• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Ullis 10

Hej, det är sirapen vi har!!
    Vad skönt att få så många svar!!
    Han är sån att han alltid regaerar med att blossa upp vid överkänslighet o min nojja just nu är ju detta med solen.... Har knepigt m krämer också då han reagerar på de flesta. Hug gav upp o rek bad i olivolja typ :). Håller inne o testar igen....

• Glass
    Kavat skrev 2009-04-21 11:45:29 följande:
    Anledningen att man inte ska ge vanlig ren mjölk till bebisar är för att det är för näringsfattigt innan de är 1 år. De äter sig mätta på mjölken men får inte tillräckligt med näring.Men mjölk i mat osv är ok, förutsatt att de inte är allergiska då.Om jag minns rätt nu så går gluten över, men man behöver få i sig en del för att bli glutenintolerant, så det brukar "uppstå" efter 2 år, även om det kan komma tidigare.
    Aha, då förstår jag! tack!
  • Mama Law

Jo Wiking är mer svullen nu speciellt de delar som kommer i kontakt med solen. Han är också väldigt blossig i ansiktet men mycket försvinner av det när vi kommer in men det blir inte bra.

Ullis 10 Vilka salvor använder ni?

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Ullis 10

Mama Law skrev 2009-04-21 12:14:30 följande:

Jo Wiking är mer svullen nu speciellt de delar som kommer i kontakt med solen. Han är också väldigt blossig i ansiktet men mycket försvinner av det när vi kommer in men det blir inte bra. Ullis 10 Vilka salvor använder ni?
    Hm.. Ingen - de har ingen mer ide just nu, men måste pröva idag han är ju torr! Annars är miniderm den han normalt tålt!
  • Amulett
    trållmor skrev 2009-04-21 09:44:34 följande:
    Hej! Jag har läst i tråden ett tag, och skulle verkligen behöva er experthjälp nu. Vi har misstänkt ett tag att vår äldsta son (2½ år) är allergisk mot någonting, och därför fick vi lämna blodprov för att se vad det är han inte tål. Efter mycket velande från läkarna så fick vi till slut veta att han inte tål mjölkprotein, men att vi inte ska göra någonting åt det?!?!?!? Läkaren tyckte att det var bättre att fortsätta leva som vanligt utan att utesluta någonting... Jättekonstigt resonemang, tyckte vi, eftersom Mattis har både utslag, svårt att andas samt förstoppad/hård avföring... Han mår ju inte bra, och det var därför vi ville utreda vad det är som gör att han inte mår bra fysiskt, innan vi tar tag i det och oroar oss för att det skulle vara psykiskt... Första proverna visade dessutom att han inte tål mjöl eller fisk heller, men enligt läkaren nu i telefon så behövde vi inte bry oss om det?!?! Efter att ha läst på denna sida, bla: www.meadjohnson.se/se/allmanhet/allergi--symp.../ så ser vi hur allt stämmer in på Mattis sen han föddes, men ALLA sa att det var normalt att spy sådana kaskader som han gjorde... Till slut trodde vi ju på dem Dagis har reagerat på hur hård i magen Mattis är, och även vi, men så får vi ändå ingen hjälp... Hur går man vidare egentligen? Jag har inte bott i Göteborg så länge, så jag vet inte hur saker och ting fungerar här, men däremot så upplever jag ett stor nonchalans när vi ber om hjälp... Fredrik (min man) vill att vi ska utesluta mjölkprotein själva, men törs man det? Förlåt att det blev så långt, men vi känner oss snart desperata på att vår son ska få hjälp!!! Han mår ju inte bra....
    Usch vad det låter jobbigt! Undrar varför läkaren säger så ...
    Mjölkprotein kan du utan problem ta bort själv. Kolla gärna in tråden för mjölkproteinallergiska barn och vuxna, länken finns i trådstarten.
    Det du kan tänka på när du tar bort mjölkprotein är 1) att du får läsa väldigt noga på alla innehållsförteckningar 2) mjölkprotein finns under många olika namn 3) du kan behöva ge sonen tillskott av kalcium.
    Blå Myran och KKavat har mycket bra info i sina bloggar. Jag har en liten sammanfattning i min blogg.
    Hittar denna länk till allergimottagningen på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus: www.sahlgrenska.se/sv/SU/1/Drottning-Silvias-barn--och-ungdomssjukhus/Mottagningar-med-mera/Allergimottagning/Allergimottagning/
    (har fattat att länkarna inte alltid fungerar i Familjeliv ... det är visst det sista "/" som inte alltid hänger med ...)

Lycka till!
  • Snutten

Trållmor: vi har oxå blivit otroligt dåligt bemötta av en manlig läkare på Gamlestans BUM. Det finns andra BUM, man måste inte gå på den närmast hemma, och så finns det naturligtvis Östra. Jag har för mig att det även finns en del privata barnläkare i Gbg som tar allergiska barn.

• Lantani

idag verkar bvc äntligen tagit det på allvar med sonens nässleutslag. Fick tid idag och kom fram till att de borde ha börjat gå över om det varit något annat än ersättningen, så nu har vi köpt en burk nutramigen. Fy vad det luktar.

Sonen vägrade först, så jag blandadet lite med nan och då åt han, dock i sömnen. Får se hur det blir sen, men ska försöka utan nan i.
    Ska iaf höra av mig till bvc imorgon, så att hon skulle hinna prata med läkare, och se om läkaren också tyckte vi skulle ge honom mjölkfritt och se eller en remiss till sjukhuset.

• Mama Law
    Lantani skrev 2009-04-21 16:51:55 följande:
    idag verkar bvc äntligen tagit det på allvar med sonens nässleutslag. Fick tid idag och kom fram till att de borde ha börjat gå över om det varit något annat än ersättningen, så nu har vi köpt en burk nutramigen. Fy vad det luktar.Sonen vägrade först, så jag blandadet lite med nan och då åt han, dock i sömnen. Får se hur det blir sen, men ska försöka utan nan i.Ska iaf höra av mig till bvc imorgon, så att hon skulle hinna prata med läkare, och se om läkaren också tyckte vi skulle ge honom mjölkfritt och se eller en remiss till sjukhuset.
    När man introducerar Nutramigen ska man ha i ca 1 tsk socker. när dom sen vant sig vid smaken trappar man ner sockret.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Lantani

Mama Law skrev 2009-04-21 17:29:27 följande:

När man introducerar Nutramigen ska man ha i ca 1 tsk socker. när dom sen vant sig vid smaken trappar man ner sockret.
    Man behöver ju inte ha socker. Först flaskan blandade jag så bara. Nu ligger han i sambons famn och äter nutramigen utan problem
Svar på tråden Allergitråden!