sambeställa? Om den inte finns närmare... www.goodstore.se/catalog/product_info.php...
    Tänk på att risvispen innehåller sojasläkting bara om man är känslig för det.
  • Miralicia

Prince or Princess skrev 2009-06-11 22:17:10 följande:

Miralicia: hur gör jag med gelesockret för att få till ett lim till tårtdekorationerna?
    Följ anvisningarna på paketet för gelé - blanda lika mängder utspädd saft eller vatten & gelésocker multi i en kastrull, koka upp och låt koka ½ minut, ta av från plattan och låt svalna. Använd sen som "lim" att ta på med antingen en pensel eller tandpetare när det har börjat tjockna lite men inte stelna helt. Ska man fästa dekorationer på sidorna så behöver det ha tjocknat mer än om man ska "klistra" ovanpå, för att sidodekorationerna inte ska glida ner.
  • Miralicia
    saffe skrev 2009-06-12 09:32:22 följande:
    Åhh, det lät spännande! Recept tack! Har inte sett boveteflingor, får hålla utkik efter det nästa gång vi är i affären!
    Risenta har boveteflingor i sitt sortiment som är SärNär. Annars om man vill göra chokladbollar och inte får tag på boveteflingor kan man använda sig av riven kokos som man byter ut havregryn mot.
  • Miralicia
    mrseriksson skrev 2009-06-12 10:03:32 följande:
    hej hej Glutenfritt ströbröd funkar med till choklad bollar............:)
    Fast då vill det till att man tål sojasläktingarna och/eller är känslig för vete och inte klarar vetestärkelse, för något av det har det varit i alla de glutenfria ströbröd som jag sett i affärerna.

Fast det kan kanske funka med po-fiber också .... hmmm, måste nog testas nån dag när jag har tid och känner för det.
  • Miralicia
    Slippy skrev 2009-06-14 15:41:52 följande:
    Nån som vet vad det är för skillnad på Aerius (eller hur det nu stavas) och tavegyl? Vi har Tavegyl till våran dotter, men jag har hört att man får mkt mindre biverkningar av Aerius. Lilltjejen är ju bara 10 mån och jag tror att Aerius är från 1 år, kanske är det därför vi inte fått den? Bör man kanske be att få byta sen när hon fyllt 1 år?
    Den största skillnaden är att det är olika verksamma substanser i dem. I Tavegyl är det Klemastin och i Aerius är det Desloratadin och att de verkar på olika sätt. Tavegyl är lätt sederande - dvs att man blir lite trött av den, det blir man inte av Aerius. Det är även olika dosering, förTavegyl så är normal dos för barn 1-3 år 10-20 ml medan för Aerius så är det 2,5 ml/dag för barn 1-5 år.

Att ge Aerius till barn under 1 år tror jag inte är någon större fara med, Tavegyl har ju tex ingen dosering angiven i Fass för barn under 1 år men har funnits på marknaden rätt länge, medan Aerius dykt upp nån gång under de senaste fem åren har jag för mig, så då väljer man att skriva ut Tavegyl "för säkerhets skull".

