• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Mama Law
    Lantani skrev 2009-04-21 17:34:22 följande:
    Mama Law skrev 2009-04-21 17:29:27 följande: Man behöver ju inte ha socker. Först flaskan blandade jag så bara. Nu ligger han i sambons famn och äter nutramigen utan problem
    Va skönt!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • RaketMorsan

Nån som kan säga vad dessa utslag/eksem kan bero på? eller om det är eksem? (2 bilder på min sida)
    Min dotter har haft dessa utslag i över två veckor, vi smörjer på Locobase flera gånger om dagen och har nyss börjat med hydrokortison. Varje eftermiddag och kväll blossar utslaget upp, för att sedan nästan försvinna helt under natten.
    Utslaget sitter på hela kroppen utom ansiktet.
    Det är torrt och kliar också.
    Hon är redan allergisk mot mjölk. Vi har katt. Hennes pappa är allergisk mot fisk, har eksem och pollen allergi.

Tacksam för svar, synpunkter eller vad som helst. Känns som en djungel..

• RaketMorsan

Såg att bilderna ser ganska dåliga ut. Utslaget är värre än det ser ut på bilderna faktiskt.

• Jasusu

Vad ersätter ni mjölken med?
    Vilka tester har ni gjort för att komma fram till mjölkallergin?
    Jag tycker iaf att benvecken verkligen ser ut som en reaktion på allergi.

Föressten...du bör nog ta bort bilden där hon är helt naken. inte så bra om sådana bilder finns på nätet....man vet aldrig vem som hittar dom och hur dom använder sig av dem

• Kavat
    RaketMorsan skrev 2009-04-21 19:57:19 följande:
    Nån som kan säga vad dessa utslag/eksem kan bero på? eller om det är eksem? (2 bilder på min sida) Min dotter har haft dessa utslag i över två veckor, vi smörjer på Locobase flera gånger om dagen och har nyss börjat med hydrokortison. Varje eftermiddag och kväll blossar utslaget upp, för att sedan nästan försvinna helt under natten. Utslaget sitter på hela kroppen utom ansiktet. Det är torrt och kliar också. Hon är redan allergisk mot mjölk. Vi har katt. Hennes pappa är allergisk mot fisk, har eksem och pollen allergi. Tacksam för svar, synpunkter eller vad som helst. Känns som en djungel..
    Jag tror att de är eksem förknippade med något hon får på sig strax innan de blossar upp. De kan blossa upp efter timmar/dagar också. Men eftersom du skriver att det nästan försvinner under natten så tyder det på att det är något hon får i sig.
    Så då är frågan? Vad har hon ätit senaste 2 veckorna varje eftermiddag/kväll innan det blossar upp?
  • trållmor

Tack alla för era svar (kavat, jag grät när jag läste ditt långa och fylliga svar, det var därför jag försvann härifrån fl ett tag)... Jag försökte självklart ringa Östra direkt, men självklart var det missvisande tider som stod på hemsidan, och att deras telefontid var över...

Jag visade min man era svar också, innan jag var tvungen att åka på jobbet, och nu j-klar har det hänt saker!!! Min man ringde till Barn- och ungdomsmedicin i Angered (nyöppnat) och förklarade läget för dem, och vi får komma dit med alla barnen (fast bara två av dem har problem)... Sen går det ett tag och läkaren från BUM i Gamlestan ringer upp och ber om ursäkt för att hon inte hade tagit oss på allvar... Det visar sig att läkaren i Angered har ringt och skällt ut henne för att hon inte tagit Mattis allergier på allvar Hon kommer tydligen också göra en anmälan på sig själv, och föreslog att vi skulle anmäla hennes bemötande till pateintombudsmannen... jaja, tänkte jag, överdriv mer om att anmäla sig själv

Jag är glad iaf att jag skrev in här, så att det äntligen kan börjas med att hjälpa Mattis med hans mående

Tack alla!!!

