Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden!

Glass skrev 2009-05-19 22:36:36 följande:
    en fråga. Går äggprotein över i mjölken då man ammar? Fundrar på om det kan vara det som min dotter inte tål eftersom hon har eksem. Håller just nu på att utesluta mjölken för att se om det är det, men om det inte är det så kanske det är ägg. Hur vanligt är äggallergi?
    Ägg går över, dottern reagerade på ägg när hon helammades. hon blossade upp med eksem på fötterna när hon var runt 4 månader efter en vecka där det hade blivit rätt många kladdkakaor bakade (och uppätna).

Ägg hör till de vanligaste allergierna ihop med mjölk, soja, vete & fisk.
  • Miralicia
    Glass skrev 2009-05-19 22:15:18 följande:
    Hej igen på er. Nu är jag här med en fråga igen Jag ska ju undvika mjölkprodukter nu när jag ammar min lilla. Vad kan man äta "ute"? Om jag går på fik eller en restaurang eller sånt så har jag ingen aning om vad som inte brukar innehålla mjölkprodukter. Kan ni ge mig lite tips så att jag kan äta något skoj i morgon då jag ska ut och fika med mammor och bebisar
    McD är ett rätt standardalternativ för mat om man är allergisk, dock rätt tråkigt. Hamburgarna och bröden är utan mjölk, så skippar man osten och ev dressing.

Thailändskt/asiatiskt funkar ofta om man bara ska ha utan mjölk, men se till att om de använder kokosmjölk att de bara har i ren kokosmjölk och inte drygar ut den dyrare kokosmjölken med vanlig komjölk (kan inträffa ibland).
  • Miralicia

Mama Law skrev 2009-05-20 09:31:34 följande:

Har inte hört ett ljud mer från Fk lär väl inte bli beslut den här veckan heller. Kommuniceringstiden går ju på lördag och skulle få beslut innan majs slut. Ringde för 2 veckor sen och sa att jag inte hade några synpunkter och då sa min handläggare att då borde vi kunna få ett beslut snabbt. Men i torsdags hade de ringt Barnmottagningen och frågat saker om saker vi köper som vi tagit med i merkostnader alltså hade det inte lämnat kvalitetsäkringen än där det legat sen 9 april.... ARG NU behöver pengar vår ekonomi går i botten! Ring och kolla så allt har kommit fram!
    Har de sagt ett sistadatum som du har rätt att lämna synpunkter på utredningen till, så kan de tyvärr inte ta beslut innan det även om du sagt att du inte har några synpunkter första dagen du fick utredningen. Det i fall du skulle komma på något mer sen att tillägga.
  • Miralicia
    Amulett skrev 2009-05-20 12:56:49 följande:
    Fast dressingen är i en del fall OK. Jag fick olika bud angående McFeast-dressingen (en restaurang sa att den var OK, nästa att den inte var det ...), så tillslut ringde jag McD och fick veta att åtminstone McFeast-dressingen är OK för mjölkallergiker. Så McFeast utan ost går att äta. Sedan kan man behöva dubbelkolla att de inte friterar ostgrejer i samma fritös som pommesen. De får inte göra det, men det händer visst ändå på en del ställen ...
    Jo, det är därför jag skrev ev. dressing eftersom jag har för mig att det kan skilja mellan olika sorter. Dressingen har jag ingen större koll på eftersom det ändå inte har varit aktuellt för dottern att kolla upp då det är så mycket annat som hon inte tål. I nuläget innebär mat på McD för henne naturell burgare utan bröd, pommes, morötter och äppeljuice, cola eller vatten.
  • Miralicia
    hönsmormors dotter skrev 2009-05-20 20:43:39 följande:
    Hej, Är det någon som kan förklara det här för mig: Min son är mjölkallergisk och jag ammar fortfarande. Varför är det så jättejättekänsligt vad jag äter? Kan det verkligen påverka honom om jag äter en ostmacka på morgonen och ammar på kvällen? Jag menar, med tanke på att man nu för tiden till och med får dricka ett par glas vin när man ammar, enligt den nya forskningen. Vad jag har förstått av logiken angående alkohol så menar de att så länge man är gravid så gäller nolltolerans eftersom alkoholhalten i mammans blod går direkt över till barnet, medan den blir så mycket utspädd i modersmjölken att den i stort sett försvinner. Borde inte det samma gälla mjölk? När jag var gravid drack jag massvis med mjölk eftersom jag trodde att det var nyttigt. Men sonen var väl redan allergisk innan han föddes och måste ju ha fått i sig det då. Men nu när jag ammar måste jag undvika varje droppe! Är det någon skillnad på hur alkohol och mjölk tas upp i modersmjölken??? Obs! Vill tillägga att jag varken tänker dricka vin eller mjölk så länge jag ammar, men jag blir bara inte klok på hur det hänger ihop.
    Kavat skrev 2009-05-20 20:47:07 följande:
    Allt går över i bröstmjölken. Vin som vatten. Vinet går alltså över lika mycket som mjölken gör skulle jag tro. MEN alkoholen i vinet försvinner ju allt eftersom så om man dricker ett glas vin så tar det ju timmar innan det kommer ut i bröstmjölken och då finns det ju inte så mycket alkohol kvar. Så tål man inte vindruvor så kommer bebisen säkert reagera på om man dricker vin, liksom en mjölkallergisk bebis reagerar om man dricker mjölk.
    Ser man till livsmedelsverkets rapporterade allvarliga allergiska reaktioner på felmärkta/kontaminerade varor, så finns det t ex ett fall där den dos kasein (mjölkprotein) som en 6-årig flicka fick i sig uppskattades till 0,9 miligram och det ledde till behov av akut sjukvårdsbehandling pga av en anafylaktisk reaktion. Det var visserligen vid direktintag, men för att illustrera ett exempel att det kan räcka med pyttepyttelite för att framkalla en reaktion. Sen att den mjölk du äter "filtreras" innan din son får det via amningen så att han inte får i sig samma mängder av mjölkprotein som du äter, men det är ändå tillräckligt för att kunna framkalla en reaktion.