Om jag var du skulle jag nog höra om jag inte kunde få byta till Aerius istället. Det är en himla skillnad på att ha ett trött och allergi-gnälligt barn och ett normalt barn (som det blir med Aerius till dottern) eller om man stoppar i ett redan hängigt och gnälligt barn sederande antihistamin ovanpå allergi-tröttheten (jag jämför med när dottern fick Desenthol som också egentligen är en lätt sederande antihistamin när hon kruppade) då slocknade hon totalt. Visst man slipper ju gnället, men det är ju inte så roligt för henne.
  • Miralicia
    SmillaMilla skrev 2009-06-15 11:32:42 följande:
    Nu fick jag svar på proverna o de visar att hon inte är allergisk mot något. Hurra. Men varför får hon då nässelutslag o stora eksem fläckar bara några timmar efter intag av en ballerina kaka?????
    Testerna är inga absolut 100%-iga svar utan endast en ledtråd. Bara för att det inte visar något på testerna behöver inte det betyda att hon tål allt. Vad testade de för?
    Om hon reagerade på Ballerinakex men inte har reagerat på vanlig mat skulle väl jag mistänka hasselnötter kanske? Ballerina innehåller ju mjölk, hasselnötter och sojalecitin (även om de flesta sojaallergiker klarar sojalecitin) förutom vetemjöl.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-16 21:11:23 följande:
    Tror dosen är anpassad efter vikt och inte efter allergi. Min tjej är 3 (om en v eller två) och väger 12,5 kg. Får en halv aerius smälttablett av minsta styrkan. Nässpray 2 gr/dag. Och cellulosapulver lite då o å under dagen när jag kommer ihåg. Hade picknick i gräset idag - avslutning på dagis. Ingen höjdare! Rödögd och inte så lite kinkig efteråt av allt kli och elände. Ska nog ringa allergimottagningen - skulle göra det om det blev för jobbigt. Men vad kan de göra? Ögondroppar känns ju inte som någon höjdare, eller ens genomförbart på min tjej Illa nog med nässprayen Medecinen tar hon så mycket hon kan av och jag gissar att det är den enda för hennes ålder (tavegyl är väl inget bättre? Vill inte ha henne tröttare - illa nog med allergitröttheten). Tror mest det var om maten blev värre vi skule höra av oss. Då kunde hon få allergimedecin att ta inför varje måltid.
    Funderar på om du inte kan få någon annan antihistamin att kombinera Aeriusen med. Funderar bara på vad som kan vara hyfsat långtidsverkande så att du skulle kunna ge det på kvällen så att det verkar åtminstone ett tag in på förmiddagen och sen ger Aeriusen då så att den hinner få full effekt innan den andra går ur. Ger du på kvällen så gör det ju mindre om den skulle vara milt sederande eftersom de då sover bort dåsigheten.

Sen finns det med i varje fall de flesta antihistaminer ett rätt stort spann mellan "normaldos" och innan det blir överdosering. Våran läkare har ju tom instruerat rektor och kokerska om att de behöver inte bry sig om att ifall dottern redan kan ha fått sin dos för dagen utan det är bara att de ger henne (då ev en gång till) om de är osäkra på om det skulle behövas - hellre ge en eller tom två gånger för mycket "i onödan" för det är inget som är farligt utan det behövs mycket innan det blir "farligt" (hon har flytande Aerius). Jag har gjort så att om det har varit jobbiga dagar med både gräs & gräsklippning och pollen så har jag gett henne Aerius både morgon och kväll - har jag gett på kvällen så att hon ska ha skydd från morgonen så har det inte räckt hela dagen och ger jag direkt på morgonen så tar det ju nån timme innan det har full effekt.

Och ang antihistaminer så fick jag ju tidigare i våras läkarordination på 5-dubbel normaldos av Cetirizin för vuxna i kombination med 1-2 Atarax + Betapred för egen del - och då var det ändå rätt långt kvar till när man märkt av överdoseringseffekter enligt Fass - så det finns en rätt stor "säkerhetsmarginal" vid antihistamindosering.
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2009-06-16 21:54:13 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-16 21:11:23 följande: Funderar på om du inte kan få någon annan antihistamin att kombinera Aeriusen med. Funderar bara på vad som kan vara hyfsat långtidsverkande så att du skulle kunna ge det på kvällen så att det verkar åtminstone ett tag in på förmiddagen och sen ger Aeriusen då så att den hinner få full effekt innan den andra går ur. Ger du på kvällen så gör det ju mindre om den skulle vara milt sederande eftersom de då sover bort dåsigheten. Sen finns det med i varje fall de flesta antihistaminer ett rätt stort spann mellan "normaldos" och innan det blir överdosering. Våran läkare har ju tom instruerat rektor och kokerska om att de behöver inte bry sig om att ifall dottern redan kan ha fått sin dos för dagen utan det är bara att de ger henne (då ev en gång till) om de är osäkra på om det skulle behövas - hellre ge en eller tom två gånger för mycket "i onödan" för det är inget som är farligt utan det behövs mycket innan det blir "farligt" (hon har flytande Aerius). Jag har gjort så att om det har varit jobbiga dagar med både gräs & gräsklippning och pollen så har jag gett henne Aerius både morgon och kväll - har jag gett på kvällen så att hon ska ha skydd från morgonen så har det inte räckt hela dagen och ger jag direkt på morgonen så tar det ju nån timme innan det har full effekt. Och ang antihistaminer så fick jag ju tidigare i våras läkarordination på 5-dubbel normaldos av Cetirizin för vuxna i kombination med 1-2 Atarax + Betapred för egen del - och då var det ändå rätt långt kvar till när man märkt av överdoseringseffekter enligt Fass - så det finns en rätt stor "säkerhetsmarginal" vid antihistamindosering.
    Kan tillägga att min skrutta också är 3 - fyllde för drygt en månad sen
  • Miralicia
    Slippy skrev 2009-06-19 10:36:33 följande:
    Blå Myran: Du har två olika recept på MMF i din blogg, har du provat båda? Vilket är bäst? Enklast? En till fråga: Var köper man gelésocker multi?
    Gelésocker multi brukar finnas i de flesta vanliga hyfsat välsorterade mataffärer, brukar stå i anslutning till vanligt socker, florsocker etc. Kom dock på att det innehåller johannesbrödsmjöl = E410, men eftersom det är lite sånt i och så väldigt lite man använder när man har det som "klister" så funkar det i varje fall för dottern som annars reagerar på alla baljväxttillsatser.

