Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden!

Jaha, då är det väl bara att troligtvis lägga till pollen av något slag (troligast björk och ev även ek) till listan vid sidan av kontaktreaktion på gräs och multipel födoämnesallergi där hon även reagerar på vissa konserveringsmedel.

Hon har ju gått på daglig Aeriusbehandling i några veckor sen gräset började komma igång och bli lite grönt, men för runt 3 veckor sedan började hon snora lite smått. Tänkte först att det var vanlig förkylning (vilket inte var helt otänkbart eftersom andra i familjen varit förkylda) och eftersom hon redan var under antihistaminbehandling, men snorandet har fortsatt i snart 3 veckor nu och i söndags var vi inne större delen av dagen för att vi behövde städa, så då blev det bara en kortis ute för att gå till affären och i måndags när hon var ledig från fsk så hade jag migrän så då blev det inte av att vi gick ut mer än till affären då heller. Och då var hon helt plötsligt inte snorig längre. Och i tisdags när hon var på fsk igen så var hon helt plötsligt snorig igen. Så det känns ju som rätt pollenrelaterat.

• Miralicia
    Kavat skrev 2009-05-11 22:03:55 följande:
    Ja, vad jag tror handläggaren menar är att du måste säga att du vill ha merkostnad för: t.ex risdryck mjölkfritt övrigt special mjöl utan sojasläktingar extra tvätt extra kläder - ombyte ev. salvor (vi får locobase repair men man måste ha läkarens ordination på papper) mm Sen ska man gärna räkna ut en summa på allt, hur mycket det kostar. Ett exempel "utan sanning". T.ex du bakar en gång i veckan och då går det åt 1liter mjöl som kostar 20:- och då blir det 20x52 veckor= 1040 kr per år i mjölkostnad Angående risdrycken bör man skriva jämförelse med vad mjölk och även med havredryck, så de ser att det är så mycket dyrare. Vi fick nämnligen inte för det för hon ansåg att de ingick i mjölkfritt, men många andra här har fått för risdryck utöver.
    Fast man kan knappast räkna med hela mjölkostnaden, utan det är merkostnaden mot vad specialmjölet/bak kostar jämfört med vad vanligt mjöl skulle kosta för motsvarande bak -- att det är mellanskillnaden som man får räkna som merkostnad.

De flesta salvor räknar FK med att man får se till att få på recept från läkaren, och då får man räkna med kostnader upp till högkostnadsskyddet. Numera finns det även möjlighet att i merkostnaderna för VB få räkna med en del andra som man inte kan få på recept ... om läkaren skriver ett intyg om att de behövs. Men går det att få dem på recept kan man bara få för kostnader upp till högkostnadsskyddet.

Runt sidan 16 i den här tråden har jag skrivit rätt utförligt om hur jag argumenterade med min handläggare för att få igenom kostnaden för rismjölk bla, och där finns även en länk till konsumentverkets beräkningar som är de som FK lägger till grund för sina beslut så det är bra att hänvisa till dem och även att det som KoV faktiskt tar som exempel är rätt orimligt låga mängder på dygnsmängder mjölkersättning, såvida man inte har ett barn som dricker välling gjord på tex Nutra morgon och kväll som man får på livsmedelsanvisning
  • Miralicia
    Kavat skrev 2009-05-11 22:48:35 följande:
    Tur du fyller i! Sidan 16, ska försöka lägga på minnet! Vi får för hela mjöl-kostnaden. Men eftersom man egentligen får gf mjöl på livsmedelshänvisning samt en del bröd (om man tål vetestärkelse och sojasläktingarna) och det är ju "typ gratis" och i brödet är det ju olja, jäst, sirap och ja, en massa saker som jag inte tagit upp, plus att det ska bakas, ugnen ska värmas osv. och då resonerade väl hon så att vi fick för hela mjöl-kostnaden. Inga stora pengar precis. Sen är de ju upp till dem att räkna bort det som de anser. Men i ansökan ska man väl skriva vad man gör av med själv, det gjorde i alla fall jag. I vårt fall fick vi ju t.ex inte för risdryck.
    Jag letade själv rätt på det för några dagar sen då jag fick en vb-fråga från en bekant till oss, så istället för att skriva allt igen letade jag reda på det jag redan skrivit och hänvisade dit, där av att jag hade koll på sida.