Vad gäller vin/alkohol så bryter ju kroppen ner det så att det försvinner ur kroppen på några timmar. (Mjölk)proteiner bryts ju inte ner på samma sätt utan lagras i kroppen och kan finnas kvar i flera veckor, från det att man börjar äta helt mjölkproteinfri kost så kan det ta upp emot 3-4 veckor innan alla lagrade rester av komjölksproteiner har försvunnit ur din kropp och helt slutat att passera över i bröstmjölken och påverka.
  • Miralicia
    WimsA skrev 2009-05-22 20:05:16 följande:
    Hej alla! Var hos dietisten idag ang Vildes soja allergi, vi prata lite om vad han bruka äta och då älskar allt med fil och yoghurt och inte får äta det öht så föreslog han något Rapsy Frutty, någon här som använder det? Och varifrån har ni beställt det isf?
    Rapsys sortiment går att köpa från www.allergimat.com och det är de som driver den sajten som också tagit fram rapsyprodukterna, dock tycker jag att de tag lite snudd på hutlös frakt tyvärr (lägsta fraktkostnaden är 75:- och sen uppåt beroende på vikt och omfång enligt postens avgifter - även om du bara skulle köpa en liten påse med rapsypulver för att testa om han gillar det ).

Det finns även ett gäng återförsäljare av rapsyprodukterna runt om i landet, om du scrollar ner till slutet av den här sidan där de olika rapsyprodukterna beskrivs hittar du ett gäng återförsäljare.
    www.allergimat.com/page.asp
    Hos återförsäljarna är det iofs ofta bara de mindre förpackningsstorlekarna och att jämförpriset kan vara ngn krona högre - men det sparar du in på frakten.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-05-25 09:42:09 följande:
    Här har magen blivit kass igen som av sädesslag. Vi ger henne ju lite av det på läk inrådan. Antar pga pollensäsong. Så nu föröker jag få maken att ta bort sädesslag, och han försöker få mig att provocera mjölk *suck* Ska till läk på fredag för sonen, får väl konsultera henne om dottern om hon går med på det. Vi går dit i vanliga fall fast går tillfälligt till allergimottagning med dottern. Nu har jag börjat smörja blöjområdet på sonen med kortison. Försökt med rumpsalvor och med olja, och har det inte blivit sämre så har det i alla fall bara blivit tillfälliga förbättringar. Hade det varit någon annanstans på kroppen hade jag tagit kortison för länge sen, fast av någon anedning känns det helt fel i blöjområdet, där "ska" man ju ta bephanten, inotyol osv. Men nu efter bara 1 dos ser det mycket bättre ut Kan det ändå vara svamp?? Jag tror inte det är det, men får höra flera som säger att om inte bephanten eller inotyol hjälper är det svamp
    Kavat skrev 2009-05-25 10:07:52 följande:
    Får han "blåsor" av bajset/kisset eller är han röd överallt? Mina barn har konstigt nog alltid varit fina under blöjan - om de inte fått i sig något de inte tål för då fräter det hål och blir blåsor på nolltid. Sen var det väl du som skrev att det var typ vete i någon blöjsort? Vi har som sagt haft Libero hela tiden på sonen och han som är så känslig i övrigt har aldrig reagerat på deras blöjor. Men det är ju olika det där med. Här har det funkat med tjockt och då menar jag tjockt lager inotyol vid varje blöjbyte för att avföringen inte ska komma i kontakt med såren. Håller tummarna att det funkar med kortisonen. Lufta lufta lufta... Sädesslag och mjölk. Hm, är hon sämre nu så är det kanske inte läge att provocera. Maken är "nöjd" är hemma för vi har gjort lite provoceringar med apelsin bla. Och nu är hon superskrovlig igen. Så nu inser han själv att ok, hon tål inte det. Så nu är det väl en månad innan hon blir fin i huden igen... Suck!