Jag brukar göra enligt det här:
    200g marshmallows
    2 msk vatten
    ca 400-500g florsocker
    + lite kokosfett att smörja insidan av skålarna med

Smörj två skålar med kokosfett på insidan.
    Sikta ner 400g florsocker i den ena. Häll i vattnet och lägg i marshmallows i den andra. Mikra mm på högsta effekt 30 sek, ta ut rör om, mikra 30 sek, ta ut rör om, mikra osv tills allt är smält.
    Gör en grop i florsockret och häll i mm-smeten och arbeta ihop till en deg. Jag brukar röra ihop så att det är en halvtjock smet med en sked eller gaffel och sen stjälpa ut allt på ett bakunderlägg i silikon och arbeta ihop med händerna sen. Hellre aningens klibbig än för torr. Låt vila och svalna ca 1 timme innan användning.
  • Miralicia
    saffe skrev 2009-06-19 10:52:44 följande:
    Nu har jag sett att ni skrivit MMF flera ggr och jag kan inte komma på vad ni menar.. Vad är det?
    MMF = marshmallowfondant, som man gör genom att smälta marshmallows eller annat skumgodis som man arbetar ihop med florsocker så att man får en deg som man kan kavla ut och använda som lock på tårtor istället för marsipan eller sugarpaste
  • Miralicia
    saffe skrev 2009-06-19 16:27:26 följande:
    Ok, tack för förklaringen! Blir det inte fasligt segt och sött?
    Segt blir det inte men relativt sött. Det får man väga upp med något lite syrligare som fyllning mellan lagren av tårtbotten.
  • Miralicia
    Slippy skrev 2009-06-20 17:00:28 följande:
    Vilka märken finns det på risgrädde? Har aldrig sett det i nån av "våra" affärer. Används den i matlagning på samma sätt som imat eller? Blir det lite sötare smak av den?
    Jag har bara sett två varianter av risgrädde, dels SoyToos risvispgrädde på sprutflaska och sen en som kallas för rismatlagningskräm från (har jag för mig) La Bio Isola. Båda innehåller sojasläktingar - Isolas E410 och SoyToos E414. SoyToos har jag bara sett på Goodstore men Isolas har de bla på vårt Ica Maxi och det är även den som allergimat.com säljer.

