hönsmormors dotter skrev 2009-05-20 20:43:39 följande:
Hej, Är det någon som kan förklara det här för mig: Min son är mjölkallergisk och jag ammar fortfarande. Varför är det så jättejättekänsligt vad jag äter? Kan det verkligen påverka honom om jag äter en ostmacka på morgonen och ammar på kvällen? Jag menar, med tanke på att man nu för tiden till och med får dricka ett par glas vin när man ammar, enligt den nya forskningen. Vad jag har förstått av logiken angående alkohol så menar de att så länge man är gravid så gäller nolltolerans eftersom alkoholhalten i mammans blod går direkt över till barnet, medan den blir så mycket utspädd i modersmjölken att den i stort sett försvinner. Borde inte det samma gälla mjölk? När jag var gravid drack jag massvis med mjölk eftersom jag trodde att det var nyttigt. Men sonen var väl redan allergisk innan han föddes och måste ju ha fått i sig det då. Men nu när jag ammar måste jag undvika varje droppe! Är det någon skillnad på hur alkohol och mjölk tas upp i modersmjölken??? Obs! Vill tillägga att jag varken tänker dricka vin eller mjölk så länge jag ammar, men jag blir bara inte klok på hur det hänger ihop.
Kavat skrev 2009-05-20 20:47:07 följande:
Allt går över i bröstmjölken. Vin som vatten. Vinet går alltså över lika mycket som mjölken gör skulle jag tro. MEN alkoholen i vinet försvinner ju allt eftersom så om man dricker ett glas vin så tar det ju timmar innan det kommer ut i bröstmjölken och då finns det ju inte så mycket alkohol kvar. Så tål man inte vindruvor så kommer bebisen säkert reagera på om man dricker vin, liksom en mjölkallergisk bebis reagerar om man dricker mjölk.
Ser man till livsmedelsverkets rapporterade allvarliga allergiska reaktioner på felmärkta/kontaminerade varor, så finns det t ex ett fall där den dos kasein (mjölkprotein) som en 6-årig flicka fick i sig uppskattades till 0,9 miligram och det ledde till behov av akut sjukvårdsbehandling pga av en anafylaktisk reaktion. Det var visserligen vid direktintag, men för att illustrera ett exempel att det kan räcka med pyttepyttelite för att framkalla en reaktion. Sen att den mjölk du äter "filtreras" innan din son får det via amningen så att han inte får i sig samma mängder av mjölkprotein som du äter, men det är ändå tillräckligt för att kunna framkalla en reaktion.
Vad gäller vin/alkohol så bryter ju kroppen ner det så att det försvinner ur kroppen på några timmar. (Mjölk)proteiner bryts ju inte ner på samma sätt utan lagras i kroppen och kan finnas kvar i flera veckor, från det att man börjar äta helt mjölkproteinfri kost så kan det ta upp emot 3-4 veckor innan alla lagrade rester av komjölksproteiner har försvunnit ur din kropp och helt slutat att passera över i bröstmjölken och påverka.