    Att smörja rumpan med kan jag tipsa om Daktacort eller Cortimyk om man misstänker svamp - vilket jag tycker att det låter som om det ser frätt och blåsigt ut och inotynol etc inte hjälper det minsta. (Daktacort ska förvaras i kylskåp, men personligen tycker jag att den funkar bäst även om båda ska vara samma/likvärdiga). De är egentligen för fotsvamp men funkar perfekt även till irriterade bebisrumpor - båda innehåller både kortison & anti-svampmedel. Tycker de funkar bättre än ren hydrokortison/mildisonsalva. Även andra märken på blöjor kan vara värt att testa, eller testa med tygblöjor (det enda som funkade för oss - hon fick svamp av allt annat) eller i varje fall när det är irriterat lägga ett tyglager som en liner närmast rumpan även om man har engångsblöjor - leta efter lite gamla linnehanddukar på loppis som man kan klippa till i lagom bitar det är det som jag tycker känns skönast tycker jag.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2009-05-25 12:59:23 följande:
    Åh, varför bor ni inte här allesammans så man kunde ta en kaffe och sitta och titta på när barnen roade sig... Vi är leksugna!
    Kaffet hoppar jag över men skulle gärna ta ett glas iskall saft eller så

Jag sitter här i skokartongen just nu och ska snart ta mig ut en stund med M så hon får vara ute och leka en stund ... måste bara försöka hitta nånstans där man slipper ifrån de värsta ouppfostrade ungarna i ålder ca 3,5-10 år på gårdarna häromkring vars föräldrarna låter dem driva lite halvt vind för våg och då beter sig därefter

Jag får helt klart ta och bjuda in mig ett par dagar hos dig nån gång i sommar om ni är hemma så får vi ta lite fika då
  • Miralicia
    Kavat skrev 2009-05-25 13:23:42 följande:
    Ja, det hade ju varit urkul! KOM och hälsa på!!!! Vi har plats (om jag städar lite i syrummet!)
    Det gör jag gärna

Ekonomin tillåter ju knappast några större utsvävningar vad gäller semesterplaner i år, men något litet avbrott från skokartongen här hemma måste man ju försöka att hitta på ändå för tjejernas skull. Har man lite framförhållning så behöver det ju inte bli så dyrt med resorna. Så det får vi ta och kolla upp.
  • Miralicia

Jag kan komma med ett glasstips som bör funka för så gott som alla - Det är "Coop Magi" isglasspinnar med hallon- resp päronsmak.
    Inga baljväxttillsatser och inte heller någon glukossirap vilket ju brukar vara de största problemen när det handlar om isglassar. 24-pack som de på vårt Coop Forum tog 32-33:- för.

Innehållsförteckningen:
    Vatten, socker, röd saftkoncentrat (vatten, vindruvskoncentrat, fläderbärskoncentrat, surhetsreglerande medel (E330), aromer, hallonjuice), grön saftkoncentrat (päronjuice, surhetsreglerande medel (E 330), vatten, aromer), röd färgblandning (vatten, färgämne (E163), surhetsreglerande medel (E260), konserveringsmedel (E211), stabiliseringsmedel (E440), surhetsreglerande medel (E330), färgämne (E141).

Riktigt goda var de också, typ godaste isglasspinnarna jag smakat tror jag nästan. De smakar bra mycket mer än tex Triumfs hallon-colapinnar som är det tidigare jag kommit att hitta något som är så gott som "utan allt". Päronpinnarna smakar päronsplitt och hallonglassarna har massor med smak så triumfs hallonpinnar är snudd på blask i jämförelse.

Svar på tråden Allergitråden!