Jag har bara testat Isolas en gång härom året (på den tiden när dottern fortfarande klarade sojasläktinger) och jag vet inte om det var så värst stor skillnad smakmässigt än tex iMat, möjligtvis aaaaaningens neutralare smak. Den används på samma sätt som iMat mfl, med det undantaget att den endast passar i varma rätter, funkar tex inte att förtjocka till vispad. Konsistensen var lite skum, ungefär som halvfrusen kokosmjölk, en tjock gryning klump och grumligt vatten typ när man öppnade förpackningen (rumstempererad) och innan det blivit varmt då var det "slätt".
  • Miralicia

Mrs Martini skrev 2009-06-24 21:50:07 följande:

Brukar hänga här allergitrådarna för att min dotter är mjölkallergiker, men nu är det jag som fått överkänslighetsreaktioner... Har aldrig fått det tidigare, men så för drygt 1½vecka sen fick jag nässelutslag över hela kroppen. (hade utslag precis överallt utom i ansiktet...) Kom i gick i två dagar & var inne på närakuten för att få veta vad det var. Fick nässelutslag konstaterat & fick antihistamintabletter utskrivna. Tydligen kan man ju reagera på precis vad som helst... Första dagarna vågade jag knappt äta nåt alls eftersom jag var så rädd att det skulle komma tillbaka. Har gått jättebra fram till i dag, nu i kväll poppade det upp igen. Armar, händer & bröst... Tog en tablett så fort jag såg första utslaget, så jag hoppas det inte sprider sig som sist nu... Blit tokig för jag fattar verkligen inte vad jag kan få det av! I dag har jag inte ätit nåt av det som anses vanligt att reagera mot. Tror jag... Läser man på Vårdguiden får man ju uppfattningen att det inte är nån ide att göra allergiutredning, eftersom man oftast ändå inte hittar orsaken... Men vad ska man göra då?
    Kunde varit jag som skrev det här inlägget om det varit i borjan på mars i år. I mitt fall är det vete som jag reagerar på (men det är dock inte tack vare sjukvården som jag kommit fram till det).

Vad var det för anithistaminer som du fick utskrivna?
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-26 18:33:53 följande:
    Hjälp! S mår inte alls bra av gräs Det blev bättre i några dagar när det regnade och vi samtidigt dubblade aerius. Men nu går hon med rödsprängda ögon halva dagarna, och på kvällen bara kliar och gnuggar hon ögonen i ett Vi ger aerius en tablett på morgonen - är det bättre att ge ½ två ggr? Vi ger nässpray 2 ggr, funderar på att öka upp, ssk a det var ok att ge flera ggr (hon dregglar konstant och låter täppt, samtidigt gör den ont och hon protesterar verkligen) Funderar på ögondroppar, men hur kul är det att ge en 3-åring?? Tvättar ansiktet ett par ggr/dag och på kvällen. Borde väl tvätta håret, men hon vill verkligen inte det! Försöker hålla oss inne, men hur lätt är det?? Vill stenlägga hela orten! Tips någon?
    Jag skulle nog ge morgon och em/kväll istället för hela tabletten på en gång. Då har hon lite skydd direkt när hon vaknar i väntan på att morgontabletten ska få full effekt och sen även om full effekt "ska" sitta i minst 24 timmar enligt läkemedelstillverkaren så tycker jag mig märkt att effekten börjar avta framåt eftermiddagen om det varit mycket i luften och då har det varit bra att fylla på lite framemot eftermiddagen.

Funderar på nässpray, ni kan inte få testa med nån annan sort. För jag tycker att det verkar vara stor skillnad mellan olika sorter. Jag försökte ju med nån nässpray till M men hon blev helt hysterisk bara man tittade på nässpraysflaskan och sa att den gjorde ont. Och sen var det nån dag när hon var helt hemskt igentäppt och jag inte hittade den nässprayen utan bara den storasyster hade fått utskriven vid tidigare tillfälle (nån som är med kortison, kommer inte ihåg namnet just nu, men receptbelagd) så jag testade med den för det enstaka tillfället (även om minstingen egentligen är lite för liten vad gäller åldersrekommendationer, eg är den från 6 år och minstingen är 3) och det gick hur bra som helst med den, inga klagomål på att det gjorde ont (och inte heller hysterisk när jag väl hade sprayat första näsborren och hon märkte att det inte gjorde ont så jag kunde spraya den andra utan att mordhålla).