2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • Jasusu

Men vad bra!!!!
    Det är otroligt bra att ni kollar alla barnen.
    Vill bara säga att det är inte alla allergier som vissar sig på blodprov eller pricktest.
    Fråga i angered om de möjligtiv gör lapptest.

• Amulett
    RaketMorsan skrev 2009-04-21 19:57:19 följande:
    Nån som kan säga vad dessa utslag/eksem kan bero på? eller om det är eksem? (2 bilder på min sida) Min dotter har haft dessa utslag i över två veckor, vi smörjer på Locobase flera gånger om dagen och har nyss börjat med hydrokortison. Varje eftermiddag och kväll blossar utslaget upp, för att sedan nästan försvinna helt under natten. Utslaget sitter på hela kroppen utom ansiktet. Det är torrt och kliar också. Hon är redan allergisk mot mjölk. Vi har katt. Hennes pappa är allergisk mot fisk, har eksem och pollen allergi. Tacksam för svar, synpunkter eller vad som helst. Känns som en djungel..
    Tycker det påminner om nässelutslag. Att det försvinner under natten för att sedan blossa upp igen tyder kanske också på det? Kan hon reagera på något vid t.ex frukost/förmiddag/lunch, och att utslagen sedan kommer under eftermiddagen. På natten slipper hon det hon reagerar mot och då går utslagen ned igen?
    Om hon är ute en hel dag och inte kommer i kontakt med katten - är hon bättre då, med tanke på att hon blir bättre på natten (eller brukar katten vara i hennes rum så att hon får lika mycket "kattkontakt" nattetid)?
    Har inte så väldigt mycket erfarenhet av allergier, mer än att sonens nässelutslag blossade upp när han kom i kontakt med mjölk och att de sedan försvann av sig själva omgående, för att blossa upp igen när han fick kontakt igen.
    Nu har vi mjölkfritt hemma, men om han t.ex är på öppna förskolan och har t-shirt så får han omgående småprickiga/rödflamminga underarmar, så jag gissar att det beror på att barnen där rör vid leksaker med "ostiga" händer osv. Han fick utslag i går, i morse var de borta.
  • Amulett
    trållmor skrev 2009-04-21 20:46:21 följande:
    Tack alla för era svar (kavat, jag grät när jag läste ditt långa och fylliga svar, det var därför jag försvann härifrån fl ett tag)... Jag försökte självklart ringa Östra direkt, men självklart var det missvisande tider som stod på hemsidan, och att deras telefontid var över... Jag visade min man era svar också, innan jag var tvungen att åka på jobbet, och nu j-klar har det hänt saker!!! Min man ringde till Barn- och ungdomsmedicin i Angered (nyöppnat) och förklarade läget för dem, och vi får komma dit med alla barnen (fast bara två av dem har problem)... Sen går det ett tag och läkaren från BUM i Gamlestan ringer upp och ber om ursäkt för att hon inte hade tagit oss på allvar... Det visar sig att läkaren i Angered har ringt och skällt ut henne för att hon inte tagit Mattis allergier på allvar Hon kommer tydligen också göra en anmälan på sig själv, och föreslog att vi skulle anmäla hennes bemötande till pateintombudsmannen... jaja, tänkte jag, överdriv mer om att anmäla sig själv Jag är glad iaf att jag skrev in här, så att det äntligen kan börjas med att hjälpa Mattis med hans mående Tack alla!!!
    Vad underbart!!! Hoppas ni nu får hjälp!
    Och hihi - lite kul är det allt att Angeredsläkaren skällde ut Gamlestans kollegan. Lite intern kritik kan ju alltid vara bra

Lycka till!!!
  • trållmor
    Jasusu skrev 2009-04-21 20:48:51 följande:
    Men vad bra!!!!Det är otroligt bra att ni kollar alla barnen.Vill bara säga att det är inte alla allergier som vissar sig på blodprov eller pricktest.Fråga i angered om de möjligtiv gör lapptest.
    Det ska vi göra Vad jag förstod på maken så skulle vi få komma dit redan om en vecka, och det känns ju otroligt snabbt jobbat...
    2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
Svar på tråden Allergitråden!