Det var ju om man ska vara väldigt petig så är det ju bara själva merkostnaden mot vanligt som "ska" räknas. Mest som förklaring om varför FK kanske inte alltid godkänner hela summan man skrivit.
    Mjölet är ju ett måste för att kunna baka och innebär en merkostnad när det krävs special, men olja, jäst, salt etc är ju sånt som man har även när man bakar vanligt, så det går ju inte att få igenom som merkostnad. Så "väljer" man att baka själv, så "sparar" man ju en del pengar på att inte köpa färdigbakat (om det finns produkter att köpa men som man inte kan få på livsmedelsanvisning) så är det ju egentligen ingen merkostnad annat än mellanskillnaden mellan specialmjöl och vanligt vetemjöl och extra el för ugnen, utan det är i så fall "främst" mertiden om det tar att baka som är värt att fokusera på om man inte har en massa andra merkostnader också så att merkostnaden för mjölet kan hjälpa till att komma upp över gränserna för merkostnader.

Hoppas att du förstår mina " " rätt.
  • Miralicia
    mady skrev 2009-05-12 15:43:54 följande:
    skit! tänk att det aldrig bara kan vara. Idag skulle jag pricktesta mig, resultatet blev som väntat. Sen bad jag att de skulle ta ett rast när jag ändå var där för jag vet ju att de vill ha det vid snack om behandling... Sagt och gjort sjuksystern han kollade med en läkare så togs provet. Jag är jättelätt stucken så även denna gång men när han tog it nålen gjorde det skitont, verkligen jätteont. Han plåstra om och jag gick, kände direkt hur onmt det gjorde och fingrarna började domna. kollade ner på armen som hade en lustig form. Armen började oxå bli marmorerad. gick tillbaka. -OJ, det där måste vi linda det är kärlet som spruckit du har fått ett mycket stort hematom i armen. Läkaren tittade och konstaterade det samma. kommer göra ont i några dagar, blir troligen rejält blå. Vila och håll armen högt och blir det inte bättre på några dagar så hör av dig igen... Så nu är jag lindad, värk, domnade fingrar, snacka om att det var svårt att köra bil. Mitt hus är ett bombnedslag men jag ska vila Gnäll gnäll
    Vad bekant det där lät, fast inte fullt så illa för min del från dagens provtagning på VC. Jag har "bara" ett blåmärke som är som 4 st 5-kronor i ena armvecket + att det är en "knöl" i storlek som en enkrona. Och det ömmar om man sträcker ut eller böjer armen. Labbteknikern som stack mig stack in nålen och det gick ju bra, men sen när hon skulle fylla provrören så vred hon på hållaren med nålen så att jag kunde känna hur spetsen av ögat på nålen rispade omring inne i blodkärlet i armen vilket gjorde rätt ont. Jag som inte brukar bry mig det minsta när jag ska stickas grimaserade en hel del del denna gång.

Nästa gång som jag ska ta prov på VC ska jag tänka mig för och låta dem ta prover i vänsterarmen i fortsättningen.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2009-05-12 16:18:33 följande:
    Skickar över en kram till dig med. Usch och fy. Vad tog det för tester denna gång? Akut gissar jag?
    Inte akut faktiskt utan bara en bra läkare som på telefon höll med mig om "allt" vad gällde de prover jag ville ha tagna och även utökade dem ytterligare lite. Så nu har jag äntligen fått ta transglutaminas istället för antigiladin som förra läkaren tog och sen div blodvärden, dels samma som tagits innan men även kolla järndepåer, B12, folsyra och lite till eftersom jag innan hade lite för få röda blodkroppar som dessutom är lite för små.
  • Miralicia
    Allrona skrev 2009-05-13 10:56:37 följande:
    Tack för hjälpen, då ska jag genast utesluta även mjölk och ägg. Går det bra att använda laktosprodukter istället eller ska jag utesluta helt?
    Du kan inte använda laktosfria produkter. Laktosintolerans påverkar endast magen och inte huden. Bröstmjölk innehåller större mängder av laktos än vanlig komjölk dessutom.
    Det som man reagerar på är proteinet i mjölken och det finns kvar i samma mängd i laktosfria produkter där de enbart har tillsatt laktasenzym för att bryta ner laktosen. Du behöver alltså utesluta alla mjölkprodukter, byt ut dem mot produkter baserade på havre och ris. Undvik sojabaserade produkter eftersom risken för att utveckla även allergi mot soja är stor om man är allergisk mot mjölk, mellan 30-50% av de som reagerar på mjölk kommer utveckla allergi mot soja.
  • Miralicia
    AmoreElin skrev 2009-05-13 09:52:43 följande:
    Frågade om Patch test- hon sa surt att det inte gört på barn och speciellt inte på så små barn och inte i Göteborg. *om det inte göra i Sveriges näst största stad, var görs det då?* Funderar på att göra sådant test själv hemma!! Kram allihopa!!!
    *himlar massor med ögonen*