Sen tänkte på det här med hårtvätt etc om nu det är svårt. Vet inte i vilken utsträckning som du redan gör det här, men jag nämner det ändå. Använd separata ute- och innekläder för att dra in så lite som möjligt och sen typ solhatt, scarf etc på huvudet och runt håret så att håret blir lite skyddat så inte lika mycket kan fastna där. Och om hon nu inte vill skölja ur håret så kan det ju kanske vara idé att i varje fall byta örngott väldigt ofta - typ varje dag så att det bara är den dagens polen rån håret som kan hamna där och inte flera dagars hårpollen som gnos in i örngottet.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-06-27 13:30:22 följande:
    Arsenik i risdryck: www.information.dk/telegram/195972 Arsenik eller aspartam? Vilket gift ska jag ge för att täcka upp kalciumbehövet? Dags att införskaffa dolomit(?)-pulver. Var köper man sånt?
    Tror att du kan gå in i så gott som vilken åtminstone halvstor, hyfsat välsorterad hälsokostbutik som helst och hitta det. Dock finns det i lite olika varianter

Kolla efter den här burken: www.evitamin.se/ProductSheet.aspx

Den här innehåller förutom kalciumkarbonat & magnesiumkarbonat även mangan vilket känns lite onödigt eftersom det är rätt osäkert om hur pass nödvändigt mangan är för människor samt att överdosering kan visa sig med agressivitet, nevositet och psykiska besvär: www.halsokost.se/produktid.aspx

Har för mig att det var JPL som på ett annat forum nån gång nämnde att hon hade bakat muffins som hon berikade med dolomitpulver - dvs 1 dagsdos dolomitpulver/muffins. Det tyckte jag var ett rätt smidigt sätt att "lura i" kalket. Muffins går ju att göra i många varianter och det behöver ju inte bara vara sockriga fikabrödsmuffins utan man kan ju även göra som matmuffins.
  • Miralicia
    Slippy skrev 2009-06-29 16:46:48 följande:
    Nån som vet nåt om arbogapastejs mjölk- och glutenfria leverpastej? Den har inte funnits på "vårat" coop forum på flera veckor. Har dom slutat med den eller är det bara här i stan jag inte kan få tag på den? Vet att det funnits en annan sort som är bredbar också (2 små byttor som sitter ihop), men den har jag inte sett på flera månader.
    Har ingen aning om den. Vi brukar använda Scans "Klassisk bredbar Leverpastej" eller deras Original Ugnsbakad (har jag för mig den heter) eller Willys bredbara
  • Miralicia
    Slippy skrev 2009-06-30 09:05:52 följande:
    Kavat skrev 2009-06-29 22:07:58 följande:Vi behöver egentligen inte glutenfri, men den vi brukar köpa från arbogapastej är både mjölk- och glutenfri så det va därför jag skrev så. Visste inte attd et fanns så många mjölkfria sorter. Dom innehåller inte ägg heller eller? Det är ju mjölk- och äggfritt vi har till lilltjejen. Jag får ut och läsa lite i affärerna. Vore ju smidigt om jag kunde hitta nån på coop forum eftersom det är där vi handlar mest, men annars har vi ju Willys också så då kan jag alltid åka dit och köpa deras. Tack för hjälpen allihop!
    Eftersom jag ändå håller på att duka fram frukost kan du få innehållsförteckningarna här på en gång:

Scan klassisk bredbar: Fett fläsk, grislver, vatten, potatismjöl, socker, koksalt, druvsocker, lökpulver, kryddor, antioxidationsmedel E301, arom, konserveringsmedel E250

Willys leverpastej bredbar: Grislever, vatten, griskött, fett från gris, potatismjöl, bindväv från gris, koksalt (med konserveringsmedel E250), socker, krydor (lök, ingefära, kryddextrakter (kardemumma, muskotnöt, nejlika, peppar, timjan)

Scan har utöver klassisk bredbar och Original ugnsbakad även en Ugnsbakad provescal (dock med smakförstärkare E621) och även en skivbar (som innehåller fruktkärnmjöl E410) som är utan mjölk och ägg mm.

Willys har både vanlig, light och med gurka som alla är utan mjölk, ägg, soja mm i innehållsförteckningarna

Det är de som jag kommer på så här ur minnet.
Svar på tråden Allergitråden!