Det är främst på små barn som patchtest kan vara tillförlitligare än pricktest och RAST och även i synnerhet om det handlar om sena reaktioner - som tex eksem och magproblem. Forskningen hittills har visat på att det har högst diagnosvärde på barn under 2 år, men kan vara användbart även när det handlar om äldre när det handlar om födoämnesallergier.

Men tyvärr finns det gott om "skräcködlor" (som även kan vara rätt unga) inom vården som tror sig veta att man endast kan göra patchtet på kontaktallergier som nickel etc och absolut inte på födoämnen.

Göteborgstrakten nån stans är ett av tyvärr få ställen i landet där man som rutin gör lapptest. K Kavat vet vart i trakten det är det görs, själv har jag just nu hjärnsläpp.
    Linköping gör mycket patchtest vet jag och sen har jag för mig att Uppsala och Lund och sen är det nån stans i GBG-trakten.
  • Miralicia

Appropå patchtest. Jag gjorde för skojs skull just en PubMed-sökning på "food allergy patch test" och hittade ett abstract från en studie i Litauen.

108 barn mellan 1-16 år deltog, alla deltagarna var diagnostierade som atopiker. 41% var 1-3 år gamla och 52% hade en lindrigt atopisk hud.
    Man mätte totalt IgE i blodet, gjorde pricktest och patchtest på 25 födoämnesallergener.

73,1 % hade normala värden och bara 26,9% hade avvikande halter av totalt IgE i blodet.

Pricktester utföres och endast 4,63% uppvisade positiva reaktioner på pricktesterna.

Patchtest utföres och där uppvisade 68,5% positiva reaktioner på patchtesten.

10,3% av de allergiska atopikerna hade snabballergiska reaktioner, medan 48,3% hade långsamma reaktioner. Och en femtedel av atopikerna var inte allergiska mot något födoämne.

"CONCLUSIONS: Skin patch test is an informative and reliable diagnostic test in evaluating the delayed type allergic reactions. In about half of the tested persons with atopic dermatitis, food allergy appeared in delayed type allergic reactions. Therefore it is very important to do the skin patch test for toddlers and pre-school age children. The most common allergens found with the help of skin patch test are soy, milk, peanuts, carrot, egg whites, wheat, and corn."

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15547309&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

• Miralicia
    Alicia05sMamma skrev 2009-05-13 11:43:51 följande:
    Äntligen.. så idag med posten kom läkarintyget så jag kan skicka in det till fk så de kan behandla klart vår vb ansökan. Nu blir jag oerhört nervös... Kommer vi bli beviljade tro Jag hoppas de iaf. Tog ni kopia på läkarintyget eller skickade ni bara in det ?
    Jag tog ett par kopior på läkarintyget, fast främsta anledningen till det var nog att dagis började bråka om läkarintyg i samma veva och jag orkade inte hålla på att krångla med nya intyg utan jag tog en kopia det som skulle till FK och sen en överstrykningspenna och markerade alla födoämnen som hon inte skulle ha och lämnade till dagis.

Fast FK ska ha originalet.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-05-16 11:41:52 följande:
    Vad tycker era små om nya flytande aerius? S älskade sirapen förra året, fast nu vägrar hon den orala lösningen Smakade en liten droppe själv, och den är vekligen superstark - av smaksättningen o sorbitolet Vet inte hur jag ska göra med den nu, hon har lite glansiga ögon ibland o nyser lite - vet inte om det är värt att bråka om medicin för. Vill att hon ska må helt bra - fast mediciner har ju biverkningar så det är ändå inte säkert att det är bäst.
    Den förra - innan de tog bort azofärgämnet kallade dottern för godis, den nuvarande accepterar hon utan problem, men hon vill alltid ha en sked vatten efteråt och hon kallar den inte för godis längre.
Svar på tråden Allergitråden!